تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۳ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر

بنیان‌گذار گروه واگنر کیست؟/ سرآشپز پوتین چگونه یک شورشی شد؟

یِوگنی پریگوژین یکی از تجار روس که به «سرآشپز پوتین» معروف بود و زمانی از متحدان رئیس جمهور روسیه به حساب می‌آمد، گروه امنیتی خصوصی «واگنر» را با این هدف بنیانگذاری کرد تا شبه‌نظامیان این گروه را در سال ۲۰۱۴ به منطقه دونباس اوکراین بفرستد.

بنیان‌گذار گروه واگنر کیست؟ / سرآشپز پوتین چگونه یک شورشی شد؟

رویداد۲۴ یوگنی پریگوژین متولد ۱۹۶۱، یک الیگارش روسی است که صاحب رستوران‌ها و شرکت‌های پذیرایی متعدد است که برای کرملین خدمات ارائه می‌دهند.

پریگوژین اکنون شبکه‌ای از شرکت‌های با نفوذ، از جمله شرکت مزدور تحت حمایت دولت روسیه، "واگنر گروپ" و سه شرکت متهم به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ ایالات متحده را کنترل می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۲ توسط Bellingcat، The Insider و Der Spiegel انجام شد، فعالیت‌های پریگوژین "به شدت با وزارت دفاع روسیه و بازوی اطلاعاتی آن، GRU" ادغام شده است.

پس از سال‌ها انکار ارتباطش با واگنر، پریگوژین سرانجام تأیید کرد که او بنیانگذار واگنر در ماه مه ۲۰۱۴ برای حمایت از نیرو‌های روسی در جنگ دونباس (شرق اوکراین) بوده است.

پریگوژین گفته بود: در تاریخ اول مه ۲۰۱۴، یک گروه متشکل از "میهن‌پرستان" زاده شد که بعدا گروه "بی. تی. جی واگنر" نام گرفت.

پریگوژین معروف به "سرآشپز پوتین" بود، چون در بسیاری از قرارداد‌های تهیه غذای کرملین نقش داشت. وی زمانی کارش را با یک کیوسک هات‌داگ فروشی شروع کرد، اما بعدا کارش رونق گرفت و رستوران مجللی در سن‌پترزبورگ باز کرده و نظر ولادیمیر پوتین را به خود جلب کرد.

پوتین در زمان دولت اولش یکبار با ژاک شیراک، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در یکی از رستوران‌های پریگوژین شام خورده بود.

پریگوژین در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۱ گفته بود: ولادیمیر پوتین می‌داند که من چطور این بیزینس را از یک کیوسک شروع کردم و می‌داند که من هرکسی که مهمانم باشد اعم از افراد برجسته، از او استقبال می‌کنم.

پریگوژین هم‌چنین در پایتخت روسیه یک شرکت به نام کنکورد داشت که قرارداد‌های تامین ناهار مدارس دولتی را در اختیار داشت. وی همچنین اقدام به تامین غذای مراسم کرملین برای مدت چندین سال کرده و در این زمینه با ارتش روسیه نیز همکاری داشت. وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این پریگوژین را به همراه چند تن دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

گروه واگنر


بیشتر بخوانید: جدیدترین خبر‌ها از حمله گروه واگنر به نیرو‌های پوتین/ محاصره بخش‌های استراتژیک در رستوف!


این وزارتخانه گفته بود این افراد اقدام به حمایت مادی، مالی، فنی یا تجهیزاتی چه با خدمات و چه با اجناس از مقام‌های ارشد فدراسیون روسیه کرده‌اند.

این وزارتخانه گفته بود که پریگوژین معاملات تجاری گسترده با وزارت دفاع روسیه دارد.

از جمله شرکت‌های مرتبط با پریگوژین شرکت "اورو پلیس" ثبت شده در مسکو است که براساس گزارش وب‌سایت خبری فونتانکا یکی از پشتیبان‌های عملیات‌های سوریه محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ شرکت "اورو پلیس" فروش محصولات غذایی را به عنوان فعالیت‌های اصلی خود لیست کرده بود، اما در سال ۲۰۱۷ این شرکت فعالیت‌های دیگری شامل معدن کاری، تولید نفت و گاز را به عنوان فهرست فعالیت‌هایش ذکر کرد و دست به گشایش دفتری در شهر دمشق پایتخت سوریه زد.

پریگوژین مدت‌ها نقش خود را در دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ایالات متحده انکار کرده بود. اما در نوامبر ۲۰۲۲، او به نقش خود در چنین عملیاتی اعتراف کرد و گفت که آن‌ها ادامه خواهند داشت.

پریگوژین، شرکت‌ها و همکارانش در ایالات متحده با تحریم‌های اقتصادی و اتهامات جنایی روبرو هستند و در انگلیس نیز او همچنان تحت تحریم قرار دارد. برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری پریگوژین شود تا ۲۵۰ هزار دلار جایزه تعیین شده است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
1
رویداد ازعزاداری مزدوران روسیه درداخل هم بنویس ازفارس وتسنیم که شعبه خبرگزاری تاس وپراودا روسیه درایران هستن ازوًضع اینها بنویس اخراینها ستون پنچم روسیه درایران شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
0
دوستان رویداد من سی سال درروسیه زندگی وبیزنس دارم به یقین الان درروسبه بااتفاق جاری خبرهای داغی درروزهای اینده شاهدش خواهیم بود دوم فقط بفکرسینه چاکان پوتین وروسیه از .... که الان درچه حالی بسرمی برند راترسیم شود جالب است خواهشا پوشش کامل ازروسیه بده تا اهالی رده پایین ....ازمافیای قدر ات مند روسیه اگاه شوند الان مافیای روسیه شدیدا ....نفوذ کردن
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
0
نفوذی بوده
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
0
سینما هنر
فیلم نبرد استالینگراد
فیلم بیا و بنگر
نامردی هیتلری
خنجر استالینی
دشمن روسیه دشمن اوکراین
ستمدیدگان زمین
ملت خوب روسیه ملت خوب اوکراین
شعله های آرام
مرد و زن دختر و پسر
روسيه
صادقانه دوست اوکراین
انتظار
آتش جنگ
شعله های سرکش
شعله های آتش
زخم نبرد
ببر و پلنگ
سرد سرد
زمین گرم
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
0
روسیه
سفید و آبی و سرخ
صادقانه برف سفید
اشاره شرط دوستی
پنجه ببر و پلنگ 4
ضامن و بس آتش
معرفت و دانایی
ملت روسيه و یاور
دوستی و درستی
ملت خوب اوکراین
آبی و زرد یار و یاور
مرد و زن دختر و پسر
خداپرستی باور داور
میرزا شمشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
1
شورشی ؟؟؟؟ شماها چرا اینقدر ساده اید ! همه اینها بازی برای فریب اوکراینی هاست ... روسی خوب فقط و فقط یک روسی مرده است . این یادتان باشد ......
ایزدی نجف ابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
1
با سلام
شاید این یک شو برای انجام کار مهمتر هست.....
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان