تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

اخبار مخابره شده از فضای دیپلماتیک کشور، حکایت از نرم شدن مواضع طرفین ایرانی و آمریکایی دارد. این مهم می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت موجب هدایت سرمایه به سمت بازار سهام شود.

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲

رویداد۲۴ در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه، خبرها درباره صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا برای آزادسازی منابع 6 میلیارد دلاری ایران، سنتیمنت بازار را به سمت‌وسوی ترس از ریزش قیمت دلار برد. این جو ترس با از سرگیری معاملات فردوسی و نشر قیمت اسکناس آمریکایی به تدریج خنثی شد. در ادامه، کاهش این ریسک  باعث شد تا اهالی بازار سهام پویایی بیشتری را در معاملات یک ساعت پایانی روز سه‌شنبه شاهد باشند.

در پایان بازار سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.22 درصدی، معادل چهار هزار و 598 واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و 127 هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان سهم‌های کوچک و متوسط است، وضعیت مطلوب‌تری را سپری کرد و با رشد 0.45 درصدی به ارتفاع 718 هزار واحدی رسید.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز میانی هفته را 6.6 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را چهار هزار و 96 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

ارزش معاملات، دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، روند کاهشی این هفته خود را متوقف کرد. کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز سه‌شنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از خروج 246 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. با این حال خروج پول حقیقی‌ها طی سه روز معاملاتی اخیر، روندی کاهشی را تجربه کرده است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش امیدواری نسبت به بورس تهران به شمار آید.


بیشتربخوانید: منتظر سقف‌شکنی تاریخی بورس باشید


هدایت سرمایه به بازار سهام

همزمان با موضع مذاکره‌کنندگان ایران مبنی بر اینکه مذاکره خواهند کرد و از سوی دیگر صحبت‌های گروسی، انتظار توافق میان ایران و آمریکا چه در قالب یک توافق موقت و چه در قالب برجام قوت گرفته است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما خبر داریم که یک فرایند دو جانبه بین ایران و آمریکا وجود دارد. آمریکا در این مورد به ما اطلاع داده است. وی در ادامه افزود: آنچه گفتگو یا توافق شده برای ما روشن نیست.

در حال حاضر اگر قرار است با ثبات نرخ دلار و یا تمایل آن به کاهش با توجه به فضای دیپلماتیک کشور، رکودی در بازارها حاکم شود، به نظر نمی‌رسد، بورس بازار هدف این رکود باشد. چرا که بورس تهران طی سال‌های گذشته در حالی که بازارهای موازی رشدهای زیادی داشتندt عمدتا نوعی رکود را تجربه کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند در فاز ثبات اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بازارهای مولد می‌روند و بازارهای موازی دیگر اعم از خودرو، املاک و مستغلات و … حالت مصرفی به خود می‌گیرند.

پیش بینی بورس چهارشنبه

اظهارات مثبت وزیر اقتصاد، توجه اهالی بازار سرمایه را به خود جلب کرد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، طی مصاحبه‌ای گفت: دولت از اتخاذ تصمیم و سیاستی که موجب نااطمینانی بیشتر در بورس و پیش بینی ناپذیری برای سرمایه گذاران در بازار و صنایع کشور شود، اجتناب خواهد کرد.

از سوی دیگر سنتیمنت مثبت حاصل از افزایش قیمت خودرو در جریان معاملات به وضوح دیده می‌شود. بر اساس اخبار و اتفاقات موجود در جو سیاسی-اقتصادی کشور، کارشناسان در رابطه با پیش بینی بورس روز پایانی هفته معتقدند، بازار سهام شرایط مطلوب‌تری نسبت به روز سه‌شنبه را تجربه خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان