تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

آیا آیفون ۱۴ رجیستر می‌شود؟

آیا آیفون 14 رجیستر می‌شود؟ در ادامه قرار است راجع به این موارد را با هم بررسی کنیم پس پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

رویداد۲۴ آیفون 14، جدیدترین و شاید بهترین گوشی اپل، تقریباً یک سال پیش رونمایی شد. طرفداران اپل در ایران مدت‌هاست منتظر خرید و استفاده از این گوشی هستند؛ اما شایعاتی که درباره مشکلات رجیستر این گوشی وجود دارد، برخی از آن‌ها را از خرید منصرف کرده است. اما آیا آیفون 14 رجیستر می‌شود؟ در ادامه قرار است راجع به این موارد را با هم بررسی کنیم پس پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عرضه اولیه آیفون 14

با وجود گذشت نزدیک به یک سال از عرضه آیفون 14 و زمزمه‌هایی درباره معرفی آیفون 15، وضعیت آیفون 14 در ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. برای پاسخ به سؤال آیا آیفون 14 رجیستر می‌شود؟ باید در کلمه بگوییم خیر. آیفون 14 در حال حاضر در ایران رجیستر نمی‌شود. اما چرا؟

آیا آیفون 14 رجیستر می‌شود؟

آیفون 14 و 14 پرومکس

رجیستر یعنی چه؟

ممکن است برای خیلی‌ها این سؤال پیش آید که اصلاً رجیستر یعنی چه؟ چرا باید گوشی‌ها رجیستر شوند؟ رجیستر یا ثبت گوشی‌ها، قانونی است که در سال 97 برای گوشی‌های هوشمند سیم‌کارت دار، تدوین شده است. بر اساس این قانون، هر گوشی بعد از واردشدن به کشور باید تحت مالکیت یک فرد در قالب یک شماره سیم‌کارت قرار بگیرد. این قانون به دلیل عدم وجود مالکیت قانونی برای گوشی‌های هوشمند به وجود آمد تا پیگیری قانونی برای واردات، هزینه گمرک و مالکیت یک چهارچوب قانونی و مشخص داشته باشد.

هر گوشی یک شماره‌سریال یا IMEI دارد. این شماره‌سریال برای هر گوشی منحصربه‌فرد است. وقتی یک گوشی وارد کشور می‌شود و یک سیم‌کارت ایرانی در آن قرار می‌گیرد، پیامک هشداری برای آن سیم‌کارت ارسال می‌شود که این گوشی مالک قانونی ندارد و یک ماه فرصت دارید تا آن را ثبت کنید. فرایند ثبت گوشی‌های هوشمند در سامانه همتا انجام می‌شود. در این سامانه، شماره‌سریال گوشی به همراه یک سیم‌کارت ثبت می‌شود و مالکیت قانونی به نام مالک سیم‌کارت ثبت می‌شود.

آیا آیفون 14 رجیستر می‌شود؟

آنتن آیفون 14

چرا آیفون 14 رجیستر نمی‌شود؟

با دردست‌داشتن این اطلاعات درباره رجیستر گوشی‌های هوشمند، می‌توانیم سراغ دلیل رجیستر نشدن گوشی آیفون 14 برویم. دو دلیل برای رجیستر نشدن گوشی آیفون 14 وجود دارد.

گوشی آیفون 14 بعد از تصویب قانون ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 600 دلار عرضه شد؛ بنابراین بر اساس این قانون، واردات این گوشی جنبه قانونی ندارد. اگر سری به فروشگاه پیندو بزنید می‌بینید که این گوشی در کشور موجود است و به‌صورت قانونی به فروش می‌رسد. پس این گوشی چطور وارد کشور شده و چرا با وجود واردشدن، رجیستر نمی‌شود؟

قانون ممنوعیت واردات، فقط شامل واردات عمده و در قالب واردات تجاری لحاظ می‌شود. یعنی شرکت‌های ایرانی فروشنده گوشی‌های هوشمند، اجازه واردات گوشی آیفون 14 به‌صورت عمده را ندارند. اما این گوشی به‌صورت مسافربری و یا با پست و در تعداد کم وارد کشور می‌شود و این کار کاملاً قانونی است.

برای رجیستر گوشی‌های هوشمند، واردکردن شماره‌سریال گوشی یا IMEI ضروری است. از طرف دیگر، برای تأیید این شماره‌سریال در سامانه همتا، نیاز است تا سامانه همتا اجازه ثبت این گوشی را بدهد. به دلیل ممنوعیت ورود، شماره‌سریال گوشی‌های آیفون 14 در سامانه همتا ثبت نشده است. این موضوع در حال حاضر توسط فروشنده‌ها در حال پیگیری است و ممکن است در آینده نزدیک این مشکل برطرف شود. اما احتمالاً همچنان رجیستر آیفون 14 با مشکل مواجه باشد!

دلیل دوم رجیستر نشدن گوشی آیفون 14 در ایران، عدم وجود محفظه سیم‌کارت در این گوشی‌ها است! اگر اخبار مربوط به گوشی آیفون 14 را دنبال کرده باشید، می‌دانید که این گوشی محفظه سیم‌کارت ندارد و سیم‌کارت نمی‌خورد! این موضوع به معنای عدم امکان استفاده از سیم‌کارت نیست. اما چطور؟

e-Sim در گوشی‌های آیفون

گوشی آیفون 14، با استفاده از تکنولوژی روز، بی‌نیاز از سیم‌کارت فیزیکی است. استفاده‌کنندگان از گوشی آیفون 14 از e-Sim یا سیم‌کارت‌های مخصوص مجازی استفاده می‌کنند که از تکنولوژی ماهواره‌ای و رادیویی استفاده می‌کند. فرستنده‌های مخصوص به کار رفته در این گوشی‌ها، به‌جای استفاده از سیم‌کارت برای برقراری ارتباط با دکل مخابراتی، مستقیماً و با کمک امواج رادیویی با دکل مخابراتی ارتباط برقرار می‌کند و در صورتی که امکان برقراری این ارتباط فراهم نباشد، به نزدیک‌ترین ماهواره متصل خواهد شد.

این تکنولوژی مزایای فراوانی دارد و تا حد زیادی، شرایط و شکل استفاده ما از گوشی همراه را دگرگون خواهد کرد. استفاده e-Sim به معنای رفع مشکل آنتن‌دهی در سراسر جهان و رفع مشکلات مربوط به مسافرت در کشورهای مختلف و استفاده از سیم‌کارت‌های محلی است. با وجود دکل‌های 5G، این نوع از سیم‌کارت‌ها سرعت بسیار بیشتری نیز دارند و به‌احتمال زیاد در آینده نزدیک تمامی برندها از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد.

در حال حاضر امکان استفاده از e-Sim در ایران وجود ندارد. با توجه به شکل برقراری ارتباط این سیم‌کارت باید گفت در واقع امکان ثبت e-Sim در ایران وجود ندارد. با توجه به فواید مبرهن این تکنولوژی و احتمال استفاده از آن توسط همه برندهای جهانی، احتمالاً این مشکل نیز به‌زودی رفع خواهد شد. با توجه به مهلت محدود رجیستر کردن گوشی طبق قوانین، تمامی مالکان آیفون 14 (به جز آنهایی که گوشی خود را روشن نکردند و گوشی‌های پلمب) برای همیشه امکان استفاده از سیم‌کارت در گوشی‌های خود را از دست دادند.

بدون رجیستر می‌توان از آیفون 14 استفاده کرد؟

با توجه به قابلیت‌های اپل، امکان استفاده کامل از گوشی آیفون 14، بدون آنتن‌دهی سیم‌کارت نیز وجود دارد. هیچ مشکل خاصی برای استفاده از آیفون 14 وجود ندارد و در صورتی که گوشی آیفون دیگری دارید که می‌توانید آنها را باهم Pair کنید، حتی قادر به مکالمه و پیامک دادن با گوشی آیفون 14 خود نیز خواهید بود؛ بنابراین در حال حاضر، با وجود عدم رجیستر آیفون 14، مشکل خاصی در استفاده از این گوشی وجود ندارد.

جمع‌بندی

پاسخ سؤال آیا آیفون 14 رجیستر می‌شود، در یک کلمه خیر است. دو دلیل عمده برای این موضوع وجود دارد:

1- ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 600 دلار و عدم ثبت شماره‌سریال این گوشی در سامانه همتا

 2- عدم امکان استفاده از سیم‌کارت فیزیکی و عدم وجود زیرساخت برای استفاده از e-Sim

 طی چند ماه گذشته این دو مسئله توسط بسیاری از افراد در حال بررسی است و دور از ذهن نیست که این دو مشکل در آینده نزدیک حل شود. با توجه به کاهش قیمت گوشی آیفون 14 به دلیل این حواشی، در صورتی که مشکلات مرتبط با رجیستری این گوشی برطرف شود، افزایش قیمتی چشمگیری مورد انتظار خواهد بود.

برچسب ها: رجیستری گوشی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان