تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

پوتین: غرب روسیه را در توافق غلات فریب داد

رئیس‌جمهور روسیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در سوچی گفت: غرب روسیه را درباره ماهیت بشردوستانه توافق غلات فریب داد.

ولادیمر پوتین

رویداد۲۴ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه امروز پس از دیدار و رایزنی حدود ۳ ساعته با یکدیگر در شهر سوچی در نشستی مطبوعاتی شرکت کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: شاهد استفاده از ارزهای ملی در تبادلات میان ترکیه و روسیه هستیم. استفاده از دلار و یورو رو به کاهش است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت: روابط میان روسیه و ترکیه در همه زمینه‌ها با موفقیت در حال توسعه است. دیدار امروز هم موفقیت آمیز بود.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: شاهد استفاده از ارزهای ملی در تبادلات میان ترکیه و روسیه هستیم… روسیه تأمین کننده قابل اعتماد گاز بوده و خواهد بود و قصد دارد به تأمین گاز خود به ترکیه و کشورهای ثالث ادامه دهد... در مذاکرات با اردوغان تمرکز زیادی به وضعیت اوکراین و توافق غلات شد.

پوتین گفت: در حالی که روسیه امنیت را در امتداد گذرگاه مربوط به توافق غلات تأمین می‌کرد، طرف مقابل از کریدورهای بشردوستانه برای حملات تروریستی استفاده می‌کرد. غرب روسیه را در مورد ماهیت بشردوستانه توافق غلات فریب داد. کشورهای غربی به ممانعت از اجرای تعهدات در قبال روسیه تحت توافق غلات، ادامه می‌دهند. ما مجبور شدیم از توافق غلات خارج شویم؛ اما زمانی که تمام مفاد توافقنامه به اجرا دربیایند، مسکو آماده خواهد بود تا توافق غلات را دوباره احیا کند. مسکو به محض تحقق تمامی بندهای مربوط به توافقات، آماده احیای توافق غلات خواهد بود. … روسیه قصد دارد به صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی ادامه دهد. روسیه به تکمیل مذاکرات با ۶ کشور آفریقایی برای ارسال غلات نیز نزدیک شده است.


بیشتر بخوانید: رئیس ام‌ آی سیکس: پوتین ترور خواهد شد


ولادیمیر پوتین در مورد ضدحمله اوکراین نیز گفت: این یک لغزش نیست، یک شکست است.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این نشست مطبوعاتی مشترک گفت: در مورد توافق غلات با پوتین به طور گسترده گفتگو کردم؛ این توافق نقش بسزایی در جلوگیری از بحران غذایی ایفا کرده است. انتظارات روسیه در مورد توافق غلات منصفانه است.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: با پوتین درباره وضعیت قفقاز، لیبی و آفریقا گفتگو کردیم. آنکارا معتقد است که بسته پیشنهادی جدید در خصوص توافق غلات می‌تواند به احیای این توافق کمک کند. روابط نزدیک آنکارا و مسکو به حل مسائل منطقه‌ای کمک خواهد کرد. بر این اساس، آنکارا آماده میانجیگری در مورد بحران اوکراین است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ولادیمر پوتین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان