تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۰ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸ نظر

اکبر طبری؛ محکومی که نه عفو خورده نه مرخصی است و نه در زندان!

از اکبر طبری، مهدی هاشمی، محمدعلی نجفی، شهرام جزایری و... چه خبر؟ این پرسشی است که مجری صدا و سیما در گفتگو با محمدی، رییس سازمان زندان‌ها با طرح آن باعث شکل‌گیری دامنه وسیعی از حاشیه‌ها در فضای عمومی جامعه شد. رییس سازمان زندان‌ها گفت: آقایان هاشمی و طبری و نجفی در چارچوب موازین قانونی از زندان آزاد شده‌اند و هیچ‌کدام الان به واسطه مرخصی طویل‌المدت خارج از زندان نیستند.

اکبر طبری؛ محکومی که نه عفو خورده نه مرخصی است و نه در زندان!
رویداد۲۴ اعتماد نوشت: «طبری نه عفو خورده، نه مرخصی رفته و نه الان در زندان است.» انتشار این عبارات از زبان رییس سازمان زندان‌ها در برنامه صف اول صداوسیما کافی بود تا ولوله‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند... غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندان‌ها درباره پرونده اکبر طبری، مدیرکل اسبق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضاییه گفت: «آقای طبری از مرخصی طویل‌المدت بهره‌مند نشده است. اگر وی در زندان نیست به دلیل تصمیم مرجع قضایی است نه به لحاظ اعطای مرخصی. او با تصمیم مرجع قضایی به صورت موقت بیرون از زندان است. مهدی هاشمی آزاد شده و محمدعلی نجفی هم فکر کنم رضایت شاکی‌اش را گرفته.»

توضیحات رییس سازمان زندان‌ها، اما کافی به نظر نمی‌رسید؛ افزایش واکنش‌ها به این پرونده باعث شد تا مرکز رسانه‌ای دستگاه قضا در روز‌های تعطیل دست به کار شود و اعلام کند در پی انتشار مطالبی در مورد وضعیت مبهم آزادی برخی محکومان و برداشت‌های غیر صحیح و غیر دقیق از سخنان رییس سازمان زندان‌ها در این زمینه، توضیحاتی را ارایه کرده است. در این توضیح آمده است: «محکوم‌علیه اکبر اتباعی طبری بعد از تحمل ۴۵ ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی و بر اساس تصمیم مرجع قضایی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان عالی کشور مشخص شود.»

علی مجتهد‌زاده، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در واکنش به این اظهارنظر و با نظیر‌سازی پرونده طبری با پرونده خبرنگاران زندانی نوشت: «با توضیح مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه مشخص شد آقای اکبر طبری با آن مفاسد بزرگ هم می‌تواند با قرار وثیقه آزاد شود، اما گویا این امکان برای بسیاری از افراد از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی فراهم نیست.»

از محکومان مفاسد اقتصادی چه خبر؟

از اکبر طبری، مهدی هاشمی، محمدعلی نجفی، شهرام جزایری و... چه خبر؟ این پرسشی است که مجری صدا و سیما در گفتگو با محمدی، رییس سازمان زندان‌ها با طرح آن باعث شکل‌گیری دامنه وسیعی از حاشیه‌ها در فضای عمومی جامعه شد. رییس سازمان زندان‌ها گفت: آقایان هاشمی و طبری و نجفی در چارچوب موازین قانونی از زندان آزاد شده‌اند و هیچ‌کدام الان به واسطه مرخصی طویل‌المدت خارج از زندان نیستند.

غلامعلی محمدی گفت: آقای طبری از مرخصی طویل‌المدت بهره‌مند نشده است. اگر وی در زندان نیست به دلیل تصمیم مرجع قضایی است نه به لحاظ اعطای مرخصی. ممکن است کسی درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کند و در فرآیند رسیدگی به این ماده به صورت موقت اجرای حکم متوقف شود، وی از زندان آزاد می‌شود و مجددا پرونده‌اش رسیدگی می‌شود؛ اگر در فرآیند رسیدگی کاشف به عمل آمد که باید در زندان باشد یا رای صادر می‌شود یا به مجازات او تخفیف داده می‌شود و ممکن است به زندان هم برگردد. آقای مهدی هاشمی نیز آزاد شده است و این براساس تصمیم مرجع قضایی بوده و ارفاق نیست. این افراد به واسطه تصمیم مرجع قضایی و براساس اصول و موازین قضایی از زندان آزاد شده‌اند و هیچ‌کدام از این دو نفر در مرخصی به سر نمی‌برند.

وی درباره پرونده محمدعلی نجفی نیز گفت: آقای نجفی هم نه از مرخصی بهره‌مند است و نه در زندان به سر می‌برد؛ او براساس تصمیم مرجع قضایی آزاد شده است. فکر می‌کنم وی رضایت شاکی خصوصی را گرفت و زمانی که محکوم رضایت شاکی خصوصی را دریافت کند، می‌تواند به موجب قانون از ارفاقات قانونی بهره‌مند شود و اگر فرضا پنج سال حبس دارد به لحاظ برخورداری از جلب رضایت شاکی آزاد می‌شود. آقای نجفی بر اساس تسهیلاتی که قانونگذار در حقوق کیفری پیش‌بینی کرده آزاد شده است.


 بیشتر بخوانید: اعتراض کیهان به آزادی اکبر طبری؛ چه تضمینی وجود دارد فرار نکند یا باز هم پای دوستان فداکار در میان است؟


توضیحات قوه قضاییه به ابهامات

کمتر از ۲۴ ساعت پس از این مصاحبه و در شرایطی که موضوع اکبر طبری در توییتر فارسی ترند شده بود، مرکز رسانه‌ای دستگاه قضا با انتشار بیانیه‌ای تلاش کرد ابهامات باقیمانده در خصوص این پرونده را مشخص کند. در توضیحات مرکز رسانه‌ای دستگاه قضا آمده است: در پی انتشار مطالبی در مورد وضعیت مبهم آزادی برخی محکومان و برداشت‌های غیرصحیح و غیردقیق از سخنان رییس سازمان زندان‌ها در این زمینه، مرکز رسانه قوه قضاییه توضیحاتی منتشر کرد.

در این توضیحات آمده: بابک زنجانی و شهرام جزایری در زندان و در حال طی دوران محکومیت هستند. در مورد مهدی هاشمی همان‌طور که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده وی پس از تحمل ۷ سال زندان و پرداخت جزای نقدی و اجرای حکم شلاق هم‌اکنون طبق قانون و به صورت آزادی مشروط در خارج از زندان است.

وکیل مهدی هاشمی در این مورد می‌گوید: وی زمانی آزاد شد که ۳ سال از امکان صدور حکم آزادی مشروطش گذشته بود. مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. براساس حکم صادر شده، شروع حبس مهدی هاشمی در تاریخ ۱۸ مرداد ماه سال ۹۴ بود. وی در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰، بخشی از جزای نقدی را پرداخت کرد و در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ردمال و پرداخت مابقی جزای نقدی اقدام کرد، همچنین حکم شلاق نیز نسبت به وی اجرا شد و پس از گذراندن حدود ۷ سال حبس به صورت مشروط و طبق قانون از زندان آزاد شد.

در توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه همچنین در مورد محکوم‌علیه محمدعلی نجفی نیز آمده: وی سابقا اقدام به اخذ رضایت از شاکی خصوصی خود کرده و با توجه به بخشنامه عفو معیاری ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ و حصول شرایط اعمال عفو، پس از تحمل بیش از ۳ سال زندان مانند بسیاری از افراد دیگر از زندان آزاد و محکومیت وی خاتمه یافته است. گفتنی است نجفی به واسطه جنبه عمومی جرم خود، به ۶ سال و نیم حبس محکوم شده بود که بیش از ۳ سال از این مدت را در زندان بود. مرکز رسانه قوه قضاییه در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری نیز مطالبی منتشر کرده است.

در این بخش از توضیحات آمده: محکوم‌علیه اکبر اتباعی طبری دارای عناوین اتهامی متعدد بوده که در بعضی از عناوین به ویژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به ۴۵ ماه حبس محکوم شده که این مدت حبس نامبرده با گذراندن دوران محکومیت به صورت کامل خاتمه یافته است. وی در دوران محکومیت نیز از هیچ مرخصی طویل‌المدتی استفاده نکرده است. در خصوص سایر عناوین اتهامی اکبر طبری نیز حکم بر محکومیت صادر، لیکن به دلیل اعتراض و واخواهی او و وکلایش، طبق قانون مراتب در دیوان عالی کشور در حال بررسی مجدد است.

طبری همچنین جریمه‌های نقدی که به آن محکوم شده بود را پرداخت کرده است. شایان ذکر است؛ نامبرده بعد از تحمل ۴۵ ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه سیصد میلیارد تومانی و بر اساس تصمیم مرجع قضایی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان عالی کشور مشخص شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اکبر طبری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
2
درگیری بین خودشونه. به ما چه!
رایش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
5
گند فساد
همجا رو گرفته
ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
4
ریییس قوه قضاییه رو که کی تعیین میکنه.....
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
4
دستمریزاد آقای اژه ای
یک جوان رو فقط و فقط ۱۸ روزه از زمان ارتکاب جرم ( جرم = اتش زدن سطل آشغال و خراش دادن بازو یک لباس شخصی) اعدام می کنه
ویک جانی خانمان برانداز اقتصادی و قضایی رو اینجوری بهش تفقد می کنه برای پسر میرسلیم که توی شورای راهبردی خرابکاری سازمات متافقین دستگیر شده دستور عفو می گیره!!
خدا حاضر است
خدا می بیند
عجب صبری خدا دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
2
نه رومی روم و نه زنگی زنگ
توصیف کوتاه میزان قاطعیت در موضوعی شاخص و تصویر ساز در افکار عمومی
احساس پر از تردید و دودلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
3
حتما کانادا تشریف برده اند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
3
نور چشمی ها حیفه تو زندان بمونن دندانهای جادویی برا تکه تکه کردن بیت المال دارن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
0
5
یادی کنیم از برادر رفیق دوست و سعید مرتضوی و ...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان