تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

علی خسروانی: واردات خودرو انجام شود، قیمت‌ها تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

خسروانی تاکید کرد: با اعلام آیین‌نامه خودرو و آنچه تا الان مصوب شده است؛ یعنی واردات شخصی مجاز دانسته شده و خودرو‌های دسته دوم نیز قرار است به بازار وارد شود، بازار خودرو حدود ۳۰ درصد دیگر کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد و قیمت‌ها اصلاح خواهد شد.

علی خسروانی: واردات خودرو انجام شود، قیمت‌ها تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

رویداد۲۴ ریحانه شریفی در کیان آنلاین نوشت: هفته دوم شهریورماه، هفته عجیبی برای بازار خودرو خودرو بود و اتفاقات عجیبی برای این بازار رخ داد. بازار با قطعی شدن واردات خودرو‌های کارکرده و ادامه ترخیص خودرو‌های صفر وارداتی از گمرک، قیمت خودرو‌های صفر داخلی تحت تاثیر قرار گرفت. عملاً می‌توان گفت که دولت به هدف خود یعنی کاهش نرخ خودرو در بازار رسید. اگر تاخیر در بازار خودرو چالش بزرگی است که ماه‌ها ادامه دارد. همین بود که دولت تلاش کرد از طریق برگزاری نمایشگاه روالیت خدمت امید‌ها برای وارد شدن خودرو خارجی به کشور را افزایش دهد. علی خسروانی کارشناس خودرو در چنین شرایطی در پاسخ به سوالات کیان آنلاین، به تحلیل قیمت خودرو در هفته‌های آتی پرداخته است.

تقاضا برای خرید خودرو به قصد سرمایه‌گذاری کاهش یافته است

خسروانی با اشاره به علل ریزش و ثبات قیمت خودرو گفته بعد از مصوبه و ابلاغ قانون واردات خودرو به دولت و ابلاغ رئیس جمهور به وزارت صمت، طبیعتاً بازار خودرو کاهش قیمت خودرو را پیش‌بینی کرده است و به همین علت کاهش تقاضا برای خرید خودرو به قصد سرمایه‌گذاری داشته‌ایم؛ لذا کاهش تقاضا و همچنین عرضه خودرو‌های دپو شده شخصی که به قصد سودآوری خریداری شده بود، تعادل عرضه و تقاضا را ایجاد کرده است. این امر سبب شد نرخ خودرو مقداری کاهش پیدا کند.

اگر آئین‌نامه واردات خودرو تصویب شود، قیمت خودرو باز هم کاهش می‌یابد

او با بیان اینکه دو هفته است که مردم منتظر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو هستند، تصریح کرد: انتظار می‌رود صرف یک الی دو هفته آینده آئین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده ابلاغ شود. طی این دو هفته قیمت خودرو باز هم نزولی بوده است، اما کاهش آن خیلی کمتر از روز‌های قبل بوده است. اگر آیین‌نامه همانطوری که در وزارت صمت مصوب شد اعلام و ابلاغ شود، باز هم کاهش قیمت‌ها با شیب تندتر ادامه خواهد داشت.

خریداران و فروشندگان خودرو مستاصل هستند و نمی‌دانند چه کنند

این فعال بازار خودرو درباره تاخیر دولت در واردات خودرو‌های دپو شده در گمرک اعلام کرد: دولت چند روز پیش نمایشگاه «روایت خدمت» را برگزار کرد و تعدادی از خودرو‌های وارداتی که قرار است به زودی در خیابان‌های ایران دیده شود، را به نمایش گذاشت، بلکه خریداران این خودرو‌ها دلگرم به واردات آن باشند. تاخیر در واردات خودرو موجب شده عملاً بازار خودرو در شرایط مستاصل و سردرگم قرار بگیرد. کسانی که تقاضای خرید خودرو دارند نمی‌دانند باید چه کنند. فروشندگان نیز این سردرگمی را در فروش خودروهایشان احساس می‌کنند و این استیصال مردم را اذیت می‌کند.

خسروانی با تاکید بر تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو‌های کارکرده بیان کرد: آیین‌نامه استاندارد خودرو‌های کارکرده که هفته گذشته اعلام شد، آیین‌نامه خیلی خوبی بود و موضوع واردات خودرو‌های دسته‌دوم بسیار تسهیل شده بود و شرایط در این عرصه مناسب بود. دو مساله استاندارد و شرایط واردات خودرو‌های دست دوم بخش مهمی در امر واردات آن‌ها است که دولت به خوبی در این زمینه ظاهر شده است. اما به هر حال مردم منتظر هستند که آیین‌نامه هر چه زودتر ابلاغ شود تا خیال همه از بابت آن راحت شود، چون تا زمانی که ابلاغ و اجرایی نشود، هنوز مردم از بابت این موضوع دو دل هستند و با دیده شک و تردید به آن می‌نگرند.


بیشتر بخوانید: سیاست یک‌بام و دو هوا در واردات خودرو!


واردات خودرو باعث کاهش قیمت خودرو‌های داخلی خواهد شد

او در تحلیل تاثیر آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرد بر قیمت خودرو‌های پرتیراژ گفت: این مساله موجب کاهش قیمت در بازار خودرو خواهد بود.

خسروانی در پایان تاکید کرد: با اعلام آیین‌نامه خودرو و آنچه تا الان مصوب شده است؛ یعنی واردات شخصی مجاز دانسته شده و خودرو‌های دسته دوم نیز قرار است به بازار وارد شود، بازار خودرو حدود ۳۰ درصد دیگر کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد و قیمت‌ها اصلاح خواهد شد. به نظر من قیمت‌ها تا قیمت جهانی و هزینه‌های متعلقه پایین خواهد آمد. البته به قیمت جهانی نمی‌رسد چرا که باید تعرفه را نیز به آن اضافه کنیم. در چنین شرایطی بازار خودرو روال خود را می‌گیرد و با شرایط اقتصادی و به میزان تورم رشد خواهد کرد. در واقع حباب مازاد روی نرخ خودرو تخلیه خواهد شد. به هر حال مشکل اصلی در بازار خودرو این بود که قیمت دلار در حوزه خودرو بسیار نامتعارف بود. خودروی ۲۰ هزار دلاری در ایران با قیمت ۳ میلیارد تومان فروخته می‌شد و نرخ دلار در خودرو پنج برابر نرخ دلار آزاد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
1
باید دید تا اون موقع قیمت دلار چقدر خواهد شد و با کدام دلار خودرو وارد خواهد شد . چون برای مایحتاج دلار موجود نیست چه رسد به خودرو .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان