تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۱ تير ۱۴۰۲

سهام بخریم، بفروشیم یا سهام‌داری کنیم؟

علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه الان زمان مناسبی برای خرید سهام در بورس تهران به دلیل افزایش عرضه‌ها و ریزش ادامه دار شاخص کل بورس تهران نیست، گفت: انتظار می‌رود شنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۲ بورس متعادل همراه با چاشنی افزایش تقاضا باشد.

سهام بخریم، بفروشیم یا سهام‌داری کنیم؟

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه را با رشد ۶ هزار و ۹۴۰ واحدی نسبت به روز سه شنبه پشت سر گذاشت و توانست تا ارتفاع ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۸۸۷ واحدی بالا بیاید.

خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام در این روز معاملاتی برای چهارمین روز متوالی منفی شد و شاهد خروج ۱۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

عرضه و تقاضای نماد‌های بورسی 

در معاملات روز چهارشنبه بورس تهران ۱۱۵ نماد صف خرید داشتند و در مقابلِ ۳۸ نماد صف فروش نقش بست. مجموع ارزش صف‌های خرید در این روز معاملاتی با افت ۱۹ درصدی به ۷۴۰ میلیارد تومان کاهش یافت و در مقابل، ارزش صف‌های فروش با کاهش ۷۴ درصدی به ۱۰۹ میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصاد ۲۴، ارزش معاملات خرد نسبت به روز سه شنبه با افزایش ۱۹ درصدی به رقم ۶ هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان رسید.

اما سوال اصلی این است که آیا فصل تابستان ۱۴۰۲ دوباره رونق به بورس تهران بازمی گردد؟

کاهش نگران کننده ارزش معاملات خرد در بورس

علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس در هفته‌ای که گذشت، بازاری همراه با ریسکی و کم توان بود که فاکتور‌های جذابی برای خرید سهام نداشت.

وی ادامه داد: نکته مهم در مورد بورس این روزها، عرضه اولیه‌هایی است که انجام می‌شود. از آنجا که جذب پول حقیقی جدیدی به بازار سرمایه نداریم، پول مورد نیاز عرضه اولیه‌ها از پولی که در بازار در حال گردش است جذب می‌شود و همین موضوع موجب شده پول در گردش سایر سهام کاهش یابد.


بیشتربخوانید: پیش‌بینی بورس تا پایان تابستان


سردرگمی بورس در آخرین روز بهار ۱۴۰۲

این کارشناس بازار سرمایه در مورد پیش بینی بورس در هفته ابتدایی تابستان ۱۴۰۲ به اقتصاد ۲۴ گفت: انتظار می‌رود نقشه راه بورس تهران با توجه به پارامتر‌های هفته گذشته فعلا تکرار همان رفتار‌های هفته گذشته باشد مگر اینکه شاهد تغییری محسوس در یکی از پارامتر‌های تاثیرگذار در بازار باشیم. به طور مثال، ارزش معاملات یا حجم معاملات افزایش محسوسی داشته باشد یا خروج و ورود پول حقیقی تغییر زیادی را تجربه کند.

به گفته فراقی، تا زمانی که بورس وضعیتِ روز‌های اخیر را داشته باشد، حرکت معناداری به سمت صعود یا نزول را در پیش نخواهد گرفت.

منتظر صعود قدرتمند بورس نباشید!

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است:، چون پول زیادی در بورس نیست، شاخص کل نمی‌تواند حرکت بالا یا پایین قدرتمندی را تجربه کند؛ بنابراین نوسان شاخص کل در هفته آینده نیز همانند هفته اخیر، نوسان جزئی خواهد بود.

فراقی افزود: بورس به نقطه تعادلی رسیده هرچند ممکن است برخی از این روز‌های متعادل همراه با چاشنی منفی یا مثبت باشد.

فصل داغ مجامع در بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه معاملات روز شنبه بورس تهران چگونه استارت می‌خورد؟ گفت: با توجه به اینکه معاملات بورس روز چهارشنبه نرمالِ رو به تقاضا بسته شد، انتظار می‌رود معاملات روز شنبه با تقاضای نسبتا بیشتر همراه شود.

فراقی در مورد اینکه الان زمان مناسبی برای خرید سهام است یا فروش، گفت: در شرایط فعلی بازار سهام، خرید همراه با ریسک زیاد است مخصوصا برای کسانی که به فکر اعتبار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکسری از مجامع شرکت‌های بورسی در تیرماه برگزار خواهند شد که احتمالا بعد از برگزاری آنها، بورس تهران می‌تواند جهت اصلی خود را پیدا کند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان