تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

استقلال دانشگاه در دوران محمدرضا شاه پهلوی چگونه بود؟

در میانه تصفیه استادان و دانشجویان که به انقلاب فرهنگی دوم مشهور شده، سوال بسیاری از ناظران این است که استقلال دانشگاه‌ها؛ به ویژه دانشگاه تهران به عنوان «دانشگاه مادر» در دوران پهلوی چگونه بوده است. رویداد۲۴ در سلسله گزارش‌هایی که درباره دانشگاه منتشر کرده، با تاکید بر نقش ویژه و جریان‌ساز دکتر علی‌اکبر سیاسی، وضعیت استقلال دانشگاه در دوران پهلوی را بررسی کرده است.

استقلال دانشگاه در دوران محمدرضا شاه پهلوی

رویداد۲۴ رایان حسینی: «آزادی فرهنگ در صورتی در جامعه تحقق می‌یابد و مصداق پیدا می‌کند که هیچ گونه ملاحظات سیاسی و مذهبی و مسلکی و هیچ عامل دیگر نتواند مانع رعایت شعائر و سنن ملی باشد یا سد راه مطالعه و تحقیق واقع شود یا مطالعه و تحقیق را از طریق معقول و معمول علمی منحرف سازد و نیز نتواند از عرضه داشتن حقایق و بیان آن‌ها جلوگیری کند.» دکتر علی اکبر سیاسی

پس از شهریور سال ۱۳۲۰ فضای سیاسی در ایران تغییر عمده‌ای کرد و در فضای کشور آزادی‌های سیاسی گسترش یافت. حزب توده در سال ۱۳۲۰ تاسیس شد و دو سال بعد سازمان جوانان حزب توده به‌وجود آمد که عمده فعالیت‌هایش در دانشگاه‌ها بود. در همان سال «حزب ایران» توسط مهدی بازرگان و «حزب عدالت» توسط علی دشتی تاسیس شدند. دو سال بعد از آن نیز احزابی مانند «نهضت خداپرستان سوسیالیست» و «حزب اراده ملی» تاسیس شدند. این احزاب نیز هرکدام فعالیت‌های جداگانه‌ای در دانشگاه داشتند.

برای مثال اندیشه‌های مارکسیستی در این سال‌ها گسترش چشمگیری در دانشگاه داشت و احزاب مذهبی در سال ۱۳۲۰ انجمن‌های اسلامی ایجاد کردند و با تشکیل حلقه‌های مطالعاتی، سخنرانی و مراسم مذهبی به مقابله با گسترش کمونیسم در فضای دانشگاه پرداختند.

همچنین پس از شهریور ۱۳۲۰ اتحادیه‌های مختلف دانشجویی شروع به فعالیت کردند و فعالیت‌های صنفی در دانشگاه آغاز شد. این اتحادیه‌ها در تاریخ ششم بهمن ماه سال ۱۳۲۴ نخستین اعتصاب دانشجویی در تاریخ ایران را به راه انداختند که اعتصابی موفقیت‌آمیز بود و دولت را مجبور به پذیرش خواسته‌های دانشجویان کرد. در کنار این امور باید به انتشار و پخش وسیع نشریات و کتب احزاب سیاسی مختلف در فضای دانشگاه نیز توجه کرد. این حد از آزادی و استقلال دانشگاه، که در هیچ دوره‌ای از تاریخ نظیر ندارد، مرهون تلاش‌های دکتر علی‌اکبر سیاسی بود.

نقش علی اکبر سیاسی در استقلال دانشگاه تهران چه بود؟

علی‌اکبر سیاسی از نسل نخست فارغ‌التحصیلان ایرانی در فرانسه بود که در دانشگاه سوربن روانشناسی خوانده و پایان‌نامه‌اش که در زمینه ارتباطات اروپا و ایران بود برنده جایزه آکادمی فرانسه شده بود. همان‌طور که در مطلب دیگری نوشتیم، از میان نسل اول ایرانیان، فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌های اروپا، آن‌ها که در فرانسه درس خوانده بودند، در زمینه تحول آموزش عالی فعالیت کردند و گروهی که در آلمان تحصیل کرده بودند اغلب گرایش‌های چپ پیدا داشتند و در جهت مدرنیسم فرهنگی گام برداشتند. علی‌اکبر سیاسی از گروه نخست بود که دو کار برجسته در کارنامه سیاسی خود داشت: ایجاد آموزش و پرورش رایگان و مستقل کردن دانشگاه از ایدئولوژی و دولت.

او یک سال پس از بازگشت به ایران کلوپ ایران جوان را تاسیس کرد که محفلی فرهنگی و غیردولتی از نخبگان کشور بود و همه آن‌ها حول موضوع تحول آموزش و پرورش در ایران فعالیت می‌کردند. این گروه نخستین منشور دانشگاه تهران را نوشتند. 


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دانشگاه تهران با چه هدفی تاسیس شد؟

تاریخ پر درد ورود آموزش عالی به ایران

تندروهای مذهبی چگونه آموزش زبان خارجی را کفر می‌پنداشتند؟

نخستین سرفصل‌های دروس ارتجاعی دانشگاه از کجا آمد؟

ایده‌های تاسیس دانشگاه در جهان چه بود و در ایران چه شد؟

چرا مرتجعان با تاسیس دانشکده علوم پزشکی مخالفت می‌کردند؟

جنبش‌های دانشجویی در دوره پهلوی چه سرنوشتی داشتند؟


محمدرضا شاه پهلوی در دانشگاه تهران

محمدرضا شاه پهلوی در دانشگاه تهران

به گزارش رویداد۲۴ علی‌اکبر سیاسی هشت سال پس از تاسیس دانشگاه تهران نیز لایحه «آموزش و پرورش اجباری و مجانی» در مجلس به تصویب رساند که بر اساس آن دولت موظف شد ظرف ده سال، آموزش دبستان را در سراسر کشور همگانی و اجباری و مجانی کند. او علاوه بر تصویب قانون مذکور، پیش‌نویس لایحه تربیت معلم را تهیه کرد و نخستین کتاب‌های فارسی زبان در زمینه علم روانشاسی را نوشت.

فعالیت‌های علی‌اکبر سیاسی در دوران رضاشاه چشمگیر بود، ولی اوج دستاوردهایش به دوران پس از برکناری رضاشاه مربوط می‌شود. دکتر سیاسی پس از سقوط رضاشاه در ۱۳۲۱ به عنوان وزیر فرهنگ کابینه قوام‌السلطنه به مجلس شورای ملی معرفی شد. همچنین ریاست دانشگاه تهران به وی محول شد. تا آن زمان دانشگاه تهران زیر نظر وزارت فرهنگ اداره می‌شد و مانند یکی از اداره‌های این وزارت بود.

ریاست دانشگاه نیز با وزیر فرهنگ بود و در کل عزل و نصب دانشگاهیان با دستور دولت صورت می‌گرفت اما دکتر سیاسی به محض رسیدن به مقام وزارت طرح استقلال دانشگاه را مطرح کرد تا دانشگاه عملا خودگردان باشد و همچنین پیشنهاد داد رئیس دانشگاه از سوی شورای برگزیده دانشکده‌ها انتخاب شود. تلاش دکتر سیاسی در مستقل کردن دانشگاه از وزارت فرهنگ و نهایتا در پانزدهم بهمن ۱۳۲۱ به بار نشست و استقلال دانشگاه در مراسمی با حضور محمدرضا شاه اعلام شد.

دکتر سیاسی به‌واسطه اقدامات و مواضع پیشروی خود محبوبیتی گسترده در میان دانشجویان و استادان دانشگاه داشت و همین امر باعث شد دانشگاهیان پس از مستقل شدن دانشگاه از وزارت فرهنگ خود دکتر سیاسی را برای ریاست دانشگاه تهران انتخاب کنند.

دکتر سیاسی از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳ و به مدت ۱۳ سال رئیس دانشگاه تهران بود و بنابر نوشته مقصود فراستخواه اغلب پژوهشگران تاریخ آموزش در ایران دوران تصدی علی‌اکبر سیاسی بر دانشگاه تهران را از درخشان‌ترین دوره‌های مدیریتی ایران می‌دانند.

تا پیش از سال‌های تصدی دکتر سیاسی، برنامه‌ریزی دروس دانشگاهی متمرکز و در اختیار دولت بود و گزینش استادان دانشگاه نیز توسط دولت صورت می‌گرفت. «آموزش در فضای حکومت‌سالار و دستگاه متمرکز و عمودی، به گونه‌ای تبلیغ و اجرا و هدایت می‌شد که وفاداری ایدئولوژیک به سیاست حاکم و راس هرم قدرت را القا کند و این به آزادی علمی، استقلال آکادمیک و آزادی صنفی و مدنی دانشگاه، که در واقع اتحادیه‌ای میان دانشجو و استاد است، لطمه می‌زد.» دکتر سیاسی با مستقل کردن دانشگاه از این لطمات جلوگیری کرد.

دیدگاه‌های دکتر سیاسی درباره دانشگاه بدیع و سنت‌شکن بودند. وی در نوشته‌های خود مدام تاکید می‌کرد که «دانشگاه محل تحقیق و آزادی فکر است و نباید هیچگونه فکری را، چه سیاسی و چه مذهبی به دانشگاهیان تحمیل کرد.»

فضای دانشگاه پس از تیراندازی به شاه

همین دیدگاه‌ها بود که سیاسی را در برابر شاه قرار داد. در دورانی که فعالیت گروه‌های مختلف در دانشگاه افزایش یافت، محمدرضاشاه پهلوی از دکتر سیاسی درخواست کرد که یک حزب تشکیل دهد و احزاب حامی شاه را در دانشگاه حمایت کند. پاسخ دکتر سیاسی در کتاب خاطراتش چنین آمده: «امر شاه مرا اندکی ناراحت کرد، ولی بی‌درنگ گفتم: رئیس دانشگاه تاکنون از نظر سیاسی بی‌طرف بوده و با حفظ این بی‌طرفی توانسته این موسسه را از گرفتاری‌ها و جدال‌های سیاسی به دور نگه دارد، آیا صلاح نیست این بی‌طرفی همچنان ادامه پیدا کند؟» نهایتا شاه با درخواست دکتر سیاسی موافقت کرد، ولی این پایان تنش‌ها نبود.

دفاع و ایستادگی سرسختانه سیاسی از استقلال دانشگاه مخالفت تعدادی از دولتمردان را برانگیخته بود. بر اساس گزارش سال ۱۳۲۷ نشریه یغما: «وقتی دکتر سیاسی در مجلس شورا از وجوب استقلال دانشگاه سخن می‌راند و بیان می‌کرد دانشگاه نه تنها لازم است از نفوذ اجباری دولت‌ها و افراد برکنار ماند بلکه در امور مذهبی نیز خود محصلین باید اجتهاد داشته باشند؛ دو تن از وکلا سخت اعتراض و هیاهو کردند و جلسه برهم ریخت.»

تیراندازی به شاه در دانشگاه تهران

در بهمن ماه سال ۱۳۲۷ نیز که در دانشگاه تهران به شاه تیراندازی شد، به دکتر سیاسی دستور داده شد استادان توده‌ای را از دانشگاه اخراج کند، ولی او در پاسخ به شاه اعلام کرد که قادر به انجام این کار نیست چرا که اولا این استادان مرام خود را تبلیغ نمی‌کنند و مشغول فعالیت علمی هستند و ثانیا هر تصمیمی مبنی بر اخراج دانشگاهیان باید بر اساس رای شورای دانشگاه باشد.

در ایام کودتای ۲۸ مرداد نیز نخست وزیر کودتا چندبار برای اخراج دانشجویان هوادار مصدق به دکتر سیاسی نامه نوشت، ولی موفق به مجاب کردن وی نشد. نهایتا نیرو‌های دولتی در جریان تظاهرات دانشجویان که در آذرماه سال ۱۳۳۲ و در اعتراض به سفر نیکسون به ایران انجام شده بود، بدون اطلاع دادن به دکتر سیاسی اقدام به اعزام نیرو‌های نظامی به دانشگاه کردند تا علاوه بر سرکوب اعتراضات فضایی از رعب و وحشت در فضای دانشگاه ایجاد کنند.

دکتر سیاسی پس از این ماجرا به برای اعتراض به ملاقات شاه رفت. خودش چنین می‌نویسد: «از شاه وقت خواستم و درنظر داشتم نسبت به عمل جنایتکارانه قوای انتظامی اعتراض کنم. شاه مجال نداد و به محض دیدن من دست پیش گرفت و گفت: «این چه دسته گلی است که همکاران دانشکده فنی شما به آب داده‌اند، چند صد دانشجو را به جان سه چهار نظامی انداخته‌اند که این نتیجه‌ی نامطلوب را به بار آورد؟» گفتم: «معلوم می‌شود جریان را آن طور که خواسته‌اند، ساخته و پرداخته به عرض رسانده‌اند.» شاه گفت: «به من دروغ نگفته‌اند؛ عقل هم حکم می‌کند که جریان همین بوده است و الا چطور می‌شود تصور کرد که سرباز بی‌جهت به سوی دانشجو تیر خالی کند؟» گفتم: «جریان هر چه بوده است نتیجه‌اش این است که سه خانواده عزادار شده‌اند و دانشگاهیان ناراحت و سوگوارند.» شاه گفت: «همین طور است؛ من هم متاسفم، ولی چه باید کرد؟» گفتم: «حداقل کاری که باید کرد یکی بازداشت آن نظامیان و بازپرسی از آنان است در حضور چند تن از دانشجویانی که در آن حادثه شاهد و ناظر بوده‌اند. دیگر این که مقرر فرمایید به وسایل ممکن از خانواده‌هایی که فرزندان خود را از دست داده‌اند دلجویی به عمل آید.»

وقتی اندکی پس از واقعه ۱۶ آذر و با تصویب لایحه قرارداد کنسرسیوم دوازده نفر از استادان دانشگاه تهران به همراه عده‌ای دیگر از فعالان سیاسی ایران اعلامیه‌ای را علیه این قرارداد امضا و منتشر کردند، شاه از دکتر سیاسی خواست که این استادان را از دانشگاه اخراج کند. سیاسی در برابر این درخواست نیز مقاومت کرد.

برکناری دکتر علی اکبر سیاسی

واپسین مقاومت دکتر سیاسی در برابر اخراج استادان مخالف حکومت نهایتا باعث برکناری وی شد. مجلس شورای ملی قانونی را تصویب کرد که طبق آن شورای دانشگاه باید به جای انتخاب رئیس دانشگاه سه کاندیدا به وزارت فرهنگ معرفی کند و وزارت فرهنگ از میان آن‌ها یکی را انتخاب کند. دولت زاهدی با این شیوه موفق شد دکتر سیاسی را کنار بزند و به این ترتیب دوران ۱۳ ساله ریاست وی بر دانشگاه به اتمام رسید. اما دانشگاه به حدی از استقلال رسیده بود که دیگر نتوان آزادی اش را تماما از بین برد. به همین دلیل در تمام دوران حکومت محمدرضاشاه پهلوی دانشگاه حدی از استقلال و آزادی را حفظ کرد. این امر را می‌توان با اشاره به فقط یکی از مصادیق تاریخی مستدل کرد.


چهره‌های مشهور موثر در شکل‌گیری دانشگاه در ایران

علی اکبر سیاسی؛ رئیس دانشگاه در دوران کودتا!

غلامحسن صدیقی؛ ناکام در میانه علم و سیاست‌

سید حسین نصر؛ منادی اسلامی کردن علوم در ایران

محمود حسابی؛ معلمی ساده محصول اغراق تاریخی ایران

خلیل ملکی؛ حل تضاد طبقاتی از راه مذاکره!


دکتر غلامحسین صدیقی از ۱۶ مرداد ماه سال ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ وزیر کشور بود و همواره از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق به حساب می‌آمد. صدیقی در دوران نخست وزیری رفراندومی برای انحلال مجلس برگزار کرد و پس از کودتای ۲۸ مرداد دستگیر و زندانی شد.

دکتر صدیقی به جرم براندازی نظام سلطنت، توهین به شاه، جاسوسی برای دولت‌های بیگانه و برگزاری میتینگ سیاسی در روز ۲۵ مرداد محاکمه و زندانی شد. صدیقی از سال‌های نخست دهه سی استاد دانشگاه تهران بود و در واقع می‌توان او را پدر علم جامعه‌شناسی در ایران نامید.

او پس از خروج از زندان و با وجود اینکه تا پایان عمر به دکتر مصدق وفادار بود، همچنان در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد و نهاد‌های امنیتی به دلیل استقلال دانشگاه قادر به اخراج او از دانشگاه نبودند. حتی تاسیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به صدیقی که یک مخالف سیاسی سابقه دار بود سپرده شد. نمونه‌های فراوانی از این قبیل افراد می‌توان دید. در عصر پهلوی دوم، با تلاش امثال دکتر سیاسی، دانشگاه تا حد زیادی استقلال یافته بود. این امر از طرفی آزادی از قید و بند‌های ایدئولوژیک را برای دانشگاه میسر ساخت و از طرفی دیگر استقلال نسبی نظام آموزش عالی از دخالت‌های دولت و نهاد‌های امنیتی را محقق کرده بود.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Austria
|
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
3
40
همین قدر بس که شهید مطهری با وجود مخالفت با شاه استاد دانشگاه تهران بود .
استاد ادبیات دانشگاه تهران افرادی مانند دکتر معین بودند ولی آلان حدادی با مدرکی که هیچ ربطی به ادبیات ندارد. این یعنی آینده علم این کشور تیره و تار است
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
5
38
باید با چراغ نفتی دنبال اون موقع بگردی
شعیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
43
4
تصویر عبدالله ریاضی رئیس مجلس شورای ملی را ببینید: چرا محکوم به اعدام شد؟
این مقاله که در حمایت از دانشگاه نیست بلکه حمایت از عوامل مشکوک به فرقه ضاله بهائیت و از فراماسونرهای دوران پهلوی است نوشته شده ! نویسنده هیچ علاقه و وابستگی به نظام اسلامی ندارد. دست محافظان انقلاب اسلامی درد نکند!
ناشناس
|
Sweden
|
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
26
10
«دکتر غلامحسین صدیقی از ۱۶ مرداد ماه سال ۱۳۳۱ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نخست وزیر کشور بود...»
«شاه»کارید شما خبرنگاران رویداد۲۴، درست مثل شاه، «شاه»کار!
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
12
20
سلام
دوران پهلوی ۵۰سال تمام شده محمدرضا هم تبدیل به نفت شده فقط مونده قطع اینترنت را هم به پهلوی نسبت بدید
ما نمیخواییم بدونیم پهلوی چی بود ما میخواییم از اون دوران بهتر باشیم ولی شما کار های اشتباه را با اون دوران مقایسه میکنید و افتخار میکنید که همچنین کارهایی تو اون دوران هم بوده ...
تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
2
35
س قبول دارید که دولت و عوامل مربوطه خیلی راحت حریم دانشگاهها رو نقض میکنند و هیچ ازادی در دوران حال حاضر نیست
رویداد24
|
United States of America
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
36
6
هر چی فکر میکنم ببینم اتفاقی افتاده در اپوزوسیون خبری هست. پهلوی به قدرت برگشته! اصلا تاریخ پهلوی در مقابل چند هزار سال تاریخ ایران چقدر مهمه که یک رسانه با پوشش کشوری! چرا باید دو روز پشت سرهم به اقدامات خود یا دولتین شاه خوب یا بد بپردازید؟ یا اول هفته به پرداختن به (استقلال دانشگاه در دوران محمدرضا شاه پهلوی چگونه بود؟)بپردازه ؟این مساله از چقدر ارزشمند هست؟.چقدر مهم و جذاب هست برای جامعه! اصلا جامعه هدفتان چه کسانی تعریف کرده اید؟.این همه خبر و سوژه هست در خاورمیانه بلازده.تا دو سه سال قبل هفتگی چند تیتر در مورد مسائل با زمینه اجتماعی چاپ میشد مدتی هست دیگر از گزارشات با مضامین اجتماعی و.. در تیتر اول خبری نیست تبدیل شده به پرداختن به شاه و فلان و بهمان یاگزارش با چند نماینده مجلس که همیشه از مردم چه خودشان چه مطالباتشان عقبترند! یکی دو ساله رویدادبا مصاحبه ها و تیترهایش رو به پوپوولیست بازی آورده. در شرایط کنونی میتوانید مقاله ای در مورد تنش جدید در قفقاز بین اذربایجان و ارمنستان بپردازید..هم مبحث روز است هم جذابیت دارد
خیلی جالب است رویداد در خیلی زمینه انتقادی رفتار میکند اما در بعضی مقالاتشان در مورد پهلوی ها کاملا جانبدارانه رفتار میکند نمونه اش مقاله ای که در مورد بحرین نوشته بود. کامنت مخالف هم تایید نکردن. غیر یکی دوتا!انهم برای حفظ ظاهر!
تاسف باید خورد برای این رویه ای که پیش گرفتید
خواننده چندین ساله رویداد24!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
48
6
همش چرت وپرت اون زمان اینقدر دیکتاتوری واختناق در کشور ودانشگاهها حاکم بود که کسی جرات حرف زدن بردعلیه شاه رو نداشت ولی الان کسی مثل زیبا کلام هر توهینی به نظام میکنه کسی هم کاریش نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
مزخرف نگو , شاهنشاه حتی کسی که به جان ایشان سوء قصد کرده بود رو نه تنها بخشید بلکه به ضارب کار دولتی هم داد و همین فرد بعد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
45
10
تطهیر بزرگ جلاد دیکتاتوری پهلوی در دستور کار رویداد است.
شادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
10
46
تحولی که با رضا شاه بزرگ
شروع شد،در زمان شاهنشاه
آریامهر به اوج شکوفایی رسید،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
واقعیتی که تاریخ هیچ وقت فراموش نمی‌کند. هرچند بخواهند سیاه نمایی کنند
shahab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
3
20
هرچندآخرش تلخ ونومیدکننده است،امامطلبی بسیارارزشمنداست ارزش چندبار خواندن وفایل کردن دارد.
درودبرشما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
3
5
سلام دانشگاه برای درس خوانندن است در اینجا جوانان دکتر مهندس می شود و به مردم ایران خدمت می کنند دانشگاه مجانی امکان می دهند تمام مردم از نیمت سواد بهرمند شود نه اینکه فقط بچه پولدار درس بخوانند در امد مملکت باید در اختیار همه مردم باشد امکانات مملکت در اختیار همه باشد با ان زیر ساخت در ست حسابی اگر قول دادن 200 ان بیمارستان عمر مفید دارد 300 او کارکرد نه اینکه یک سال نشد فرو بریزد الان در منطقه 16 مشکل هست کسی توجه نمی کنند زمان صدام بچه های جنوب شهر از جان گذاشتن مملکت دست بیکانه نه افتد عربها امده بودن قادسیه دیگر بوجود اورد الان جا دارد مسولان مملکت خدمت کنند خانه باپول خریدیم سند ششدانک دارد خانه 18 متری تختی خانه پیدا نمی کنید بدون سند راه اهن که سال 56 قرار بود انتقال نشده امده خانه مردم را حریم کرده قدیم می گفتن برو کدخدا ببنید ده به چاپ انها کد خدا را دیدن شهر را می چاپند و این درست نیست قرار بود خدمت کنید
محمودزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
25
7
حقیقت آن است که دانشگاه های ایران در زمان قبل از انقلاب مخصوصا از اوایل دهه پنجاه شمسی دست نیروهای مخالف شاه مخصوصا علی شریعتی و مرتضی مطهری بود و این مرد یعنی علی شریعتی در زمان قبل از انقلاب در بین دانشجویان آنچنان نفوذ داشت که نسلی که در دهه پنجاه مینی جوب به دانشگاه های ایران رفته بود را با دو کتاب انتظار حاضر از زن مسلمان و فاطمه فاطمه است را محجبه کرد شاه دستور بسته شدن حسینیه ارشاد را داد شریعتی از ایران مهاجرت کرد در لندن بطور مشکوکی فوت کرد حتی ساواک به پسر عمو بنده که در آن سال در لندن دانشجو بود و جنازه دکتر را به سوریه برد و مرحوم صادق طباطبائی به واسطه آشنایی با امام موسی صدر آن را به حافظ اسد بعنوان امانت داد رحم نکرد خبر درگذشت مشکوک او ضربه ای هولناک بر پیکر نظام شاهنشاهی بود
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
4
5
مطابق معمول، در متن گزاره دنبال فوش و بیراه میگشتم!!! که در جواب بنویسم : عجب! مگه ما انقلاب نکردیم که از دست هر سیستم فاسد رها بشویم؟!!! ولی هرچه که هست از دیشب که من خوابیدم تا الان حتما اتفاقی افتاده که این دسته از متون در خبرگزاریهای ج ا نشر میشود!! هرکی خبردار شد به ما هم بگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
3
38
هنوز عکسها و ویدئوهاش هست وقتی سربازان گارد حمله میکنن دانشجوها وارد دانشگاه تهران میشن درب میبندن و از پشت نردها شعار میدن ولی هیچ نیرویی وارد دانشگاه نمیشه و هیچ کسی گلوله ای شلیک نمیکنه
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
2
24
سنبل پیشرفت
و اقدار ایران و ایرانی
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
5
22
دانشگا ایران سال ۵۵ حرف اول جهان میزد مثل حال بود نه پس هنوز بدهکاریم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
2
12
الان رییس جمهوریم کشوربیادایران مردم ودانشجویان بریزندبیرون چی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
2
21
استقلال دانشگاه در دوران محمد رضا شاه پهلوی بسیار عالی بود ولی .... استقلال دانشگاه بدرد نمی خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
1
16
خیلی استقلال بهتربود فقط همانهایی که در دانشگاه ان زمان درس خواندن عقط سواد دارند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
2
35
از نقطه نظر ديگرى مى توان ادعا کرد که دانشگاهها در آن زمان استقلال داشتند به اين يادداشتى که اخيرا منتشر شده توجه کنيد:
در زمان شاه٬ على باکرى از مجاهدين خلق به اعدام محکوم شد. خانواده او مى گويد بلائى بسر ما آوردند که در زمان شاه هرگز نياوردند٬ حتى يک ساواکى درب منزل ما را نزد و مهدى ما در دانشگاه نيز پذيرفته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
1
12
اینکه آن زمان افرادی مانند دکترسیاسی و... توانستند فضای دانشگاه را دموکراتیک نگهدارند دردرجه اول بر می گردد به طرز تفکر زمامدار وقت وارزشی که برای دموکراسی قائل بود وگرنه در هیچ کجای دنیا نیروهای امنیتی ناتوان از اخراج نیستند
خواجه نصیرم نصیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
1
8
یا هزارو چهارصد سال عقبین یا ۴۴ سال پیش
بچسبین به الانتون، کمتر سرگردونه گذشته باشین، فعلا که یه کاری کردین مردم حاضرن برگرون به همون دوران شاه
الانش تو دانشگاه چه استقلالی هست که پنجاه سال پیش میخواست باشه الان که بدتراز قاجاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
1
10
خدایا یعنی روزی میاد ک انسان شریف وعادل بر ایران حکومت کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
فقط یک رضاخان میرپنج بیاد کاسه کوزه این اجنبی ها را درهم ريزد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان