تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

شیخ حسین نوری همدانی، مرجع تقلید کیست؟

یکی از ویژگی‌های بارز فعالیت نوری همدانی سفر‌های زیادی است که به کشور‌های جهان رفته است تا از این طریق به تبلغ و ترویج اسلام و همچنین انقلاب اسلامی بپردازد.

حسین نوری همدانی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: حسین نوری همدانی از مراجع تقلید از جمله شخصیت‌های وابسته به جمهوری اسلامی است.او زیر نظر اساتیدی، چون امام خمینی، آیات محمد داماد، حجت کوه کمره‌ای، علامه طباطبایی درس خوانده است، اکنون به عنوان یکی از فقهای برجسته شناخته می‌شود. اولین آشنایی نوری همدانی با امام خمینی به حضورش در کلاس درس اخلاق در سال ۱۳۲۲ بر می‌گردد. این عالِم دینی در کنار اینکه سیاست‌های کلی نظام را تایید می‌کند و درباره مسائل مربوط به روشنفکری دینی نظراتی تند و تیز دارد، بار‌ها انتقاد و اعتراض جدی درباره وضعیت معیشت مردم داشته است. او در حال حاضر یکی از مراجع سرشناس و مطرح به شمار می‌رود.

این چهره فقهی در این چند سال که کشور با شرایط خطیری مواجه شده است، بارها و بارها نسبت به گرانی‌ها واکنش نشان داده است. او مشخصاً درباره گرانی مسکن و بالا رفتن اجاره کرایه خانه گفته است: «متاسفانه گرانی مسکن و بالا بودن اجاره بها یکی از دغدغه‌های مردم شده است باید متولیان مسکن هر چه سریع‌تر تصمیم و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات مسکن و مسائل پیرامون آن داشته باشند.»

نوری همدانی همچنین در دیداری که  روز گذشته با ابراهیم رئیسی داشت، به رئیس جمهور بابت سختی‌هایی که مردم به لحاظ معیشتی می‌کشند، هشدار داد و تاکید کرد که دولت باید هر چه زودتر عامه مردم را به آرامش اقتصادی برساند.

فعالیت‌های سیاسی نوری همدانی

حسین نوری همدانی اهل همدان دو سال دیگر ۱۰۰ ساله می‌شود. او از هفت سالگی دروس ادبیات فارسی، گلستان سعدی، انشاء، ترسل نصاب و ... را نزد پدرش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ ابراهیم نوری همدانی آموخت و در سال ۱۳۲۱ به مدرسه مرحوم آخوند همدانی رفت. تا اینکه پس از مدت کوتاهی برای فراگیری علوم راهی قم شد.


بیشتر بخوانید: محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور کیست؟


حسین نوری همدانی مانند خیلی از روحانیون در فضای انقلاب ۵۷ فعالیت سیاسی را شروع کرد و در زمان رژیم پهلوی دستگیر و زندانی شد. با این حال او از ادامه مبارزه منصرف نشد و بعد از تبعید امام یکی از امضاءکنندگان اعلامیه علیه شاه بود تا یکبار دیگر طعم زندان را بچشد و به مدت ۵ ماه در زندان قلعه تهران زندانی شود. ادامه کنشگری سیاسی در نهایت به این منجر شد که توسط حکومت ممنوع المنبر شود. با این حال در مدت محرومیت از منبر، به طور پنهانی سخنرانی‌هایی داشت. نوری همدانی اوجِ ضدیت با شاه را زمانی نشان داد که در روز ۱۹ دی ۱۳۵۶ یادداشتی سرتاسر توهین آمیز در روزنامه اطلاعات علیه آیت الله خمینی منتشر شد که موجی از خشم را در بین انقلابیون موجب شد تا جاییکه در جلسه‌ای در منزل نوری همدانی که با حضور آیت الله مشکینی و وحید خراسانی برگزار شد، به این تصمیم رسیدند که حوزه و بازار قم در اعتراض به انتشار این چنین مقالاتی تعطیل شود.

حسین نوری همدانی کیست؟

مردم با شعار‌هایی تند از منزل وی حرکت کردند و وارد خیابان شدند، که ماموران معترضان را به گلوله بستند و عده‌ای شهید  و بسیاری مجروح شدند. نوری همدانی درباره این اتفاق گفته است: «به همین مناسب کوچه ما کوچه قیام نام گذاری شد؛ و وقتی حضرت امام (رحمه الله) به قم مشرف شدند به منزل ما نیز تشریف آوردند، و به محضر ایشان عرض شد که انقلاب اسلامی از این خانه آغاز شده است.»

وی همچنین یکی از دوازده نفری بودند که اعلامیه تایید مرجعیت آیت الله خمینی بعد از مرحوم حکیم را امضا کردند.

مسئولیت‌های نوری همدانی

به گزارش رویداد۲۴ از آنجایی که حسین نوری همدانی یکی از انقلابیون و یکی از شاگردان خاص بنیانگذار انقلاب بود، بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های زیادی را عهده‌دار شد که شامل «رسیدگی به امور سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و خانه‌های فرهنگ در کشور‌هایی اروپایی و هندوستان، پاکستان، بنگلادش و فیلیپین، تبیین، تبلیغ و نشر نهضت اسلامی در ابعاد و زمینه‌های گوناگون، مصاحبه با نشریات و خبرگزاری‌ها درباره انقلاب اسلامی و آثار آن در این کشورها، ارتباط با جوانان کشور‌های اروپایی که به انقلاب اسلامی علاقه داشتند، ارتباط با ایرانیان مقیم کشور‌های اروپایی و تشریح ابعاد انقلاب اسلامی و بررسی مشکلات دانشجویان ایرانی مقیم خارج و اقدام برای رفع مشکلات آنان» می‌شد.


بیشتر بخوانید: شیخ حسن صانعی کیست؟


سفرهای علمی-فرهنگی نوری همدانی

یکی از ویژگی‌های بارز فعالیت نوری همدانی سفر‌های زیادی است که به کشور‌های جهان رفته است تا از این طریق به تبلیغ و ترویج اسلام و همچنین انقلاب اسلامی بپردازد. او در این رابطه در گفتگویی که سال‌ها پیش انجام شده، گفته است: «من در سال ۵۸ و ۵۹ که نماینده حضرت امام در اروپا بودم و به آن دیار رفت و آمد داشتم در ظرف این دو سال در موقع تحصیل در قم اشتغال به تدریس داشتم، ولی در موقع تعطیلی حوزه به کشور‌های اروپا از قبیل: انگلستان، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئد، بلژیک، هلند، دانمارک، سوئیس، نروژ، فنلاند، اسپانیا، یونان، و ترکیه مسافرت می‏کردم، و در طی ملاقات‌ها و مصاحبه و تشکیل مجالس حقایق اسلام و عظمت انقلاب اسلامی را بیان می‏‌کردم و به سؤالات علمی و مذهبی با توفیق خداوند پاسخ می‌دادم و سفر‌هایی به پاکستان و یک سفر هم به تایلند، بنگلادش و هندوستان رفته‏‌ام و در این سفر‌ها علاوه بر معاشرت با فرقه‌های گوناگون و بیان معارف و مبانی اسلام، توجه بیشتر به بیان مزایای انقلاب اسلامی ایران و نشان دادن چهره استکبار جهانی بود.»

حسین نوری همدانی کیست؟

یکی از سفرهای مهم نوری همدانی سفر به لبنان و دیدار با سید حسن نصرالله بوده است. او در این سفر هرچه بیشتر بر حمایت از جبهه مقاومت در لبنان تاکید کرد. حسن نصرالله نیز مواضع این مرجع در جنگ ۳۳ روزه را باعث تقویت روحیه رزمندگان دانست.

نوری همدانی: برای سروش متاسفم!

 دکتر عبدالکریم سروش در آخرین روزهای سال ۱۳۸۶ با گفتن اینکه «قرآن خواب‌های پیامبر و تولید شخص پیامبر است» حرف و حدیث های زیادی را متوجه خود دید. یعنی هر کدام فقهای حوزه با ادبیات مختص خودشان  نسبت به این نظر که تا به آن روز توسط کسی مطرح نشده بود، پاسخ دادند که در این میان آیت الله حسین نوری همدانی در این رابطه به سابقه آشنايی خود با دکتر سروش اشاره می‌کند و می‌گويد: «قبل از انقلاب هنگامی که برای کاری به لندن رفتم، شنيدم که فردی به نام حاج فرج در جمع دانشجويان مقيم لندن برای انقلاب فعاليت می‌کند و پس از انقلاب نيز هنگامی که به عنوان نماينده امام خمينی(ره) به اروپا رفتم که وی به عنوان مترجم من بود و متاسفم که اين عاقبت به شری و عاقبت به خيری انسان را به کجا می رساند؟»

راز سلامتی نوری همدانی

حسین نوری همدانی با اینکه دو سال دیگر به صد سال دوم زندگی می‌رسد، از سلامت جسمی قابل توجهی برخوردار است. او در سال ۹۶ در حاشیه یکی از کلاس‌هایش گفت: «من کتاب‌های مربوط به سلامتی را می‌خوانم. مثل طبیب خود باشید، ۱۵۰ سال جوان بمانید، اصرار خوراکی‌ها و اسرار خوراکی‌ها را خواندم. در نتیجه توانستم سلامت خودم را حفظ کنم. برای نمونه بخواهید نشان بدهید در این سن با چهل، پنجاه سال هیچ فرق نکردم. یعنی نشاط، سلامت و پر کاری دارم. ثانیاً اگر افرادی بخواهند مسابقه در کوه پیمایی شرکت کند حاضرم. در تمام این چندین سال هیچ ورزشی را ترک نکردم. از این جهت از لحاظ وزن و نداشتن یکسری از درد‌ها که خیلی‌ها دارند، هیچ کدام شان را من ندارم.»

نگاه نوری همدانی به موضوع‌های مربوط به زنان

اینکه زنان بتوانند با رفتن به ورزشگاه از نزدیک به تماشای فوتبال بنشینند، یکی از موضوع‌های داغ است که البته با ورود مستقیم فیفا به این بحث مشکل در حال رفع شدن است.

آیت الله نوری همدانی به مانند خیلی از مراجع تقلید دیگر با این موضوع مخالفت سرسختی داشت. او در این رابطه گفته است: «حضور زنان و مردان در یک صحنه ورزشی جایز نیست، چون زن در چنین موقعیتی نمی‌تواند به خوبی حجاب خود را حفظ کند. البته چنانچه در ورزشگاه‌ها فقط زنان حضور داشته باشند مشکلی و ایرادی ندارد، اما جایی که مختلط باشد جایز نیست.»

همچنین در ارتباط با تصویب لایحه عضویت ایران در کنوانسیون ملل متحد، نوری همدانی با صدور بیانیه‌ای این کنواسیون را فاجعه‌بار و غم‌انگیز و همچنین یک ترفند غربی و آمریکایی برای آسیب رساندن به اسلام قلمداد کرد.

این مرجع تقلید همچنین در واکنش به مناقشه حجاب گفته است که «در قدم اول، برخورد با بی حجابی باید از صدا و سیما و به طور کل از بدنه دولت و نظام اداری کشور آغاز شود. این پذیرفته نیست که ما در جامعه به مردم تذکر دهیم و برخورد کنیم، اما وضع حجاب بعضی از برنامه‌های صدا و سیما و محیط ادارات به شکل دیگری باشد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
0
6
از همدانی تعریف کردید یا زایل کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
0
14
در طی این سفرها چند نفر مسلمان شدن؟
اگه تبلیغاتش موثره ، برای مردم مظلوم ایران تبلیغ بکنه چرا خودش رو زحمت میندازه که بره این کشور و اون کشور؟ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
3
تامین مالی اولین پله سلامتی است که ایشان دارندولی ما .......
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان