تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۲

راز‌های جوان ماندن

به حرف دیگران اهمیت ندهید، اکنون طبیعت زیبایی و جوانی شما را تصدیق می‌کند.

راز‌های جوان ماندن

رویداد۲۴ فائزه مومنی: کمتر کسی را می‌توان یافت که جوانتر شدن و یا حفظ جوانی جزو اهداف و آرزو‌های زندگی او نباشد. روزی یک عادت بد را ترک یا یک رفتار خوب را به زندگی روزانه خود اضافه کنید. دانشمندان دریافته‌اند که شادی و خوشحالی سبب تقویت سیستم دفاعی بدن و همچنین سیستم اعصاب انسان می‌شود. ده روز فرصت مناسبی برای این کار است. امتحانش ضرری ندارد...

روز اول: احیای کودک درون

اگر واقعا مایلید چندین و چند سال از سنی که در آن قرار دارید جوان‌تر به نظر برسید، همانند یک نوجوان شوخ و شنگ بیندیشید. چه ایرادی دارد؛ با شوخ طبعی و بذله‌گویی، اطرافیانتان را برای لحظاتی شاد کنید. شک نداشته باشید که شادی آن‌ها انرژی مثبت فراوانی را به سوی شما گسیل می‌کند. به جای خاطره بازی و رشک بردن به روز‌های شیرین گذشته سعی کنید دوباره ذهن خود را به آن حال و هوا برگردانید. جسم ما خیلی زود رشد می‌کند و کم‌کم پیر می‌شود و تا حد زیادی از دست ما خارج است؛ اما آیا روان ما نیز چنین است؟. به خود بیایید و تا دیر نشده کودک درونتان را از خواب چندین ساله بیدار کنید. برای شروع به سراغ فرزندتان بروید و در بازی‌های او نه مثل یک مادر، که مانند یک بچه سر به هوا شریک شوید.


بیشتر بخوانید: چگونه خواب خوب داشته باشیم؟


روز دوم: با پوست خود مهربان باشید

بیراه نیست اگر بگوییم اصلی‌ترین فاکتور زیبایی و جوانی سلامت پوست است. تا به امروز با اولین سپر دفاعی بدنتان چگونه رفتار می‌کرده‌اید؛ آیا همپای لطافتش به او محبت کردید یا نه؟ شاید زمان آن رسیده باشد که یک برنامه رفتاری و رژیم‌غذایی مناسب برایش تهیه کنید. شست‌و‌شوی روزانه و توجه به پاکیزگی پوست صورت را هیچ‌وقت فراموش نکنید. گاهی هم لازم است با محصولات آرایشی ـ بهداشتی به یاری او بشتابیم. از آنتی اکسیدان‌ها غافل نشوید؛ مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات طراوت و زیبایی را به پوستتان هدیه می‌کند. پوست دیگر نقاط بدن نیز همانند صورت احتیاج به مراقبت دارد. حواستان را جمع کنید؛ خشکی و انواع ناملایمتی‌ها سلامتشان را تهدید می‌کنند.

راز‌های جوان ماندن

روزسوم: از تجربه‌های تازه نهراسید

به گزارش رویداد۲۴ خودتان را دست‌کم نگیرید؛ مغز انسان ظرفیتی بی‌انت‌هایی در یادگیری تجربه‌های نو دارد. شاید امروز برایتان کمی بعید به نظر آید، اما اگر دست به کار شوید خواهید دید که خیلی ساده‌تر از آنچه فکرش را می‌کردید چیز‌های جدید یاد می‌گیرید. متخصصان آمریکایی همواره به سالمندان توصیه می‌کنند به کلاس زبان یا موسیقی بروند. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که در سنین بالا با فعالیت‌هایی چنین از مغز خود کار می‌کشند، به آلزایمر مبتلا نمی‌شوند.

روز چهارم: ورزش، ورزش و ورزش!

آخرین مطالعات پژوهشگران آمریکایی بیانگر آن است که ۱۵ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز، اثری شگرف بر ممانعت از سالخوردگی دارد. ورزش منظم و حساب شده با تنظیم سیستم عصبی انسان، تعادل روحی و دفع استرس را نتیجه خواهد داشت. همچنین با ورزش سلامت سلول‌های بدن خود را تضمین کرده و از انواع و اقسام آسیب‌ها در امان می‌مانیم. شاید ابتدا کمی سخت به نظر رسد که زمان مشخصی در روز را به ورزش اختصاص دهید، اما نگران نباشید؛ پس از مدتی برایتان عادی می‌شود تا جایی که بدون آن احساس کمبود خواهید کرد.

روز پنجم: شیک و امروزی لباس بپوشید

امروز دیگرنمی‌توانید با لباس‌هایی که ده، پانزده سال قبل می‌پوشیدید و در جمع حاضر می‌شدید به مهمانی بروید. به همان اندازه که لازم است تا از افتادن در دام مد خودداری کنید، باید عرف و شرایط زمانی‌ای را که در آن زندگی می‌کنید بشناسید و در نظر بگیرید. اگر کمی باهوش باشید بدون پوشیدن لباسی عجیب و غریب، متفاوت و جذاب به نظر می‌رسید. همیشه برای این کار نیاز به هزینه گزافی نیست؛ گاهی با تعویض یک شال یا کمربند، بدون آنکه پول زیادی خرج کنید به ترکیب پوشش خود جلوه‌ای زیبا می‌دهید.

روز ششم: آب بنوشید

در عوض نوشیدنی‌های شیرین و گازدار موجود در بازار که گاهی به شدت ذائقه انسان معتاد آن‌ها می‌شود، از کهن‌ترین، سالم‌ترین و البته گواراترین نوشیدنی طبیعی استفاده کنید. نوشابه‌ها حتی اگر رژیمی باشند اشتهای ما را به صورت کاذب افزایش می‌دهند و اضافه وزن را با خود به همراه دارند. پزشکان نوشیدن هشت لیوان آب را طی شبانه‌روز برای دفع سموم بدن بسیار مفید می‌دانند. کنترل احساسات هیجانی، طراوت پوست و زیبایی هدایایی گرانبها هستند که آب به رایگان در اختیار ما می‌گذارد. با جایگزین کردن آن به جای نوشیدنی‌های وسوسه انگیز و مضر علاوه بر سلامتی به موجودی جیب خود نیز کمکی بزرگ خواهید کرد.

روز هفتم: به‌روز بودن آرایش و مدل مو

پشت موی فرخورده آقایان، ابرو‌های به هم پیوسته و ضخیم خانم‌ها و بسیاری الگو‌های آرایش و مدل مو که در گذشته هواداران بسیاری داشته‌اند امروز حتی شاید باعث تمسخر دیگران شوند. در این مورد نیز لازم است تا دایره اطلاعات خود را درباره انواع و اقسام مدل‌های مو و لوازم آرایشی جدید گسترش دهید. مدل موی ساده و آرایش ملایم، زیبایی‌های ذاتی چهره شما را نمایان کرده و جذابیتی مضاعف را سبب می‌شود.

روز هشتم: ضیافت رنگ‌ها

حواستان را جمع کنید؛ دو روز بیشتر مهلت ندارید. اکنون نوبت آغاز یک رژیم غذایی متنوع و مفرح است. خود را به مهمانی رنگ‌ها دعوت کنید؛ گوجه فرنگی، کاهو، اسفناج و سیب در کنار یکدیگر هارمونی بی‌نظیری ایجاد می‌کنند. در مصرف آنتی اکسیدان‌ها خود را محدود نکنید؛ به سلیقه خود ظرف سالاد را بیارایید. نان سبوس‌دار، مرکبات و شیر کم‌چرب را به هیچ وجه فراموش نکنید. پیشگیری از امراض گوناگون (از جمله سرطان)، تناسب اندام و زیبایی ارمغان این عادت غذایی جدید خواهد بود.

روز نهم: بگیر آسوده بخواب!

خیلی از ما آرامش و سکوت شب را زمانی مناسب برای اتمام کار‌های نیمه تمام روزانه خود می‌دانیم، اما شاید اگر از آسیب‌هایی که شب‌زنده‌داری به سلامت بدن و زیبایی ما وارد می‌سازد، آگاه شویم برای همیشه این عادت غلط را ترک کنیم. زمانی‌که خواب هستیم بدن ما فرصت را غنیمت شمرده و به تقویت سلول‌های پوست و پروتئینی می‌پردازد. علاوه بر این، بازپروری بافت‌های عضلانی و استخوانی با ترشح هورمون‌ها صورت می‌گیرد. به هیچ وجه خواب شب را فدای کار دیگری نکنید. حتی اگر برایتان مقدور است دقایقی قبل از خواب ذهن خود را سر و سامان دهید و با مطالعه کتابی سبک آرامش را به آن برگردانید. حیف نیست به جای دیدن خواب‌ها و رویا‌های شیرین، فکر خود را آشفته سازید؟

روز دهم: مدیریت استرس

استرس به مانند اعتیاد سلامت ما را تهدید می‌کند. اضطراب باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. کورتیزول همان مهاجم بی‌رحمی است که خطری جدی برای سلول‌های بدن از جمله سلول‌های پوست به حساب می‌آید. بی تردید رنگ زرد و پریده پوست و آثار خشکی و جراحت روی آن سن ما را چند سالی بالاتر نشان می‌دهد. با کنترل و مدیریت احساسات هیجانی خود قادر خواهیم بود از بروز چنین تخریب‌هایی ممانعت به عمل آوریم. هر کاری که آرامش را به روان ما بازگرداند در این دسته جای می‌گیرد؛ گوش دادن به موزیک ملایم، یوگا و تنفس عمیق از رایج‌ترین آنهاست.

و... روز یازدهم: سلام جوانی! مقابل آینه ایستاده اید و خود را ستایش می‌کنید؛ «این همان من ده روز پیشم، با این تفاوت که سال‌ها جوان شده‌ام.» به حرف دیگران اهمیت ندهید، اکنون طبیعت زیبایی و جوانی شما را تصدیق می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما