تاریخ انتشار: ۲۱:۳۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت، روند معاملات روز دوشنبه را تغییر داد. از سوی دیگر مواضع نرم وزارت خارجه در رابطه با مذاکرات، انتظارات توافق را بالا برده است. همراهی اخبار اقتصادی و سیاسی مثبت، بورس را در چه وضعیتی قرار خواهد داد؟

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

رویداد۲۴ معاملات بازار سهام در روز میانی هفته با فشار عرضه‌ها آغاز شد. مطابق پیش بینی بورس از دید کارشناسان، این فروشندگان نقشه بازار را به رنگ قرمز درآوردند. در ادامه اما خبر اعلام قیمت‌های جدید خودروها جو بازار را تغییر داد. در پایان بازار دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک 0.05 درصدی، معادل 977 واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و 122 هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان سهم‌های کوچک و متوسط است، وضعیت مطلوب‌تری را سپری کرد و با رشد 0.11 درصدی به ارتفاع 715 هزار واحدی رسید.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را 6.5 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 969 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، روند کاهشی این هفته خود را ادامه داد. کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز دوشنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دوشنبه، خبر از خروج 103 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. با این حال خروج پول حقیقی‌ها طی سه روز معاملاتی اخیر، روندی کاهشی را تجربه کرده است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش امیدواری نسبت به بورس تهران به شمار آید.


بیشتربخوانید: منتظر سقف‌شکنی تاریخی بورس باشید


خودروسازان در نقش لیدر بازار سهام

در جریان داد و ستد‌های روز دوشنبه، سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت بیان کرد: جلسات بررسی قیمت خودرو به صورت هفتگی توسط شورای رقابت بررسی می‌شود. او همچنین افزود: قیمت‌های جدید خودروها به زودی اعلام می‌شود. کارشناسان معتقدند مدل قیمت‌گذاری خودرو و پس از آن چگونگی تغییر آن برای سهامداران خرد مبهم است. از این جهات، این موضوع، خلاف شفافیت بازار سهام و حقوق سهامداریست.

به هر روی اما خبر احتمال افزایش قیمت خودرو باعث شد تا جو بازار به یکباره به نفع سهامداران بازگردد.  پیشتر گفته شد که تالار شیشه‌ای در حال حاضر در فاز درجا زدن به سر می‌برد. پمپاژ خبر مثبت دیگری در جهت روند بازار، باعث کاهش تردید پیش آمده در دیدگاه سهامداران خواهد شد.

توافق موقت در راه است؟

اظهار نظر مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مذاکرات، نشانه‌هایی از بالارفتن احتمال توافق موقت را به بازار سهام مخابره می‌کند. علی باقری طی مصاحبه‌ای گفت: مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بینم. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: مسیر گفت‌وگو بسته نیست و کانال‌های ارتباطی و تبادل پیام‌ها با واسطه‌ها همچنان باقی است.

با مثبت شدن فضای دیپلماتیک برخی عقیده دارند در کوتاه‌مدت با افت احتمالی قیمت دلار، نماگرهای بورسی راه کاهش را در پیش خواهند گرفت. این گفته بر اساس تجربه درست است؛ با این حال اما فضای رکودی موجود در بازارهای موازی ممکن است باعث هدایت سرمایه به بورس شود. ضمن آنکه هر گونه توافق و کاهش تنش سیاسی و اقتصادی میان ایران و دیگر کشورها، به معنای ایجاد آرامش و ثبات برای رشد سرمایه‌گذاری، تولید، تجارت و تصویت بنیه اقتصادی است و در نهایت به سود پایدار بازار سرمایه منجر خواهد شد. با درنظر گرفتن این سناریو به شرط افزایش حجم و ارزش معاملات، می‌توان انتظار رشد شاخص‌های بورسی تا پایان سال را داشت.

پیش بینی بورس سه شنبه

انتظار می‌رود فضای مثبت ناشی از افزایش قیمت رسمی خودرو‌ها از سوی شورای رقابت، باعث افزایش فشار تقاضا از ابتدای بازار سه‌شنبه شود. از سوی دیگر همچنین تمایل سهامداران نسبت به فروش سهام خود کاهش می‌یابد. بر همین اساس در راستای پیش بینی بورس سه‌شنبه، می‌توان تصور کرد نقشه بازار به رنگ سبز درآید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان