تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

قانون خاک در کدام کشورهاست؟

منظور از قانون خاک حق شهروندی است که با تولد به فرد داده می‌شود. کشور‌هایی که این قانون را دارند به ملیت پدر و مادر اهمیتی نمی‌دهند؛ بنابراین صرف به دنیا آمدن کودک در خاک آن کشور از بدو تولد به او تابعیت و شهروندی داده می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که قانون خاک در کدام کشورهاست؟

قانون خاک در کدام کشورهاست؟

رویداد۲۴ قانون خاک چیست؟‌ کدام کشورها از این طریق اقامت می‌دهند؟ این سوالات را معمولا افرادی می‌پرسند که به‌دنبال راهی به‌منظور اخذ اقامت برای فرزندانشان هستند. منظور از قانون خاک حق شهروندی است که با تولد به فرد داده می‌شود. کشورهایی که این قانون را دارند به ملیت پدر و مادر اهمیتی نمی‌دهند؛ بنابراین صرف به دنیا آمدن کودک در خاک آن کشور از بدو تولد به او تابعیت و شهروندی داده می‌‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که قانون خاک در کدام کشورهاست؟ اگر به‌دنبال کشوری هستید که از بدو تولد به فرزندتان تابعیت بدهد این مقاله برای شما نوشته شده است.

قانون خاک در کانادا؛ دریافت تابعیت از طریق تولد در این کشور

عبارت لاتین Jus soli به اصل خاک ترجمه می‌شود و مبنایی برای شهروندی کانادا از طریق تولد است. بر‌اساس قانونی که در سال 1946 تصویب شد، قانون شهروندی کانادا بیان می‌کند که هر فردی در این کشور متولد شود، به‌طور خودکار تابعیت کانادا به او تعلق می‌گیرد. دریافت تابعیت به این معناست که کودک اقامت دائم و حق داشتن پاسپورت کانادایی را دارد. همچنین می‌تواند هر زمانی که بخواهد بدون نیاز به ویزا به داخل و خارج کانادا سفر کند. شهروندان کانادایی از مزایای اجتماعی و تحصیل رایگان نیز بهره‌مند خواهند شد.

برای اینکه یک فرد از طریق تولد تابعیت کانادا را به‌دست بیاورد حتما باید در مرزهای این کشور، یعنی خاک، حریم هوایی، آب‌ها و کشتی‌ها یا هواپیماهای ثبت‌شده در کانادا به دنیا آمده باشد. در‌واقع اگر هیچ یک از والدینتان کانادایی نباشند و فقط در این کشور متولد شده باشید، تابعیت کانادایی به شما تعلق می‌گیرد؛ بنابراین اگر خواستار این هستید که فرزندتان از بدو تولد پاسپورت کانادایی داشته باشد با رعایت شرایط ویزای توریستی کانادا و دریافت اقامت موقت می‌توانید کودکتان را در این کشور به دنیا بیاورید. به‌این‌ترتیب به محض تولد، فرزندتان شهروند کشور کانادا محسوب می‌شود.

قانون خاک در کدام کشورهاست؟

اصل خاک در ایالات متحده آمریکا؛ دریافت تابعیت به‌محض تولد در خاک آمریکا

یکی از روش های مهاجرت به کانادا و آمریکا که تابعیت بدون قید و شرط را برای فرد به همراه دارد،‌ اصل خاک یا اخذ تابعیت از طریق تولد است. ایالات متحده تابعیت افراد را هم بر‌اساس اصل jus soli (حق محل تولد) و jus sanguinis (حق خون) به رسمیت می‌شناسد. به‌این‌ترتیب اگر فردی صرفا در این کشور به دنیا آمده باشد و هیچ‌یک از والدین او آمریکایی نباشد،‌ به‌محض تولد تابعیت آمریکایی دریافت می‌کند. البته توجه داشته باشید که این اصل استثناهایی نیز دارد. به‌عنوان‌مثال فرزندان سران کشورهای خارجی یا دیپلمات کشور‌های دیگر، تابعیت ایالات متحده را به‌دست نمی‌آورند.

با دریافت تابعیت آمریکا از طریق تولد، فرد از کلیه حقوق شهروندی برخوردار خواهد شد. به‌این‌ترتیب شما به‌عنوان یک شهروند آمریکایی اجازه استفاده از خدمات آموزشی به‌صورت رایگان، امکان ورود و خروج بدون محدودیت به این کشور و بهره‌گیری از خدمات درمانی و رفاهی را دارید.

مکزیک؛ کشوری مقید به قانون خاک و صدور تابعیت با تولد

راه‌هایی همچون اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری یا خرید ملک در اروپا با‌توجه‌به هزینه‌هایی که دارد برای برخی افراد قابل دسترس و انجام نیست. از طرفی افراد در بسیاری از موارد به‌دنبال این هستند که به‌منظور بهره‌گیری از خدمات رایگان بهداشتی و آموزشی در کمترین زمان برای فرزندانشان اقامت بگیرند. اگر می‌خواهید فرزندتان بعد از تولد به‌طور خودکار تابعیت دوم دریافت کند،‌ یکی از گزینه‌ها کشور مکزیک است. قانون اساسی این کشور بیان می‌کند به افرادی که در قلمرو مکزیک متولد شده‌اند بدون توجه به ملیت والدینشان حق تابعیت داده می‌شود. با دریافت پاسپورت مکزیکی در آینده شرایط راحت‌تر و شانس بیشتری برای دریافت اقامت کانادا یا آمریکا نیز خواهید داشت.

قانون تابعیت از طریق اصل خاک در کشور برزیل

براساس اصل خاک در برزیل یا تابعیت از طریق تولد (jus soli) یک فرد اگر در مرزهای این کشور به‌ دنیا می‌آید به‌عنوان شهروند برزیلی شناخته می‌شود. تابعیت والدین در این موضوع هیچ نقشی نخواهد داشت. یعنی اگر هم پدر و هم مادر ایرانی باشند و صرفا کودک در مرزهای برزیل به دنیا آمده باشد شهروند این کشور محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که این قانون درصورتی‌که شما یک دیپلمات خارجی ساکن در برزیل باشید در مورد تولد فرزندتان در این کشور صدق نخواهد کرد.

قانون خاک در کدام کشورهاست؟

ایران کانادا؛ راهنمای شما برای اطلاع دقیق از شرایط دریافت اقامت از طریق اصل خاک

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که قانون خاک در کدام کشورهاست. بر‌اساس این اصل وضعیت تابعیت افراد مشخص می‌شود. درصورتی‌که کشوری از این قانون پیروی کند صرفاً با تولد فرد و بدون توجه به تابعیت مادر و پدر، کودک شهروند آن کشور محسوب خواهد شد. در‌واقع زایمان در کشوری که از طریق تولد تابعیت می‌دهد، ساده‌ترین راه برای هدیه دادن پاسپورت دوم به فرزندتان است.

توجه داشته باشید که این اصل به‌تدریج در حال حذف شدن است. به‌عنوان‌مثال کشورهایی همچون بریتانیا، آلمان، نیوزیلند و فرانسه دیگر از این اصل تابعیت نمی‌کنند. برای آشنایی کامل با قوانین این کشورها و اینکه آیا پدر و مادر نیز می‌توانند بعد از تولد فرزند برای دریافت اقامت اقدام کنند یا خیر؛ پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان حقوقی در تماس باشید.

مشاوران حوزه مهاجرت بعد از بررسی شرایط شما بهترین کشور و بهترین زمان اقدام برای دریافت ویزا را به شما معرفی خواهند کرد. اگر سوالی درباره اصل خاک و قوانین این کشورها دارید با مراجعه به سایت irancanada.cc و تماس با شماره‌های درج شده در سایت، مشاوران ایران کانادا به همه سوالاتتان پاسخ خواهند داد.

برچسب ها: حقوق شهروندی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان