تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

مشخصات جنگنده تایفون

در این مطلب به بررسی مشخصات جنگنده یوروفایتر تایفون خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی جنگنده یوروفایتر تایفون

رویداد۲۴ حسین فلاحی: یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) جدید RAF، بحث برانگیزترین هواپیمای جنگی اروپایی از زمان لغو کامل تولید جنگنده TSR.2 است. به نظر می رسد این هواپیما که توسط طرفدارانش تحسین شده و توسط مخالفانش به زباله دانی رفته است، توانایی فوق العاده ای در ایجاد استدلال عمومی دارد. در این مطلب به بررسی این جنگنده خواهیم پرداخت.

جنگنده یوروفایتر تایفون

تایفون FGR.Mk ۴ یک هواپیمای جنگی چند منظوره بسیار توانا و بسیار چابک است که می‌تواند برای طیف کامل عملیات هوایی از جمله پلیس هوایی، پشتیبانی صلح و درگیری با شدت بالا عمل کند. این هواپیما که در ابتدا در نقش هوا به هوا به عنوان Typhoon F.Mk ۲ به کار گرفته شد، اکنون دارای قابلیت چند نقشی قوی و دقیق به عنوان FGR۴ است.  

اگرچه تایفون تا به امروز در تمام استقرار‌های رزمی خود مأموریت‌های حمله دقیق را انجام داده است، مهمترین نقش آن ارائه هشدار واکنش سریع (QRA) برای حریم هوایی بریتانیا و جزایر فالکلند است. یگان‌ها همچنین دفاع هوایی ناتو را در مناطق بالتیک و دریای سیاه تقویت کرده اند.

Euro Fighter Typhoon به عنوان نسل جدید هواپیمای جنگنده چند منظوره با کارایی بالا طراحی شد. Eurofighter در نیروی هوایی سلطنتی اغلب به عنوان Typhoon شناخته می‌شود. با توجه به نسبت زیادی از اجزای فیبر کربن و سایر مواد پیشرفته، این جنگنده بسیار سبک است و دارای ویژگی‌های مخفی کاری عالی است. نسخه‌های دو سرنشینه دارای قابلیت‌های رزمی مشابه جنگنده‌های تک سرنشین هستند و در ابتدا برای مقاصد آموزشی مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا اینکه اسکادران‌های ویژه برای ماموریت‌های هوا به زمین ایجاد شدند.

جنگنده یورو با حداکثر سرعت بیش از ۲.۰ ماخ، بر نبرد‌های هوا به هوا برد بلند و کوتاه و همچنین ماموریت‌های هوا به زمین تسلط دارد. برای دشمن، مکان یابی هواپیما به دلیل وضعیت راداری کم و استفاده از مواد غیرفلزی دشوار است. قدرت این سیستم تسلیحاتی مبتنی بر ترکیبی متعادل از ویژگی‌هایی مانند چابکی فوق‌العاده به دلیل طراحی آیرودینامیکی و موتور‌های با کارایی بالا، سلاح‌ها، سنسورها، مدیریت خودکار داده‌ها و حالت کم راداری است.

یوروتایفون اساساً به عنوان یک جنگنده برای حفاظت از حریم هوایی طراحی و برای ایفای این نقش به تسلیحات ترکیبی موشک‌های هوا به هوای قدرتمند کوتاه و متوسط ​​مجهز شده است. برای ماموریت‌های پیشرفته هوا به زمین، جنگنده یورو بار زیادی از سلاح‌ها را در ایستگاه‌های تسلیحاتی سازگار با عملکرد حمل می‌کند. Euro Fighter نه تنها فن آوری‌های نوآورانه و پیشرفته را ترکیب می‌کند، بلکه یک برنامه بین المللی از اهمیت سیاسی و اقتصادی زیادی است. تا اوایل سال ۲۰۱۳، بیش از ۳۵۰ فروند یوروفایتر تحویل داده شد.  

مشخصات فنی جنگنده یوروفایتر تایفون

قابلیت جنگنده یوروفایتر تایفون

Typhoon FGR۴ با قابلیت چند منظوره و انواع سلاح‌های خود، قادر است انواع مختلفی از اهداف را درگیر کند. در نقش هوا به هوا، از موشک هوا به هوا برد کوتاه پیشرفته با هدایت مادون قرمز (ASRAAM) و رادار هدایت شونده با نیروی رم جت، فراتر از برد بصری Meteor و همچنین هوا به برد متوسط ​​پیشرفته استفاده می‌کند. موشک هوایی (AMRAAM). این سلاح‌ها که همراه با رادار کپتور جت و سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکی PIRATE استفاده می‌شوند، با عملکرد و قدرت مانور برتر تایفون ترکیب می‌شوند و آن را به یک پلت فرم قدرتمند تبدیل می‌کنند.

برای مأموریت‌های حمله زمینی و پشتیبانی هوایی نزدیک (CAS)، تایفون با بمب‌های پیشرفته Paveway II و Paveway IV با هدایت GPS/لیزر و موشک هدایت‌شونده Brimstone، معمولاً همراه با غلاف هدف‌گیری Litening III سازگار است. پیکربندی منظم آن برای نقش‌های شناسایی مسلح و CAS شامل Litening III، Paveway IV، Brimstone و تفنگ داخلی ۲۷ میلی متری است.

Paveway IV ویژگی‌های زاویه ضربه، جهت ضربه و تاخیر فیوز قابل برنامه‌ریزی در کابین خلبان را برای افکت‌های هدف دقیقاً طراحی شده ارائه می‌دهد. تفنگ ۲۷ میلی متری برای ارائه شلیک‌های هشدار دهنده یا برای حملات دقیق علیه اهداف از جمله وسایل نقلیه سبک و پرسنل ایده آل است.

Typhoon از پیکربندی ترکیبی دلتا کانارد با ناحیه بال مشابه F-۱۵ و ظرفیت سوخت داخلی مشابه استفاده می‌کند، با این حال هواپیما دارای وزن خالی حدود ۲۴۲۵۰ پوند است، دقیقاً شبیه مدل اخیر F/A-۱۸C. وزن خالی عالی Typhoon نسبت به اندازه بال به همان اندازه که نتیجه پیکربندی فشرده است بدلیل استفاده سخاوتمندانه از کامپوزیت‌های فیبر کربن در بدنه و بال هواپیما نیز است. در این جنگنده، کانارد‌های تیتانیوم و سطوح کنترل بیرونی و لبه‌های آلیاژ آلومینیوم لیتیوم برای به حداقل رساندن وزن و دستیابی به استحکام ساختاری بالا استفاده شده است.

در مقایسه تایفون با جنگنده‌های قدیمی، طراحی آیرودینامیکی از ایده‌های اساسی مورد استفاده در خانواده F-۱۶ استفاده می‌کند، اما آن‌ها را با یک پیکربندی قوی دلتا و کانارد ترکیب می‌کند تا پوشش مافوق صوت را گسترش دهد.

مشخصات فنی جنگنده یوروفایتر تایفون

از منظر بهینه سازی بدنه هواپیما، تایفون بدون شک برای دو هدف اصلی طراحی خود، یعنی رهگیری BVR مافوق صوت و نزدیک شدن در نبرد با سرعت‌های فراصوتی، بدون هیچ امتیاز آشکاری بهینه شده است. این هواپیما توسط یک جفت توربوفن پس سوز Eurojet EJ۲۰۰ با قدرت ۱۳۵۰۰ پوند خشک و ۲۰۰۰۰ پوند با گرم شدن مجدد کار می‌کند.  

Eurofighter ادعا می‌کند که این موتور دارای قابلیت سوپرکروز است، اگرچه مدت زمان سوپرکروز احتمالی فاش نشده است. از آنجایی که این موتور از نظر فناوری از همان نسل موتور‌های سری جدید تکامل یافته است، انتظارات مبنی بر اینکه بتواند عملکرد سوپرکروز ارائه شده توسط سوپرکروز منحصر به فرد مانند F۱۱۹ و F۱۲۰ ایالات متحده را ارائه دهد، دشوار است.

مشخصات فنی جنگنده یوروفایتر تایفون

قدرت: دو توربوفن Eurojet EJ۲۰۰ هر کدام با وزن ۲۰۰۰۰ پوند (۹۰ کیلونیوتن) با پس سوز
طول: ۵۲ فوت ۴¼ اینچ (۱۵.۹۶ متر)
ارتفاع: ۱۷ فوت ۴¼ اینچ (۵.۲۹ متر)
طول بالها: ۳۶ فوت ۴ و نیم اینچ (۱۱.۰۹ متر)
مساحت بال: ۵۳۸.۲۰ فوت مربع (۵۰ متر مربع)
وزن خالی: حدود ۲۲۰۰۰ پوند (۱۰۰۰۰ کیلوگرم)
وزن بارگیری شده: حدود ۴۶۳۰۰ پوند (۲۱۰۰۰ کیلوگرم)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
0
1
به پای قاهر نمی رسد !!!
نظرات شما
پیشخوان