تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۲

طالبان زنان را از شرکت در کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها منع کرد

حکومت طالبان در افغانستان دختران و زنان را از شرکت در امتحانات ورودی دانشگاه‌ها منع کرده است.

تحصیل زنان در افغانستان

رویداد۲۴ بی بی سی: هیأت امتحانات وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گفته است که فقط دانش‌آموزان پسر مجاز به شرکت در آزمون‌هایی هستند که قرار است در ماه جاری برگزار شود.

سال گذشته اولین کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها پس از روی کار آمدن طالبان در حالی برگزار شد که داوطلبان زن با محدودیت انتخاب برخی رشته‌ها و دانشکده‌ها مواجه شدند.

رئیس امتحانات کنکور در وزارت تحصیلات عالی طالبان سال گذشته گفت دختران به جز «سه یا چهار» رشته، سایر رشته‌های دانشگاهی را می‌توانند انتخاب کنند.

امتحانات ورودی به دانش آموزان دختر اجازه می‌دهد تا تحصیلات عالی شان را در دانشگاه‌های ولایت‌های مختلف افغانستان دنبال کنند. اما طالبان همه دانشجویان دختر را از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها در اواخر سال گذشته میلادی منع کرد. طالبان همچنین مدارس/مکاتب دخترانه از متوسطه به بالا را بسته‌اند.

از تصمیم جدید حکومت طالبان چنین استنباط می‌شود که دانش‌اموزان دختر حالا از ادامه تحصیلات در تمامی رشته‌ها محروم شده‌اند.

حکومت طالبان پیشتر در توجیه مسدود کردن دانشگاه‌ها به روی دختران مختلط بودن کلاس‌های دختران و پسران و نبودن «شرایط مناسب شریعت اسلامی» را دلیل بر این اقدام شان عنوان کرده بودند.
در این نامه که به زبان پشتو نوشته شده و ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان آن را سال گذشته امضا کرده بود تاکید شده بود که دانشگاه‌ها این حکم را باید «فوراً» عملی کنند.

سال گذشته اما مقامات کمیته امتحانات طالبان گفته بودند «برای اینکه در آینده در برگزاری کلاس‌ها با مشکل مواجه نشویم و برای آنها (دانشجویان زن) کلاس‌های جداگانه فراهم شود، وزارت تحصیلات عالی تصمیم گرفت که آنها را به برخی از رشته‌ها معرفی نکند که ضرورت به درخواست تبدیلی نشود».

طالبان پیشتر گفته بودند که «در برخی از رشته‌ها از جمله کشاورزی، دامپزشکی، مهندسی ساختمان (عمران) و معدن رشته‌هایی هستند که دختران در برخی مناطق نمی‌توانند انتخاب کنند.»

این در حالی است که از دو سال به این سو دختران همچنین نتوانسته‌اند از کلاس ۱۲ فارغ التحصیل شوند چون حکومت طالبان اجازه بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه (کلاس‌های ۶-۱۲) را نداده است.


بیشتر بخوانید: رهبر طالبان: فرمان بستن تمام آرایشگاه‌های زنانه


در دسامبر سال ۲۰۲۲ وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در مکتوبی اعلام کرد که زنان و دختران «تا اطلاع ثانوی» نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند.

در مکتوبی که از سوی وزارت تحصیلات عالی طالبان به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی صادر شده بود تاکید شده بود که براساس تصمیم کابینه حکومت طالبان در تاریخ ۲۸ قوس/آذر ادامه تحصیل دختران «تا امر ثانی تعطیل است».

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در آن نامه هشدار داده بود که دانشگاه‌ها این حکم را باید «فوراً» عملی کنند.

موضوع آموزش دختران و فرامین مربوط به زنان در سطح رهبری طالبان از زمان روی کار آمدن طالبان در ۱۵ آگوست/اوت سال گذشته میلادی به یکی از جنجال برانگیزترین موضوعات تبدیل شده است که بارها مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری قرار گرفته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان ، افغانستان
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان