تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۴ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

ریزش سنگین شاخص کل بورس تهران ادامه دارد؟

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه شاهد جولان کارشناس نما‌های بورسی در ماه‌های اخیر هستیم، گفت: مسئولان سازمان بورس تهران به محض مشاهده چراغ سبز بورس طی چند ماه دستور به عرضه آبشاری به بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها می‌دهند تا مانع رشد بورس شوند.

ریزش سنگین شاخص کل بورس تهران ادامه دارد؟

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز شنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۲ با ریزشی ۱۱ هزار و ۲۹۷ واحدی تا سطح ۲ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۹۵ واحد پایین آمد.

شاخص بورس در خرداد ماه در حالی بازدهی معادل منفی ۶/۵ درصدی را به ثبت رساند که بورس رشدی چشمگیر طی سه ماه را به ثبت رسانده بود و نرخ بازدهی این شاخص مهم اقتصادی از ابتدای سال حدود ۸۹/۱۰ درصد بود.

به گزارش اقتصاد ۲۴، مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا، نوسان قیمت دلار، دستکاری و دخالت سازمان بورس، ممانعت شورای رقابت از عرضه خودرو در بورس کالا و... همه دست به دست هم داد تا بورس تهران مسیر ریزش را در پیش بگیرد.

اما سوال اصلی این است که آیا این ریزش ادامه دارد؟ چه اتفاقاتی در ریزش بورس نقش داشته است؟

بورس در برزخ برجام

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: سهامداران بورس تهران در برزخ تثبیت نرخ دلار به سر می‌برند.

وی ادامه داد: زمزمه‌ها و اخبار جدید در مورد توافق جدید ایران و آمریکا و به عبارتی «توافق در برجام کوچک» موجب شده بورس در برزخ برجام قرار گیرد، زیرا دلار در حال نوسان است. اگر سهامدار کف قیمت دلار را شناسایی کند برای خرید سهام ورود پیدا می‌کند؛ اما این در حالی است که بسیاری از سهامداران به این باور نرسیده اند که کف قیمت دلار کجاست و در انتظار تثبیت قیمت دلار هستند.

رمزگشایی از ریزش عجیب بورس

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به دومین دلیل درجا زدن‌های مکرر بورس تهران در هفته‌های اخیر گفت: اعتماد از دست رفته سهامداران حقیقی منجر به خروج چشمگیر پول در هفته‌های اخیر شد؛ اعتمادی که پس از دو سال به بازار برگشته بود به راحتی از دست رفت.

روزبهانی افزود: متاسفانه زمانی که بورس رنگ و لعاب رونق به خود می‌گیرد چراغ قرمز صعود برای عده‌ای روشن می‌شود تا به هر شیوه‌ای مانع آن شوند. در همین راستا با دستور ویژه به حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها برای عرضه آبشاری، سهام را سرکوب می‌کنند و موجب خروج گسترده پول از بازار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزش معاملات خرد به زیر ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از بورس طی ماه اخیر خارج شد که آن پول از بازار دیگری آمده بود.


بیشتربخوانید: سهام بخریم، بفروشیم یا سهام‌داری کنیم؟


اما و اگر‌های بازگشت اعتماد به بورس تهران

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، برگشت اعتماد سهامداران به بورس زمان بر است. مسئولان سازمان بورس به خوبی می‌دانند وقتی صحبتی می‌کنند و ضربه‌ای به بازار می‌زنند، با یک ماه و دو ماه اعتماد سهامداران به بورس برنمی گردد.

روزبهانی با اشاره به کاهش چشمگیر ارزش معاملات خرد افزود: تا پول پشت سهام قرار نگیرد و ارزش معاملات بالا نرود چراغ سبز صعود بورس روشن نخواهد شد.

ریزش بورس با دستور شورای رقابت

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد ضربه اقتصاد دستوری به بورس، به اقتصاد ۲۴ گفت: در حالی شورای رقابت که نام «شورای انحصار» برازنده آن است مانع عرضه خودرو در بورس کالا شده که ایران خودرو و سایپا در صورت‌های مالی خود زیان سنگینی را به ثبت رسانده اند؛ زیانی که می‌شد با عرضه خودرو در بورس کالا آن را جبران کرد.

روزبهانی معتقد است: شورای رقابت یعنی شورایی که فقط باعث ضرر و زیان سهامداران است. این شورا در لحظات آخر عرضه خودرو در بورس کالا مانع این کار شد؛ مشخص نیست چه کسانی پشت این شورا هستند که از هیچ نهادی دستور نمی‌گیرند.

دور تازه جولان کارشناس نما‌ها در بورس

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه در کمال تعجب، تعداد کارشناسان بورسی از تعداد سهامداران بیشتر شده است، به اقتصاد ۲۴ گفت: تعداد کارشناسان اصیل و با اسم و رسم بازار سرمایه از انگشتان دو دست کمتر است.

روزبهانی ادامه داد: بسیاری از این کارشناس نما‌ها باعث ضرر و زیان میلیاردی به سهامداران شده بودند، زیرا سهام پروژه می‌کردند و به سهامداران می‌فروختند. در حال حاضر برخی از این به اصطلاح کارشناسان با فرمان «بخر بخر» یا «بفروش بفروش» به سهامداران ضربه می‌زنند. خیلی از سهامداران تجربه و دانش کافی را ندارند و با طناب این افراد به چاه می‌افتند و باعث ضرر و زیان بیشتر به خودشان هستند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این افراد میلیارد‌ها تومان از پول مردم را به جیب زدند، زیرا سهم را خریدند، پرژوه کردند و آن را گران کرده و با قیمت‌های بالا به مردم قالب کردند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سیدحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
0
0
درودبرشماجناب روزبهانی که حقاکارشناس قابلی هستی ودقیقاتکرارمیکنم دقیقاواقعیت محض وگفتی،باتجربه۲۲سالم دربورس کاملاهمنظریم.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان