تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

راهنمای خرید گوشی همراه

در این مطلب به نکات مهمی که هنگام خرید یک گوشی باید مدنظر قرار داد اشاره و به آن خواهیم پرداخت.

در هنگام خرید یک گوشی چطور به یک خریدار حرفه ای تبدیل شویم؟

رویداد۲۴ حسین فلاحی: برندهای تلفن همراه به خوبی می‌دانند که همه کاربران نمی‌توانند هزینه زیادی برای خرید یک گوشی خرج کنند و همه به قدرت، دوربین، صفحه‌نمایش یا مواد موجود در گوشی‌های رده بالا نیاز ندارند. بنابراین، آنها گوشی های هوشمند با ویژگی ها و مشخصات متفاوت طراحی کرده اند. بنابراین آنچه قبلاً مختص آن دسته از کاربرانی بود که بهره‌وری می‌خواستند و بودجه لازم برای سرمایه‌گذاری در گوشی هوشمند را داشتند، اکنون در دسترس همه قرار گرفته است.

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی و انبوه شدن گوشی‌های هوشمند، قطعات ارزان‌تر توسعه یافته‌اند. همراه با استفاده از مواد مختلف، این امر منجر به ایجاد گوشی های میان رده و رده پایین شده که کاربران می توانند گوشی های با عملکرد و قیمت مناسب پیدا کنند. اکثر کاربران به دنبال گوشی های میان رده هستند که می توانند به نیازهای آنها پاسخ دهند. اما نکته مهم اینجاست که چگونه گوشی مناسب خود را انتخاب کنیم؟

در ادامه مطلب تمام نکات مهمی را که باید در هنگام انتخاب و خرید یک گوشی مد نظر قرار دهیم به آن اشاره خواهیم کرد.


صفحه نمایش گوشی

در حال حاضر بهترین گوشی ها به صفحه نمایش OLED یا مشتقات آن (Super AMOLED، AMOLED) مجهز هستند. این نوع پانل ها چندین مزیت دارند، از جمله این که بسیار نازک هستند و برای نور پس زمینه نیازی به پنل LED ندارند. این به گوشی‌های هوشمندی که از آن‌ها استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد طراحی باریک‌تری داشته باشند.

صفحه نمایش های OLED با رنگ های بسیار زنده و کنتراست بی نهایت مشخص می شوند. علاوه بر این، اکثر آنها حداقل یک میلیارد رنگ را نمایش می دهند، نرخ تازه سازی بالاتر از استاندارد را ارائه می دهند و دارای گواهینامه هایی مانند HDR هستند، بنابراین تجربه مشاهده برای کاربر بسیار خوشایند است، به خصوص در محتوایی که با این فناوری ها ایجاد می شود.

در هنگام خرید یک گوشی چطور به یک خریدار حرفه ای تبدیل شویم؟

با این حال، برخی از بهترین گوشی ها موسوم به گوشی های میان رده با نسبت هزینه و سود بهتر همچنان به پنل های IPS LCD مجهز هستند. با وجود اینکه نمایشگر رنگی آنچنانی چشمگیر ندارند، زوایای دید خوب و نرخ تازه سازی بالایی را ارائه می دهند. آنها همچنین می توانند گواهی HDR را دریافت کنند و این مزیت را دارند که مقرون به صرفه تر هستند.

از نظر رزولوشن، بهترین گوشی‌ها Full HD+ را ارائه می‌کنند و لازم به ذکر است که تعداد کمی از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، حتی اگر سطح بالایی داشته باشند، از این مشخصات فراتر می‌روند تا مصرف انرژی باتری را بهینه‌تر کنند.

پردازنده گوشی

برای بخش عملکرد، مهم است که در مورد پردازنده صحبت کنیم، قطعه ای که در سال های اخیر نه تنها در سرعت ساخت بلکه در اجزای آن نیز پیشرفت زیادی کرده است. وقتی در مورد پردازنده صحبت می کنیم، دیگر فقط مربوط به CPU نیست. سازندگان مجموعه کاملی از تراشه‌ها را توسعه داده‌اند که آنها را چیپست می‌نامند و شامل علاوه بر CPU، کارت گرافیک (GPU)، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) و همچنین پردازنده عصبی برای استقرار هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

خوشبختانه برای کاربران، این نوع چیپست در حال حاضر در بهترین موبایل ها قرار داده شده است. این نه تنها از نظر سرعت عملکرد خوبی را ارائه می دهد، بلکه بهبودهایی در دوربین و نمایشگر نیز دارد. این چیپست همچنین از روال های روزمره کاربران برای بهینه سازی استفاده از گوشی هوشمند یاد می گیرد.

تولیدکنندگان موبایل های اندرویدی عمدتا با دو سازنده چیپست کار می کند: کوالکام و مدیاتک. کوالکام پردازنده‌های سری اسنپدراگون 600 و 700 را برای گوشی‌های میان‌رده ارائه می‌کند، اولی در دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و دومی در گوشی‌های هوشمندی که عملکرد و ویژگی‌های آنها به گوشی‌های میان‌رده نزدیک‌تر است، استفاده می‌شود. البته برخی از این پردازنده ها در حال حاضر به شبکه های 5G متصل هستند.

از طرف دیگر مدیاتک دارای چیپست های سری Helio است که مدل های متفاوتی دارند و قوی ترین آن ها را می توان در میان رده های مقرون به صرفه یافت.

حافظه رم

حافظه رم مکمل چیپست در مورد عملکرد گوشی است. یک تلفن با ترکیبی خوب از رم و پردازنده به صورت روان کار می کند، می تواند چندین برنامه را همزمان باز کند و برنامه های پیچیده تر و بازی های گرافیکی سخت تری را اجرا کند.

در هنگام خرید یک گوشی چطور به یک خریدار حرفه ای تبدیل شویم؟

به طور متوسط ​​گوشی های هوشمند دارای 6 گیگابایت رم بوده و آماده پاسخگویی به نیازهای همیشگی کاربران هستند. با این حال، بهترین موبایل های میان رده می توانند 8 گیگابایت یا حتی 12 گیگابایت رم داشته باشند و با این ها، عملکرد بسیار مشابهی با یک گوشی هوشمند رده بالا خواهید داشت.

حافظه رام

این فضایی است که گوشی برای ذخیره داده ها، برنامه ها، عکس ها و فیلم ها در اختیار دارد. همانند رم، استاندارد صنعتی برای موبایل های میان رده نیز وجود دارد که 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد.

همانطور که در مورد رم اتفاق می افتد، بهترین گوشی های میان رده حافظه ROM بیشتری ارائه می دهند. کامل ترین مدل ها دارای ظرفیت ذخیره سازی تا 256 گیگابایت هستند که برای نصب برنامه های متعدد و ذخیره هزاران عکس و فیلم کافی است.

همچنین ذکر این نکته مهم است که جدیدترین نسل‌های حافظه ROM عملاً منحصر به گوشی‌های رده بالا هستند. بنابراین علیرغم داشتن فضای ذخیره سازی 256 گیگابایتی، بهترین گوشی های میان رده از حافظه UFS 2.2 استفاده می کنند، در حالی که گوشی های رده بالا از UFS 3.1 استفاده می کنند. UFS 3.1 در نوشتن و خواندن داده ها سریعتر است و این به طور مستقیم بر عملکرد و روان بودن تلفن همراه تأثیر می گذارد.

دوربین گوشی

بدون شک این موضوع یکی از جالب ترین موضوعاتی است که در مورد گوشی های هوشمند میان رده صحبت می شود. نه تنها به این دلیل که بخش عکاسی در این رده پیشرفت کرده است، بلکه به این دلیل است که این بخش بخشی است که برندها برای آزمایش و آزمایش فناوری‌های جدید قبل از اینکه شانسی در سطح بالایی داشته باشند، از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، لنزهای میان رده برای آزمایش لنزهای فریم استفاده شده است. این لنزها به کاربر این امکان را می دهد که دوربین موبایل را در فاصله 3 یا 4 سانتی متری از جسمی که می خواهد بگیرد بیاورد و بتواند جزئیات و بافت هایی را که قبلا فقط با یک دوربین حرفه ای و اپتیک بسیار خاص دیده می شد، ثبت کند.

در هنگام خرید یک گوشی چطور به یک خریدار حرفه ای تبدیل شویم؟

بهترین گوشی های میان رده در حال حاضر دارای سیستم دوربین سه گانه پشتی با سنسور اصلی تا 200 مگاپیکسل هستند. این لنز با یک لنز فوق عریض و یک لنز ماکرو به آن ملحق شده است که کیفیت و تطبیق پذیری عالی را برای انواع عکس ها به کاربران ارائه می دهد.

همانند سایر اجزای گوشی های میان رده، در دوربین ها نیز فناوری هایی وجود دارد که قبلا منحصر به گوشی های رده بالا بوده و اکنون در این دسته قرار دارند. تثبیت کننده تصویر نوری (OIS) چنین است. این به طور مکانیکی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که عکس ها در شرایط کم نور تار نیستند و فیلم ها پایدارتر و روان تر هستند.

باتری گوشی

گوشی های هوشمند میان رده جزو اولین گوشی هایی بودند که باتری های با ظرفیت بالاتر را اجرا کردند. یکی از دلایل این است که برندها به خود اجازه می‌دهند تا طرح‌های کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر ایجاد کنند، و دلیل دیگر این است که تلفن‌ها نیاز به قدرت بیشتری دارند زیرا پردازنده‌هایی با سطح کارایی انرژی در مقایسه با موبایل‌های رده بالا ندارند.

بهترین گوشی های میان رده دارای باتری هایی هستند که ظرفیت آن از 4000 تا 5000 میلی آمپر ساعت است که انرژی کافی را تامین می کند تا کاربر معمولی نیازی به اتصال گوشی به جریان برق نداشته باشد.

در هنگام خرید یک گوشی چطور به یک خریدار حرفه ای تبدیل شویم؟

توجه داشته باشید که گوشی های دارای پردازنده های نسل جدید (ساخته شده با فناوری 6 یا 4 نانومتر) و نمایشگرهای فناوری OLED در مصرف باتری کارآمدتر هستند.

شارژ سریع گوشی

برای کاربرانی که کارهای روزمره آنها باعث مصرف بیشتر باتری می‌شود، برندها فناوری‌های شارژ سریع را توسعه داده‌اند که تنها با اتصال چند دقیقه تلفن به منبع تغذیه، انرژی خوبی را ارائه می‌کنند.

در ابتدا، قدرت شارژ استاندارد همه گوشی ها 5 وات بود. امروزه بهترین گوشی های میان رده می توانند به شارژ سریع تا 120 وات دست پیدا کنند که طبق آن، شارژ یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی از 1٪ تا 100٪ تنها در 19 دقیقه می رسد.

و با وجود اینکه مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر قادر به رسیدن به این قدرت شارژ نیستند، دارای فناوری شارژ سریع هستند که می‌تواند 33 یا 67 وات باشد. این می تواند باتری گوشی های هوشمند را بسته به ظرفیت 74 یا کمتر شارژ کند.

امنیت گوشی

در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق گوشی ها دارای حسگر اثر انگشت به عنوان روش اصلی امنیت خود هستند. این نوع سنسور از زمان معرفی خود در سال 2013 پیشرفت زیادی کرده است و از نظر دقت و سرعت باز کردن قفل بسیار پیشرفت کرده است.

به طور کلی، بهترین موبایل های میان رده این سنسور را در قاب خود (روی دکمه قفل و باز کردن قفل) یا در قاب پشتی گوشی هوشمند قرار می دهند. این مکان‌ها برای اکثر کاربران راحت هستند و به آن‌ها اجازه می‌دهند قفل دستگاه‌های خود را سریع و طبیعی باز کنند.

چطور در هنگام خرید یک گوشی به یک خریدار حرفه ای تبدیل شویم؟

جدیدترین نسل از حسگرهای اثرانگشت برای قرار دادن در زیر صفحه نمایش ساخته شده اند. دو نوع وجود دارد: نوری و اولتراسونیک. شما می توانید اولی را تشخیص دهید زیرا هنگامی که کاربر انگشت خود را برای خواندن قرار می دهد، فلاش نور ساطع می کنند. این نوع سنسور نیز بسیار دقیق و سریع است و فناوری است که در حال حاضر از گوشی های رده بالا به برخی از مدل های میان رده منتقل شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما