تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

مشخصات فنی پهپاد انتحاری ایرانی معراج-۵۳۲

ایران از پهپاد انتحاری معراج-۵۳۲ پرتاب خودرو با برد یک طرفه ۴۵۰ کیلومتر با دقت مرگبار رونمایی کرد.

پهپاد انتحاری ایرانی معراج-۵۳۲

رویداد۲۴ حسین فلاحی: از آنجایی که پهپادهای کامیکازه به طور فزاینده ای در نبردهای مدرن کاربردی می شوند، ایران از یک پهپاد دیگر با نام معراج-532 برای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی کرده است. معراج-532 اولین پهپاد ایرانی است که از یک وسیله نقلیه تندرو به هوا پرتاب می شود، به این معنی که برای بلند شدن نیازی به سیستم تقویت کننده موشک ندارد. به نظر می رسد وزن ذخیره شده با یک کلاهک بزرگتر معامله شده است.

در 9 آوریل، ویدئویی که توسط ایران منتشر شد و در رسانه های دولتی منتشر شد، رونمایی از پهپاد معراج-532 توسط سپاه را نشان می داد. بر اساس اطلاعات در دسترس عموم، معراج-532 یک پهپاد با موتور پیستونی با برد یک طرفه 450 کیلومتر است.

علی کوهستانی رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه گفت: «این پهپاد به لطف 50 کیلوگرمی خود می تواند تا ارتفاع 12 هزار پایی به مدت سه ساعت پس از برخاستن از خودرو پرواز کند و از دقت فوق العاده ای برخوردار است.»

سرلشکر کوهستانی همچنین با بیان اینکه معراج-532 می تواند به راحتی و با سرعت بالا مونتاژ و آماده پرواز شود، گفت: «گزینه مناسبی برای واکنش سریع است.»



این پهپاد در حال پرتاب از وانت تویوتا دیده شد. برخی از مفسران نظامی در توییتر گفتند که شبیه موشکی است که بال‌های آن از یک خودرو پرتاب می‌شود. علاوه بر این، برخی ناظران نظامی همچنین خاطرنشان کردند که به نظر می رسد طراحی دم معراج-532 تحت تأثیر پهپاد لانست روسیه بوده است. با این حال، پهپاد ایرانی می تواند محموله بسیار سنگین تری به وزن 50 کیلوگرم را حمل کند و ضربه مهلکی به هدف وارد کند.


بیشتر بخوانید: شعاع تخریب موشک های ایران


کوهستانی خاطرنشان کرد که تولید پهپادهای داخلی به سرعت در حال پیشرفت است و به زودی از پهپادهای رزمی، آموزشی و انتحاری بیشتری رونمایی خواهد شد. رسانه های ایرانی نتوانستند به طور مستقل تولید پهپاد انتحاری را تأیید کنند.

همچنین رونمایی از پهپاد معراج-532 چند ماه پس از رونمایی ایران از پهپاد بسیار کوچک خانواده معراج موسوم به معراج-521 صورت می گیرد. معراج معمولاً به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین کلاس سبک توصیف می شود که می تواند کلاهکی به وزن 500، 700 و 1000 گرم حمل کند.


EurAsian Times پیش از این گزارش داده بود که معراج-521 برد پنج کیلومتری دارد و بسیار شبیه به پهپاد Switchblade 300 آمریکا ساخت شرکت آمریکایی AeroVironment است.

به گزارش رویداد۲۴ معراج-521 می تواند تا 15 دقیقه در هوا معلق باشد. سه نوع کلاهک از وزن 500 گرم تا یک کیلوگرم را می توان به عنوان گزینه اضافه کرد.

با این حال، پهپاد معراج-532 ساخته شده برای نیروی زمینی با ظرفیت بارگیری 50 کیلوگرمی و 3 ساعت (120 دقیقه) استقامت بسیار فراتر از این قابلیت ها عمل می کند.

صنعت رو به رشد هواپیماهای بدون سرنشین ایران

رونمایی از جدیدترین پهپاد انتحاری در حالی انجام می شود که در درگیری ها در سراسر جهان این پهپادهای تهاجمی یک طرفه رو به افزایش است. ایران حداقل ده نوع مختلف پهپاد انتحاری دارد که پس از برخورد منفجر می شوند. آنها ممکن است پایین تر پرواز کنند تا از رادار جلوگیری کنند و به اندازه موشک های بالستیک دقیق باشند. انواع کم‌قدرت‌تر، مانند شاهد-136، ممکن است مواد منفجره کمتری با وزن کمتر از 45 کیلوگرم حمل کنند. معراج-521 یکی از انواع کوچکتر است و تنها برای 3 کیلوگرم (6.6 پوند) مواد منفجره جا دارد.

 برد پهپادهای ایرانی ممکن است به کوتاهی 5 کیلومتر (3 مایل) یا تا 2500 کیلومتر باشد. پهپاد سری آرش یکی از بزرگترین پهپادهای انتحاری ایران است که می تواند حدود 260 کیلوگرم (575 پوند) مواد منفجره را حمل کند. برد آنها تا 2000 کیلومتر است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، چندین پهپاد ایران از پهپادهای تسخیر شده آمریکا مانند Predator، Reaper، Sentinel و ScanEagle 5 و همچنین پهپاد اسرائیلی Hermes الگوبرداری شده‌اند. علیرغم اینکه تهران لزوماً تمام فناوری های پیشرفته را کپی نمی کند، شهرت دارد که از شکل پهپادها تقلید کرده است.

منتقدان ایران بارها خاطرنشان کرده‌اند که ایران برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات دیگر علیه دشمنان خود در منطقه هزینه های زیادی می کند. توان نظامی رو به رشد ایران، و به ویژه توسعه و تولید پهپادهای کامیکازه، در زمانی مرکز توجه قرار گرفته است که پهپادها قدرت رزمی و کاربرد خود را در جنگ جاری اوکراین به اثبات رسانده‌اند، جایی که هر دو طرف اکثراً پهپادهای یک طرفه را علیه طرف دیگر مستقر کرده‌اند.

مشخصات فنی پهپاد انتحاری ایرانی معراج-۵۳۲

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
4
4
باید یه فکری به حال موتورش کنن از چند کیلومتر میشه صداش شنید سامانه ها فعال میشه میزننش
پاسخ ها
رهگذر
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
وقتی داشتی نظر مینوشتی به این فکر کردی که لزومی نداره در هر زمینه ای که تخصص و دانش نداری اظهار نظر کنی؟ مهندسین و عوامل سازنده در صنایع نظامی در ایران یا هر کشوری تحصیل و تجربه این کار رو دارن.
عارف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
3
3
کاش جایی یا زمانی زندگی میکردم که دولتها به فکر نابودی انسانها نبودن
نظرات شما
پیشخوان