تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲

یک کارشناس اقتصادی:مردم فقط گوشت و نان را می‌بینند، اما همه خدمات دولتی بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همه خدمات دولتی طی چند ماه اخیر بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و تورم باعث می‌شود که دولت بتواند ارزاق خود را گران‌تر و راحت‌تر بفروشد و مالیات بیشتری نسبت به تورم بگیرد.

یک کارشناس اقتصادی:مردم فقط گوشت و نان را می‌بینند، اما همه خدمات دولتی بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده

رویداد۲۴ دولت رئیسی مدعی است که توانسته کسری بودجه را بدون چاپ پول تامین کند اما سوال اینجاست که راهکارهای دولت برای این اقدام مهم تا چه حد واقعی و تا چه حد به نفع مردم است؟ اگر قرار باشد دولت کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند دیگر نیاز به تبلیغات در این بین لازم نیست. دولت رئیسی با افزایش تورم، مالیات و انتشار اوراق تا حدی توانسته مسئله بودجه را حل کند اما سر رسیدن اوراق و افزایش میزان مالیات و تورم تنها یک بازنده اقتصادی دارد و آن طبقه متوسطی است که حقوق مشخصی از دولت دریافت می‌کند.

جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی، درباره ادعا دولت مبنی بر جبران کسری بودجه بدون چاپ پول به «منیبان» گفت: این مسئله امکان پذیر است به دلیل اتفاقاتی که اخیر رخ داده است. دولت دلار را به شدت گران‌تر می‌فروشد و سیستم نیمایی را نیز تعویض کرده است. از سوی دیگر مالیات‌ها را نیز به شدت افزایش داده‌اند و حقوق‌ها را هم به اندازه کافی بالا نبرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که اینگونه می‌شود کسری بودجه را تامین کرد اما تا کی این روند امکان ادامه دارد مشخص نیست.

او در ادامه در رابطه با ارائه اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه و بدهکار کردن دولت‌های بعد اظهار کرد: اوراق قرضه مععمولا بدهکار کردن بانک و روشی معمول است. این اوراق با بهره نسبتا پایین هم ارائه می شود و استقبال از آن زیاد نیست. پرداخت آن به دولت های بعدی موکول می‌شود و الان دولت خود را درگیر این مسئله نمی‌کند.

عدالتیان درباره افزایش تورم به نفع دولت گفت: تورم ۵۰ درصدی باعث می‌شود خدمات دولت گران شود. مردم فقط گوشت و نان را می‌بینند اما همه خدمات دولتی نیز طی چند ماه اخیر بالای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و تورم باعث می‌شود که دولت بتواند ارزاق را گران‌تر و راحت تر بفروشد و مالیات بیشتری نسبت به تورم بگیرد. برنده اصلی تورم دولت است و اینکه دولت علاقه ای به کنترل تورم ندارد به چه بابت است. به هر حال دولت رئیسی از آغاز به دنبال این بود که با افزایش نرخ ارز، مالیات و تورم بتواند جراحی اقتصادی انجام دهد و کسری بودجه را تامین کند. این ایده هزینه‌های بسیار زیادی را به جامعه تحمیل کرد.

منبع: منیبان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تورم در ایران
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان