تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲

فیستول مقعدی غیر قابل درمان است؟ عوارض بعد از عمل

فیستول مقعدی یک عارضه پوستی است که در اطراف مقعد و در نزدیکی بالشتک های بواسیر ایجاد می شود. این عارضه در نتیجه تشکیل یک لوله بین داخل مقعد و پوست ناحیه فرجی ایجاد می شود که باعث ترشح مایعات و باکتری ها از داخل مقعد به ناحیه فرجی می شود. این عارضه معمولاً با درد، خارش و خروج مایعات از ناحیه فرجی همراه است.

عکس درمان فیستول مقعدی با لیزر و جراحی

رویداد۲۴ در صورتی که درد فیستول شما شدید است و با روش های غیرجراحی قابل کنترل نیست، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد انجام عمل جراحی فیستول مقعدی یا درمان با لیزر را بدهد. روش عمل جراحی با هدف برطرف کردن فیستول مقعدی (که تقریبا یک نوع عارضه مشابه بواسیر بوده) انجام می شود. در این عمل جراحی، پزشک یک برش کوچک در منطقه مورد نظر انجام می دهد و فیستول را خارج می کند. بعد از عمل جراحی، شما باید به دستور پزشک خود داروهای ضد درد و ضد التهاب استفاده کنید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا بهبودی سریع تر اتفاق بیفتد.

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی یک عارضه پوستی است که در اطراف مقعد و در نزدیکی بالشتک های بواسیر ایجاد می شود. این عارضه در نتیجه تشکیل یک لوله بین داخل مقعد و پوست ناحیه فرجی ایجاد می شود که باعث ترشح مایعات و باکتری ها از داخل مقعد به ناحیه فرجی می شود. این عارضه معمولاً با درد، خارش و خروج مایعات از ناحیه فرجی همراه است.

نشانه های فیستول

علائم فیستول مقعد شامل موارد زیر می باشد:

  • خروج مایعات و ترشحات لزج از ناحیه

  • خارش و درد در ناحیه 

  • تورم و قرمزی در ناحیه نشیمنگاهی

  • خروج خون در برخی موارد

  • احساس گرما و سوزش در ناحیه فرجی

  • بوی نامطبوع در ناحیه فرجی

  • افزایش حساسیت در ناحیه فرجی

  • خروج مدفوع با دشواری و درد

  • افزایش ترشحات از ناحیه شرمگاهی.

images_1692696377_64e47f39d93cb.jpg

درمان خانگی فیستول

متاسفانه درمان خانگی فیستول مقعد موثر نیست و برای درمان این بیماری نیاز به مراجعه به پزشک متخصص جراحی عمومی یا روده است. درمان فیستول مقعد شامل جراحی کامل برای بستن فیستول و پاکسازی منطقه اطراف آن است. همچنین، پس از جراحی، باید داروهای ضد التهاب و ضد درد مصرف شود تا درد و التهاب کاهش یابد.

زمان مناسب برای مراجعه به دکتر فیستول

درد و خونریزی فیستول مقعدی از یک طرف و گسترش عفونت ناشی از آن  به سایر نقاط بدن از طرف دیگر می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای شخص گردد و درمان آن را ضروری تر سازد.

تشخیص و درمان چنین بیماری هایی به مهارت ، دقت و  تجربه ی بسیار زیادی نیاز دارد و چیزی نیست که بتوان درمان آن را به دست هر کسی سپرد. در نتیجه در صورت ابتلا به هر یک از موارد ذکر شده باید سریعا به جراح عمومی مراجعه کنید.

اگر برای تشخیص و درمان فیستول مقعدی خود به  دنبال بهترین کلینیک در تهران هستید و اگر می خواهید بهترین دکتر یا پزشک متخصص فیستول را برای درمان خود انتخاب کنید کلینیک زارعی در این زمینه یکی از معتبر ترین هاست.

برای داشتن یک درمان موفق و قطعی مراجعه به یک پزشک متخصص خوب و با تجربه در زمینه ی تشخیص فیستول و انتخاب یک کلینیک درمانی معتبر برای آغاز درمان آن ضروریست.

عوارض عمل جراحی فیستول

عوارض عمل جراحی فیستول ممکن است شامل عفونت، خونریزی، تشکیل توده‌ای در منطقه جراحی، تشکیل فیستول دوباره و ناراحتی های مرتبط با بیهوشی باشد. برای کاهش این ریسک ها، پزشک شما قبل از جراحی به شما دستورالعمل های خاصی را برای پیشگیری از عفونت و خونریزی، احتمالاً شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و قطع کامل سیگار، خواهد داد. همچنین، پس از جراحی، شما باید به دقت دستورات پزشک خود را برای مراقبت از منطقه جراحی و مصرف داروهای تجویز شده را دنبال کنید.

فواید و مزایا درمان

عمل جراحی فیستول می‌تواند به شما کمک کند تا از درد و ناراحتی های مربوط به فیستول خلاص شوید. علاوه بر این، این جراحی ممکن است به شما کمک کند تا بهبودی سریع تری داشته باشید و به طور کلی به کیفیت زندگی شما کمک کند. همچنین، با انجام این جراحی، شما می‌توانید از بروز عفونت‌های مزمن و تکراری جلوگیری کنید.

انواع روشهای جراحی فیستول

روشهای عمل این بیماری به طور کلی در دسته های زیر قرار می گیرند:

  1. جراحی باز: در این روش، پوست و بافت های اطراف فیستول بریده می‌شوند و فیستول از بین می‌رود. سپس، جراحی با خیاطی و ترمیم بافت ها به پایان می‌رسد.

  2.  جراحی لیزر: در این روش، با استفاده از لیزر، فیستول بدون بریدگی پوست و بافت های اطراف از بین می‌رود. این روش کمتر درد آور و بازگشت فیستول نیز کمتر است.

  3. جراحی رباتیک: در این روش، با استفاده از دستگاه های رباتیک، جراحی صورت می‌گیرد. این روش دقیق تر و کمتر درد آور است.

  4. جراحی تسلیم: در این روش، به جای بریدن بافت های اطراف فیستول، یک لوله کوچک به داخل آن قرار داده می‌شود تا فضای بین فیستول و بافت های اطراف پر شود و فیستول بهبود یابد.

  5. جراحی ترکیبی: در این روش، از ترکیب دو یا چند روش برای جراحی فیستول استفاده می‌شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

فیستولوتومی

فیستولوتومی مهمترین و کاربردی ترین روش جراحی فیستول مقعدی است. در این روش جراحی مجرای فیستول با استفاده از چاقو باز شده و محتویات آن خارج می شود. در این روش ترمیم از داخل به خارج است. مدت زمان بهبودی پس از این عمل 1الی 2 ماه است.

این روش همراه با ریسک آسیب به عضله اسفنکتر است. اما پزشک تمام سعی خود را خواهد نمود، تا کمترین میزان آسیب به این عضله وارد شود.

تکنیک جراحی فیستول به روش استن یا ستون

در روش سنتی درمان فیستول با تکنیک استن از موی اسب و یا کتان استفاده می شد. ولی امروزه از نخ بخیه یا لوله تخلیه برای از بین بردن عفونت و باز ماندن مجرای فیستول استفاده می شود. این نخ باید برای حداقل 6 الی 12 هفته در مجرای بماند و سپس پزشک انجام جراحی را تجویز می کند. این روش برای افراد در معرض خطر آسیب به عضله اسفنکتر و بی اختیاری مدفوع کاربرد دارد.

عمل فیستول با تکنیک فلپ ادونس منت

تکنیک فلپ ادونس منت در مورد فیستول های پیچیده تر و افراد در معرض خطر بی اختیاری مدفوع استفاده می شود. در طی این روش با استفاده از بافت روده و یا پوست اطراف مقعد اقدام به ترمیم فیستول می نمایند. میزان تاثیر این روش درمانی 50% گزارش شده است. ابتلا به بیماری های زمینه ای برای فیستول مثل کرون و کولیت ریسک عود مجدد بیماری را افزایش می دهد.

چگونه از ابتلا به فیستول پیشگیری کنیم؟

با پرهیز از غذاهای داغ، مضر و چرب، شرایط گوارشی را که کمتر مستعد ابتلا به مشکلات هستند، بهبود بخشید. مصرف غلات کامل، سبزیجات برگ دار، میوه ها و گوشت بدون چربی را افزایش دهید. یبوست میتواند فیستول را تحریک کند، بنابراین خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند غلات به شما کمک می کند از آن جلوگیری کنید.

Certain steps can be taken to prevent anal fistula. Few of the steps which can help an individual in preventing anal fistula are listed below as follows Intake of plenty of fluids:

اقدامات خاصی را می توان برای جلوگیری از فیستول مقعدی انجام داد. تعدادی از مراحلی که می تواند به فرد در پیشگیری از فیستول مقعدی کمک کند به شرح زیر است: مصرف مایعات فراوان:

  • مصرف یک رژیم غذایی سرشار از فیبر

  • خشکی ناحیه مقعد را حفظ کنید

  • هنگام دفع مدفوع از زور زدن خودداری کنید

  • تمرینات منظم

منابع:

https://cliniczarei.com/articles/%d8%ac%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84/

https://www.jyotinursinghome.com/blog/orthopaedics/anal-fistula-causes-symptoms-and-prevention.html

برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان