تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۰۸ تير ۱۴۰۲

بهترین راه برای کاهش فشار خون

میلیون‌ها نفر در تمام دنیا به بیماری فشارخون بالا دچار هستند. کنترل فشارخون با دارو به ترکیبی از درمان‌ها نیاز دارد. در این مقاله به بهترین راه برای کاهش فشار خونمی‌پردازیم.

بهترین راه برای کاهش فشار خون

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: خون جاری در رگ‌ها، به دیواره‌های آن‌ها فشار وارد می‌کند و این فشار همان فشار خون است که در نقاط مختلف متفاوت است، اما با توجه به شرایط مختلف، یک محدوده نرمال برای فشار خون بالا و فشار خون پایین یک فرد عادی وجود دارد.

میلیون‌ها نفر در تمام دنیا به بیماری فشارخون بالا دچار هستند. کنترل فشارخون با دارو به ترکیبی از درمان‌ها نیاز دارد، اما برخلاف باور عمومی، حذف نمک از تغذیه، غیرضروری بوده و کافی نیست. بنابراین باید یک سری شاخص‌ها و نکات غیردارویی رعایت شوند که می‌توانند فشارخون را کنترل کنند. در حال حاضر این بیماری اکثر بزرگسالان، به ویژه افراد مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شناخت علائم، عوارض جانبی و روش‌های کنترل و درمان فشارخون برای همه، مخصوصاً افراد مبتلا و نزدیکان آن‌ها ضروری است.

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا بر روی دیواره رگ‌ها اثر می‌گذارد و موجب نارسایی قلبی، حمله‌های قلبی، سکته قلبی و سکته‌های مغزی و نارسایی کلیه و مشکلات در اندام‌های دیگر می‌شود. نارسایی قلبی نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در تنفس و عدم توانایی در انجام کارهای روزمره شود و شرایط زندگی را برای فرد دشوار می‌کند. از جمله عوارض دیگر این بیماری عبارتند از:

بیماری‌های قلبی و عروقی 

آسیب به مغز

ایجاد اختلال در عملکرد کلیه‌ها

آسیب به چشم‌ها

علائم فشار خون

اگر فشارسنج، عددی فراتر از محدوده مشخص شده برای فشار خون را نشان دهد، فرد دچار فشار خون بالا شده است. گاهی ممکن است این بیماری در برخی از افراد بدون علامت باشد، ولی با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، فرد علائم متفاوتی را تجربه خواهد کرد. از مهمترین این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد شدید

سرگیجه

گر گرفتگی یا سرخ شدن صورت

تنگی نفس

خون دماغ شدن

احساس خستگی

عصبی شدن

بروز مشکلات بینایی

احساس درد در ناحیه قفسه سینه

مشاهده خون در ادرار

درمان فشار خون بالا

به گزارش رویداد۲۴ فردی که چند مورد از علائم گفته شده را دارد نیاز فوری به اقدامات پزشکی و مناسب جهت کاهش فوری فشار خون دارد. فشار خون بالا قابل درمان است، اما نه فقط با دارو‌های تنظیم‌کننده فشار خون. دارو‌هایی مثل دیورتیک‌ها، آگونیست‌ها بیشتر برای کنترل فشار خون استفاده می‌شوند و نمی‌توان به چشم یک درمان قطعی به آن‌ها نگاه کرد. شما با تغییر دادن سبک و شیوه زندگی خود می‌توانید فشار خون خود را درمان کنید. در ادامه به برخی از روش‌های درمان فشار خون بالا اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید: زخم معده چیست؟


کاهش وزن

ترک کردن سیگار

داشتن یک برنامه غذایی مناسب 

انجام ورزش های مناسب به خصوص ورزش های هوازی 

کاهش مصرف سدیم

کنترل استرس

درمان فشار خون بالا با طب سنتی

در طب سنتی ایرانی، 14عرق گیاهی باعث درمان این بیماری است. عرقیجات مختلف برای کاهش فشار خون بالا از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. گاهی برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در منزل از بیشتر این عرق‌های گیاهی استفاده می‌کنند. اگرچه باید برای مصرف عرقیجات با متخصص طب سنتی مشورت کنید؛ اما درکل این 14عرق گیاهی برای کاهش فشار خون بالا به شما کمک می‌کنند:

عرق دارچین: عرق دارچین از جمله عرق‌های گیاهی مفید برای درمان خانگی فشار خون بالا محسوب می‌شود. دارچین سرشار از فیبر و کلسیم مفید است که می‌تواند عوارض قلبی را کاهش داده و به تنظیم فشار خون کمک کند. این ماده برای تقویت کلیه فوق‌العاده عالی است و می‌تواند اثرات منفی قرص فشار خون بر روی کلیه را خنثی کند.

بهترین راه برای کاهش فشار خون

عرق زنیان: عرق زنیان از جمله عرق‌های مورد تاکید در طب سنتی است و برای درمان بیماری های مختلفی به کار می‌رود. یکی از مواد موجود در این عرق گیاهی تیمول است. تیمول می‌تواند به بلوکه کردن کانال‌های کلسیمی کمک کند و از این طریق باعث کاهش فشار بالا شود.

عرق شیرین بیان: شیرین بیان یک گیاه بین المللی است که در اروپا، آفریقا و برخی قسمت های آسیا سبز می‌شود. در ایران، شیرین بیان در نواحی استان فارس و یزد یافت می‌شود. عرق گرفته شده از شیرین بیان، ماده ای موثر برای درمان فشار بالا است. حتی بعضی شرکت‌های داروسازی از خود شیرین بیان و از عرق تولید شده آن، برای ساخت داروهای گیاهی کاهش دهنده فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

عرق بومادران: عرق بومادران خواص مختلفی دارد که یکی از این خواص، گشاد کردن عروق قلب است. خاصیت گشاد کنندگی عروق در کنار وجود برخی از آنزیم‌ها درون این عرق گیاهی، موجب شده این گیاه از راهکارهای درمان فشار بالا در طب سنتی به شمار بیاید.

عرق بیدمشک: برخی عرق بیدمشک را عرقی مناسب برای درمان قطعی فشار خون بالا در طب سنتی می دانند. به طور کلی این نوع عرق گیاهی برای سیستم قلب و عروق مناسب بوده و می تواند بر روی رگ های خونی اثرات مثبتی بگذارد. البته این عرق طبیعی برای آرامش نیز مناسب است که به صورت غیر مستقیم برای درمان فشارخون عصبی مفید خواهد بود.

عرق برگ زیتون: یکی از عرق‌های گیاهی که نه تنها در طب سنتی ایرانی بلکه در تحقیقات انستیتوهای اروپایی نیز به خواص آن برای فشار خون بالا اشاره شده است، عرق برگ زیتون است. این عرق برای تنظیم کلسترول خون و اسیدهای چرب مناسب بوده و از این طریق به درمان فشار بالا کمک می‌کند. به همین علت است که این نوع عرق گیاهی را از جمله مواد مناسب برای درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی می‌دانند.

عرق هل: یکی از عرق‌هایی که در طب سنتی جایگاه مناسبی دارد، عرق هل است. این عرق هم به عنوان ماده‌ای موثر برای کاهش فشار خون مورد توجه طب سنتی است.

عرق زیرفون: گیاه زیرفون از جمله گیاهانی است که هم در آسیا و هم در اروپا می‌روید. خاصیت این گیاه بر روی کاهش فشار بالا به اثبات رسیده است. با این حال استفاده از عرق زیرفون در طب سنتی بیشتر مورد تاکید است.

عرق رازیانه: عرق رازیانه از جمله عرق‌های گیاهی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. تحقیقات علمی زیادی بر روی این گیاه شده که نشان دهنده اثرگذاری غیر مستقیم بر روی درمان فشار بالا به کمک کاهش چربی خون است.

 عرق بهارنارنج: یکی از عرق‌های فوق‌العاده عالی است که می‌توان آن را در زمره مواد موثر برای درمان قطعی فشار خون بالا با طب سنتی دانست، عرق بهار نارنج است. 

 عرق کاسنی: عرق کاسنی اثرگذاری مستقیمی بر روی درمان فشار خون ندارد. این عرق طبع سردی داشته و می‌تواند به کمک کاهش چربی و قند خون، به صورت غیر مستقیم بر روی کاهش فشار بالا نیز اثر بگذارد.

عرق زیره سیاه: وجود چند نوع آنزیم در عرق زیره سیاه کمک می‌کند تا این عرق گیاهی برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار گیرد. البته خود زیره سیاه نیز اگر با غذاهای چرب مصرف شود، اثرگذاری چربی بر روی فشار بالا را کمتر می‌کند.

رژیم غذایی مناسب

فشار خون بالا با هیچ غذایی درمان نمی‌شود، اما گنجاندن بعضی مواد غذایی در رژیم غذایی روزمره می‌تواند به کاهش فشار خون در طول زمان کمک کند. در اینجا غذاهایی وجود دارد که می توانند به شما در کنترل فشار خون بالا کمک کنند:

میوه و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات مملو از پتاسیم، منیزیم و فیبر هستند و می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. 

غلات: بلغور جو دوسر، نان سبوس دار و برنج قهوه ای سرشار از فیبر هستند و می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

لبنیات کم چرب: شیر، پنیر و ماست کم چرب و کلسیم و پروتئین بالا می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

پروتئین بدون چربی: غذاهای پر پروتئین و کم چربی اشباع شده مانند مرغ، ماهی و حبوبات گزینه‌های خوبی برای جلوگیری از فشار خون بالا هستند.

خشکبار: بادام، تخمه آفتابگردان و دانه کتان لبریز از منیزیم هستند که فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از فشار خون بالا چه باید کرد؟

برای سلامت بدن بهترین مراقبت پیشگیری از فشار خون بالا است. برای جلوگیری از فشار خون بالا بهترین راه، داشتن سبک مناسب زندگی است که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از مواد غذایی سالم، کم چرب و سرخ نکرده، استفاده به اندازه از ادویه‌ها، کم کردن نمک غذا، استفاده کمتر از گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و انواع کالباس، انجام فعالیت فیزیکی مناسب مانند روزی ۲۰ دقیقه حرکات نرمشی و یا پیاده روی آهسته و همچنین ترک کردن انواع دخانیات مثل سیگار و قلیان، دوری از مصرف مشروبات الکلی و از همه مهم‌تر دوری از استرس و داشتن خواب کافی و عمیق است. اما اگر با رعایت موارد ذکر شده همچنان دچار افزایش فشار خون هستید، حتماً باید به پزشک مراجعه و دستورات دارویی لازم را بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان