تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۲۸ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸ نظر

مشخصات فنی جنگنده J۲۰ چین

در این مطلب به بررسی جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین پرداخته ایم.

جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین: قاتل اف-۳۵ یا ببر کاغذی؟

رویداد۲۴ حسین فلاحی: J-20 نمونه اولیه جنگنده نسل پنجم چینی است. این جنگنده رادارگریز نامیده می‌شود و بسیاری از ویژگی‌های یک هواپیمای واقعا رادارگریز را دارد، از جمله ورودی‌های مسدود، انبار تسلیحات داخلی و پوسته بیرونی رادار جاذب. نمونه اولیه در ژانویه 2011 پرواز کرد.

جنگنده J-20 "Mighty Dragon" ساخت چین، سومین جنگنده نسل پنجم عملیاتی پس از لاکهید مارتین F-22 Raptor و F-35 Lightning II است. این جنگنده رادارگریز و چند منظوره که تا حدی از طرح ها و فناوری های دزدیده شده ایالات متحده الگوبرداری شده است، برای مقابله با اف-22 و اف-35 و به چالش کشیدن سلطه هوایی ایالات متحده در اقیانوس آرام ساخته شده است.

چه چیزی J-20 را خاص می کند؟

J-20 آیتم های زیادی برای مباهات دارد. این جنگنده می تواند با سرعت مافوق صوت، با حداکثر سرعت تخمینی حدود 2 ماخ (1535 مایل در ساعت) پرواز کند. سقف پروازی آن چیزی بین 60000 تا 66000 فوت است. برد آن به طور گسترده بین 1200 تا 2000 مایل تخمین زده شده است که بدون شک توانایی تجهیز چهار مخزن سوخت خارجی در این تعداد نقش دارد. جایگاه تسلیحات داخلی آن دارای چهار موشک دوربرد PL-15 با امکان شش موشک است. دو جایگاه تسلیحات جانبی آن هر کدام یک موشک کوتاه برد PL-10 را در خود جای می دهند.

علاوه بر این، گزارش شده است که J-20 یکی از ویژگی‌های غیر رادارگریز F-35 را کپی می‌کند و توانایی بارگذاری چهار موشک اضافی روی دکل‌های خارجی خود را دارد.

نقطه ضعف J-20 چیست؟

جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین

علاوه بر همه اینها، ویژگی‌های رادارگریز، قابلیت مانور، هواپیما، قابلیت‌های راداری و مکانیسم‌های هدف‌گیری قوی J-20، این هواپیما را به تهدیدی جدی برای متحدان و شرکای ایالات متحده در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تبدیل می‌کند. با این حال، همه اخبار برای J-20 خوشایند نبوده است.

تا به امروز، بزرگترین نقطه ضعف این جنگنده موتور آن بوده است، که بازتابی از مشکلات بزرگتر در توانایی چین برای تولید تجهیزات بومی است. چین که در اصل توسط جنگنده روسی Al-31F طراحی شده بود، برای دهه ها تلاش می کرد تا موتورهایی را در خانه تولید کند که برای نسل پنجم جنگنده های چند منظوره مانند J-20 بکار رود. اکثر J-20 های عملیاتی دارای دو موتور ارتقا یافته WS-10C هستند که برای جنگنده های نسل چهارم مناسب تر از جنگنده های پنجم هستند.

با این حال، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که چین پیشرفت قابل توجهی در موتور WS-15 تولید داخل خود داشته است و انتظار می‌رود که در اوایل سال 2023 هواپیمای خود را با این قطعه نصب کند. چنین موتوری می‌تواند نیروی پیشرانه مورد نیاز J-20 را برای رقابت با F-22 و F-35  فراهم کند.

همچنین این جنگنده دارای قابلیت برخاستن کوتاه و فرود عمودی F-35 نیست. ممکن است به دلیل نداشتن نیروی رانش موتور قادر به حمل سلاح های با انرژی هدایت شده (DEW) مانند لیزر نباشد. در نهایت، هنوز مشخص نیست که این جنگنده رادارگریز واقعاً چقدر رادارگریز است، زیرا برخی پیشنهاد کرده‌اند که بال‌های کانارد آن لبه‌های منعکس‌کننده رادار اضافه می‌کنند و در نتیجه رادارگریزی را کاهش می‌دهند.

مورد دوم - رادارگریز بودن J-20 - در نهایت می تواند پیامد بسیار زیادی داشته باشد، زیرا یکی از کاربردهای بالقوه این هواپیما، استفاده از مخفی کاری آن برای نقض خط دفاعی دشمن و باز کردن فضای هوایی برای هواپیماهای دیگر مانند بمب افکن ها و هواپیماهای ترابری و پشتیبانی از عملیات طولانی مدت است.

چرا J-20 "نقدهای بد" دریافت کرد؟

جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین

از نقطه نظر عملکرد کلی و قابلیت حرکتی، J-20 بسیاری از جعبه ها را بدون علامت باقی می گذارد. این یک هواپیمای بزرگ است. نمی تواند محموله سنگین حمل کند، به خصوص در مقایسه با جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده FA-18 Super Hornet Block 3. قابلیت چند منظوره را ندارد زیرا احتمالاً برای برتری هوایی طراحی شده است. نمی تواند از روی یک ناو هواپیمابر کار کند. فوق العاده ناتوان است و آزمایش رزمی نشده است.

ناظران حتی به این نکته اشاره کردند که چگونه J-20 قادر به انجام مانورهای شکافنده نیست، همانطور که در نمایش هوایی 2016 و 2018 Zhuhai مشاهده شد.

اما فرض بر این است که J-20 با هدف مبارزه با F/A-18 Super Hornet Block 3 یا F-22 Raptor طراحی شده است.

یکی از حوزه‌های قدرت چین، توسعه موشک‌هایی بوده است که از هر یک از سیستم‌های موشکی فعلی ایالات متحده فراتر رود. موشک های کروز ضد کشتی چینی YJ-18 (برد 540 کیلومتر) و موشک هوا به هوای PL-15 Beyond-Visual-Range (200-300 کیلومتر) نیز از هارپون ها با برد 240 کیلومتری ایالات متحده و 161 برتری دارند. موشک چینی DF-21D نیز چالش مهمی برای ناوهای هواپیمابر آمریکایی به شمار می رود.

J-20 به عنوان یک هواپیمای رادارگریز تعیین شده که ترکیبی از موشک‌های دوربرد PL-15 و موشک‌های کوتاه و متوسط ​​PL-10 و PL-15 را در قسمت‌های جانبی و زیر بدنه حمل می‌کند.

جت‌های جنگنده هندی به موشک‌های مشابه F-35 Lightning II و Eurofighter Typhoon مجهز می‌شوند. J-20 همچنین مشابه سیستم AN/ASQ-239 F-35. دارای یک رادار آرایه ای اسکن الکترونیکی فعال، یک سیستم ردیابی الکترواپتیکال (EOTS،  یک سیستم دوربین کروی 360 درجه DAS مادون قرمز/الکترواپتیکال منفعل و آنتن های غیرفعال برای مجموعه اندازه گیری پشتیبانی الکترونیکی پیشرفته است. 

همه اینها مطمئناً به یک لینک داده متصل خواهند شد که علاوه بر سایر دارایی های زمینی و هوایی، می تواند اطلاعات را از ماهواره های چین نیز دریافت کند. همچنین می توان انتظار داشت که J-20 یک مجموعه بسیار توانمند جنگ الکترونیک داخلی (EW) و تجهیزات مقابله با الکترونیک (ECM) را حمل کند.

 J-20، تهدید بلند مدت؟

جنگنده رادارگریز J-۲۰ چین

از آنجایی که چین به گشت‌زنی‌های J-20 خود که بر فراز دریاهای چین جنوبی و شرق چین ادامه می‌دهد، همه نگاه‌ها به هواپیما و همچنین اقدامات و نیات چین خواهد ماند. هرگونه حمله به متحدان و شرکای ایالات متحده در منطقه تقریباً به طور قطع با حمله J-20 آغاز می شود و با پیشرفت مداوم J-20، این هواپیما همچنین می تواند حملات دوربردتری را علیه پایگاه های ایالات متحده و متحدانش در اقیانوس آرام آغاز کند.

اگرچه J-20 هنوز در بخش هایی کمبود دارد، توسعه سریع بالقوه آینده این هواپیما را نباید دست کم گرفت. در سال 2009، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، ادعا کرد که چین تا سال 2020 هواپیماهای نسل پنجمی نخواهد داشت و تا سال 2025 فقط تعدادی « انگشت شمار» خواهد داشت. چنین هشدار نادرستی باید در ذهن ایالات متحده و متحدانش در اقیانوس آرام باقی بماند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
5
7
J20 هیکل خودش رو بتونه رو هوا نگه داره ، کلی هنر کرده !
ولی قاهر یه چیز دیگه است !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
قاهر منظور همون
که بدنه اش از جنس
رانی ساخته شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
پرنده فقط گلوبال هاوک که واقعا رادار گریز هست هیچ راداری هم نتونسته آن را کشف کنه تا الان واقعا به دوست داران آمریکا تبریک میگم
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
2
1
امریکا تخریب. می کنه مثل پهپاد های ما که تخریب می کردن
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
1
7
قاهر همون که جنس بدنش از قوطی رانی و حلب روغن لادن ساخته شده?? تازه باز j20 میتونه هیکل خودش رو هوا نگه داره. قاهر که هنوز رو زمین داره پرسه میزنه????
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
منظور من هم همین بود .
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
8
1
جهت اطلاع خوشمزه های بالایی قدرت موتورهای جی ۲۰ بسیار بالا هست .مخصوصا اگه نمونه جدیدws15 روی این جنگنده نصب بشه. ضمنا تعداد جنگنده های ساخته شده از این مدل صد فروند رو رد کرده و جهت اطلاع خوشمزه ها باید برن تحقیق کنند تا خودشون بخوانند که سرعت این جنگنده از همه نسل پنجه‌ای فعلی بالاتر هست . جالب اینجاست که این جنگنده از آف ۳۵ناقص الخلقه که صدها ایراد تا حالا داشته و آخرینش در آلمان و لو رفتن نداشتن رادار گریزی بود عملکرد فعلا بهتری داره. نمونه دو سرنشین و نمونه ناو نشین این جنگنده هم در حال تست هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
0
10
طرف نمی تونه ادرار خودش رو نگهداره ، شده دبیر شورای نگهبان. سخت ترین کاری که در عمرش کرده از توی اتاق رفته تا دستشویی.
نظرات شما
پیشخوان