تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲

گیاهان سمی برای سگ

شاید برخی افراد تصور بر این داشته باشند که سگ، موجودی گوشت‌خوار است، در حالی که چنین نیست. سگ‌ها در رده جانوران همه‌چیز خوار قرار دارند. یعنی اگر سگ گرسنه شود، هر چیزی را ممکن است بخورد. در این مقاله به گیاهان سمی برای سگ می‌پردازیم.

گیاهان سمی برای سگ

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: سگ‌ها موجودات بازیگوش و عاشق کشف محیط با دهان و دندان خود دنیای اطراف خود را بشناسند. گیاهان سمی برای سگ‌ها این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد، چراکه ممکن است خطراتی همچون؛ مسمومیت، التهابات، اختلالات گوارشی و حتی مرگ را در پی داشته باشد. قبل از اینکه گیاهان سمی برای سگ‌ها را بشناسیم، باید بدانیم علت دلیل علاقه سگ‌ها‌ به گیاهان چیست و چرا سگ‌ها گیاه می‌خورد.

چرا سگ گیاه می‌خورد؟

به گزارش رویداد۲۴ شاید برخی افراد تصور بر این داشته باشند که سگ، موجودی گوشت‌خوار است، در حالی که چنین نیست. سگ‌ها در رده جانوران همه‌چیز خوار قرار دارند. یعنی اگر سگ گرسنه شود، هر چیزی را ممکن است بخورد. به همین دلیل، او به خوردن و ناخنک زدن به گیاهان علاقه‌مند است و در واقع چرا کردن را دوست دارد. از این‌رو از متداول‌ترین مشکلات سگ‌ها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • ناراحتی معده
  • کمبود مواد مغذی
  • ابتلا به بیماری پیکا یا هرزه‌خواری
  • سوزش شدید دهان و لب
  • تهوع و استفراغ
  • اختلال در بلع
  • ترشح بیش از اندازه آب دهان

اسامی گیاهان خطرناک برای سگ‌ها

زعفران زینتی: این گیاه که در منازل، به عنوان یکی از گل های آپارتمانی نگهداری می‌شود جزو دسته گیاهان خطرناک برای سگ‌ها است. درصورتی که سگ حتی مقدار کمی از آن را بخورد میتواند موجب مسمومیت شود. علائم آن ممکن است حتی چند روز پس از بلعیدن توسط سگ، نمایان شود.


بیشتر بخوانید: درمان بیماری پوستی سگ


کالانکوئه: این گیاه آپارتمانی گل‌هایی به رنگ زرد، نارنجی، صورتی و یا قرمز دارد. اگر به میزان کمی توسط سگ بلعیده شود باعث تحریک دستگاه گوارش می‌شود و مقدار زیادی از آن باعث ضعف و لرز خواهد شد به همین دلیل جزو گیاهان خطرناک برای سگ‌ها محسوب می‌شود.

دیفن باخیا: گاز گرفتن این گیاه کریستال کربن سدیم موجود در آن را آزاد میکند و باعث سوزش دهان و اسیب به دستگاه تنفسی میشود و تنفس را برای سگ سخت میکند.

گیاهان سمی برای سگ

خرزهره: این گیاه را عموماً در خیابان ها و گاهی نیز در پارک‌ها می‌بینید. اگر با حیوان خانگی خود به محل هایی که این گیاه وجود دارد می‌روید باید بسیار مراقب باشید چون خوردن میزان کمی از این گیاه باعث مسمومیت خواهد شد.

نرگس: خوردن قسمت سفید و زرد رنگ این گل میتواند باعث اسیب جدی به سگ شود. در صورتی که سگ آن را بخورد حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید.

لاله: میزان سم موجود در گلبرگ ها، بیشتر از ساقه و برگ آن است. به محض اینکه متوجه شدید سگ مقداری آن را خورده است باید به دامپزشک مراجعه کنید. زیرا باعث تحریک بافت دهان و مری خواهد شد.

گیاهان سمی برای سگ

آلوئه‌ورا: با اینکه آلوئه‌ورا برای انسان بسیار مفید است اما این گیاه در لیست گیاهان خطرناک برای سگ‌ها قرار دارد. اگر سگ حتی مقدار کمی از برک آن را بجود باعث ایجاد ناراحتی‌های معده و دستگاه گوارشی برای او خواهد شد. البته مواد ژله ای داخل برگ برای سگ مضر نیست بلکه در داخل برگ مواد دیگری وجود دارد که در صورتی که سگ آن را ببلعد، مشکلات گوارشی ایجاد خواهد کرد.

آزالیا: تمام بخش‌های این گیاهان باغ زیبا به عنوان حیوان خانگی و انسان سمی شناخته می‌شوند. در صورت مصرف آن می تواند باعث ناراحتی شدید دستگاه گوارش شود.

پاپیتال یا پیچک معمولی: این گیاه که به صورت رونده می‌باشد و عموما برای تزئین دیوار یا تنه درخت از آن استفاده میشود در لیست گیاهان خطرناک برای سگ‌ها قرار دارد.

گیاهان سمی برای سگ

پوتوس: این گیاه را در گلخانه‌های گرم نگهداری و تکثیر می‌کنند و در رنگ‌های ابلق مرکب زرد تند و سفید مایل به کرم یافت می‌شود. پوتوس از گیاهان آپارتمانی بالارونده می‌باشد که برای سگ ها خطرناک است. این گیاه اگر توسط سگ بلعیده شود علائمی مشابه بلعیدن فیلودندرون دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان