تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

بورس تهران روز دوشنبه به دنبال جو مثبتی که از اواخر بازار یکشنبه شکل گرفته بود، روز مثبت دیگری را تجربه کرد. چرخش جریان نقدی، بیشتر در گروه بانکی تحت تاثیر عملکرد مناسب آن‌ها مشاهده و این گروه با اقبال زیادی مواجه شد. با این حال افزایش تنش‌های کلامی میان کشورها، تردید زیادی نسبت به تداوم شرایط مثبت بازار باقی می‌گذارد.

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ منفی شدن شاخص ورود و خروج پول حقیقی به بازار سهام تنها پس از یک روز، برخی سهامداران را نسبت به عملکرد سهام در روزهای معاملاتی آتی نگران کرد. با این حال، این اتفاق جنبه مثبتی نیز دارد که کمتر به آن توجه شده است. پس از روند ناامیدکننده بورس در هفته گذشته، بازدهی دلچسب روز دوشنبه، باعث شد تا برخی از اهالی بازار مثبت شدن بازار را فرصتی برای خروج ارزیابی کنند. در چنین شرایطی این دسته از سهامداران، اقدام به عرضه سهام خود می‌کنند و در مقابل، سهامداران تازه نفس وارد بازار می‌شوند و زمینه را برای تداوم رشد فراهم می‌کنند.

فروکش کردن آتش جنگ میان حماس و اسرائیل تا این لحظه که با عدم حمله زمینی اسرائیل به مواضع حماس در غزه اتفاق افتاده است، باعث شده تا بازار فرصتی برای تنفس پیدا کند. با این حال با موضع‌گیری تهاجمی طرفین به نظر نمی‌رسد وضعیت منطقه به سوی ثبات گام بردارد. بر همین اساس دو دیدگاه در میان اهالی بازار سرمایه ایجاد شده است. برخی اعتقاد دارند روند بازار عوض شده و برخی دیگر مثبت شدن بازار را فرصتی برای خروج ارزیابی می‌کنند. از این رو تشدید تنش‌ها در فضای خاورمیانه می‌تواند سرنوشت بازار را تعیین کند.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با 0.65 رشد درصدی، معادل 13 هزار و 95 واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و 31 هزار واحد قرار گرفت و از مرز دو میلیون واحدی فاصله گرفت تا حاشیه اطمینانی برای سهامداران ایجاد کند.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی اما با شدت کمتری را به ثبت رساند و با افزایش 0.46 درصدی معادل سه هزار و 161 واحد، در ارتفاع 689 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با رشد 0.52 درصدی معادل 129 واحد از ارتفاع این شاخص، توانست به ماجراجویی خود در کانال 25 هزار واحدی ادامه دهد. در جریان معاملات روز سه‌شنبه، وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تفاوت معنادار و خاصی نداشتند اما شاخص کل واکنش بهتری نسبت به جریان حاکم بر احساسات مثبت بازار نشان داد.


بیشتربخوانید: سیاست دولت جلوی رشد بورس را گرفته است!


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، سه هزار و 885 میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی، برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. با این حال نباید تلاش بازار برای حفظ سطح سه هزار و 880 میلیاردی ارزش معاملات غافل شد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را 6.3 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌سازد.

قدرت خرید در بازار روز سه‌شنبه حاکی از برابر بودن زور خریداران و فروشندگان بود. این شاخص، نمایی از تعادل موجود در بازار سه‌شنبه را به نمایش گذاشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی، پس از مدت‌ها، در روز سه‌شنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس سه‌شنبه، خبر از خروج 150 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

حسین امیرعبداللهیان طی مصاحبه‌ای گفت: زمان برای راه‌حل‌های سیاسی رو به پایان است و گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها، به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود. این دست موضع‌گیری مقامات باعث شده تا نگرانی‌ها از وارد شدن ایران به جنگ میان اسرائیل و حماس افزایش یابد. بر همین اساس سهامداران نسبت به روز گذشته دست به عصا شدند و با احتیاط بیشتری عمل کردند.

بر این اساس انتظار می‌رود جریان تعادل در آخرین روز بازار سهام نیز ادامه یابد اما سرنوشت بازار در هفته آتی به تصمیماتی که در سرزمین‌های غربی خاورمیانه اتفاق می‌افتد، وابستگی زیادی دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان