تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲

سومین هفته از مهرماه، با الگوی تکراری رکود که در چندماه اخیر گریبان‌گیر بازار سهام بوده است، آغاز شد. در همین حال، بازار‌های موازی به ویژه طلا و سکه، رالی صعودی تازه‌ای را تجربه کرده‌اند. سهامداران هنوز در انتظار زمانی هستند که نوبت رشد به بازار سهام برسد.

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ هفته گذشته با آغاز التهابات منطقه‌ای میان حماس و اسرائیل، بورس در معرض رفتار هیجانی معامله‌گران قرار گرفت. این موضوع ریزش سنگینی را در دو روز ابتدایی هفته گذشته در بازار سهام به ثبت رساند. با گذر از این شرایط و تخلیه هیجان ناشی از التهابات منطقه‌ای میان حماس و اسرائیل، انتظارات برای بازگشت منطق به معاملات افزایش یافته بود. با این حال افت نسبتا سنگین روز آغازین سومین هفته مهرماه، گرد ناامیدی را بر بازار پاشید.

افت‌های پیاپی، بورس تهران را به جایی رسانده است که قیمت‌ها حتی به چشم خرید مناسب به نظر می‌رسند اما جریان خروج پول حقیقی، همچنان پرقدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد. این رفتار، نشان می‌دهد چشم‌انداز مثبتی که در ابتدای سال، در ذهن اهالی بازار سهام وجود داشت، حال بسیار کم‌رنگ شده است. گویا دیگر کمتر سهامداری انتظار بازدهی مناسب از سهام خود را دارد. چرا که رفتار توده‌ای در بورس، باعث شده است نماد‌هایی که ارزش خرید بالایی دارند نیز منفی شوند؛ در بازار روز شنبه، بیش از 86 درصد بازار در سوی منفی دامنه نوسان خود قرار گرفتند.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.91 درصدی، معادل 18 هزار و 280 واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و هزار، در آستانه از دست دادن کانال دو میلیونی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکرد موازی اما بدتری را به ثبت رساند و با افت 1.51 درصدی معادل 10 هزار و 408 واحد، در ارتفاع 680 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با افت 1.39 درصدی معادل 349 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح 24 هزار و 899 واحدی ایستاد. در جریان معاملات روز شنبه، وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تفاوت معنادار و خاصی نداشتند اما شاخص هم‌وزن می‌تواند زودتر واکنش نشان دهد.


بیشتربخوانید: سیاست دولت جلوی رشد بورس را گرفته است!


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز شنبه، سه هزار و 672 میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی، به هیچ عنوان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز شنبه را هفت میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌سازد.

قدرت خرید در بازار روز شنبه رقم منفی 1.29 را به ثبت رساند که حاکی از زور بیشتر فروشندگان در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز ‌شنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج 651 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

ارزش دلاری بورس تهران، کماکان در ارقام پایین‌تر از 160 میلیارد دلار قرار گرفته است. سطح 160 میلیارد دلاری، حمایت بسیار مهمی برای ارزش دلاری بورس تهران به شمار می‌آید که بارها از افت بیشتر بازار جلوگیری کرده است. با این حال جو رکود سنگینی که  بر بازار سایه‌ انداخته، ممکن است باعث شود اهالی بازار سرمایه با انگیزه کمتری دست به معاملات ببرند.

تحلیلگران و کارشناسان تا به این لحظه دلیل مهمی برای افزایش عرضه‌ها در بازار امروز نیافته‌اند. بر همین اساس در رابطه با پیش بینی بورس دومین روز هفته، می‌توان انتظار داشت از فشار عرضه‌ها کاسته شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان