تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
غلامرضا نوری‌قزلجه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شرایط اقتصادی بسیار نگران‌کننده است/ معیشت مردم سال‌هاست با چالش روبرو شده

غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد می‌گوید: به نظر من اگر مفاد برنامه ششم توسعه کشور با اصلاحات جزئی تنفیذ می‌شد، از لایحه برنامه هفتم توسعه کشور خیلی مفیدتر بود، مگر اینکه در کمیسیون تخصصی، زحمت زیادی کشیده شود تا نقشه راه خوبی از آن دربیاید.

غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد

رویداد۲۴ محمد آیتی: غلامرضا نوری‌قزلجه نماینده بستان‌آباد در نقد لایحه برنامه هفتم توسعه کشور به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه برنامه هفتم توسعه کشور در اغلب حوزه‌ها دارای ایراد و اشکال است و به نظر می‌آید دولتمردان حتی وقت کارشناسی خاصی روی آن نگذاشته‌اند. در حوزه اقتصاد کلان، کشاورزی، محیط زیست، فرهنگی و همه بخش‌ها، ایراد‌های فراوانی در لایحه دولت به چشم می‌خورد. از این‌رو امیدواریم بخشی از مشکلات در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور و بخش دیگری از آن، در صحن مجلس اصلاح شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: به نظر من اگر مفاد برنامه ششم توسعه کشور با اصلاحات جزئی تنفیذ می‌شد، از این برنامه خیلی مفیدتر بود، مگر اینکه در کمیسیون تخصصی، زحمت زیادی کشیده شود تا نقشه راه خوبی از آن دربیاید.

نوری می‌گوید: مسئولان کشور، ذهن برنامه‌محور ندارند، چون نظام ما نظام حزبی نیست و دوره همه افراد، کوتاه و زودگذر است. دوره کاری نماینده و رییس‌جمهور چهار ساله است و فوقش نگاه رییس‌جمهور این است که یک دوره دیگر تمدید شود. وقتی نگاه‌ها کوتاه‌مدت است و حزب‌ها، دیدگاه‌ها را پشتیبانی نمی‌کنند، ضمانت اجرایی هم به وجود نمی‌آید و در ادامه دیده‌ایم که پاسخگوی خاصی هم در صورت عدم‌اجرای برنامه شکل نمی‌گیرد. همین رویکرد باعث شده در ایران، پس از انقلاب، شش برنامه توسعه‌ای تدوین شود و حالا که در مسیر بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور هستیم می‌گوییم از برنامه گذشته تنها ۳۰ درصد به واقعیت رسیده است.

وی می‌گوید: شرایط اقتصادی ایران بسیار نگران‌کننده است و معیشت مردم سال‌هاست با چالش روبرو شده، حال اگر بنا باشد کشور را از این اوضاع و احوال دور و رضایت نسبی بین مردم ایجاد کنیم، باید برنامه هفتم توسعه کشور را دقیق و براساس واقعیت‌ها آماده کنیم. این روند هم باید توام با گزارش و پاسخگویی باشد که این اتفاق در گرو مجریانی است که توسط احزاب حمایت و برگزیده شوند.

نماینده بستان‌آباد می‌گوید: اگر ایران، یک کشور حزبی بود به رییس‌جمهور می‌گفتند که تو از حزب ما هشت سال رییس‌جمهور هستی و از آن‌جایی که حزب بنا نیست بعد از مدت کوتاهی محو شود، پس باید با نقشه راه ما کار را دنبا کنی، زیرا که آبرو و بقای حزب در گرو پاسخگویی و انجام درست امور است. در این رویکرد، حتی اگر رییس‌جمهور و وزرایش به شایستگی به وظایف خود عمل نکنند، حزب به عنوان منتقد و به خاطر بقای سیاسی خود، وارد گود می‌شود.

نوری می‌گوید: اینکه شرایط اقتصادی نامساعد است یا مدیران ضعیفی بر سر کار هستند، به خاطر عدم‌فعالیت اثرگذار احزاب است. اگر حزبی در انتخابات پیروز شود، جلوی انتصاب افراد گمنام، کم‌تجربه و رانتی را خواهد گرفت.

وی می‌گوید: تدوین علمی برنامه‌ها در کنار نظارت دائمی و مدیران کاربلدی که بتوانند از عهده کار بربیایند، چاره باز شدن گره‌های سیاسی و دیگر بخش‌ها و مخصوصاً اقتصادی است. وقتی دولتی بر سر کار است و برنامه توسعه کشور را تهیه می‌کند و بعد هم با وزرایش در سپهر سیاسی کشور محو می‌شوند، چطور می‌توان دنبال پاسخگویی و تحقق حداکثری برنامه‌ها بود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی می‌گوید: کاش وقتی برنامه هفتم توسعه کشور با بیش از یک سال تاخیر به مجلس ارائه شد، لااقل یک کار علمی و دقیق به سرانجام می‌رسید تا به آینده اقتصادی کشور امیدوار می‌شدیم نه اینکه امیدمان این باشد که با چکش‌کاری‌های زیاد نمایندگان، این برنامه تحولی کشور به یک اصول و چهارچوب منطقی‌تری برسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان