تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲

بورس تهران در روز آغازین هفته، افزایش اندک ارتفاع را تجربه کرد. جریان زیر پوست بازار، اما خبر از دو نیمه متفاوت بازار در بازه معاملاتی شنبه می‌دهد. برخلاف انتظارات، جریان خوب تقاضا در برخی از سهام که در شرایط تکنیکالی مناسب و اشباع فروش قرار دارند، توانست از رقم خوردن روز منفی دیگری جلوگیری کند.

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ بورس تهران روز آغازین هفته را با بالاتر بودن شاخص سرانه خرید نسبت به سرانه فروش آغاز کرد. این موضوع با توجه به اینکه برخی سهام در منطقه اشباع فروش قرار دارند، رخ داده است. در واقع در پس پرده عملکرد مثبت اما کم‌رمق شاخص‌های تالار شیشه‌ای در روز شنبه، تغییری در میان ریسک‌های سیستماتیک بازار اتفاق نیفتاده است؛ اما خرید‌های درشت برخی کد‌های بازار در ابتدای معاملات، جریان تقاضای زیادی را وارد بازار کرد.

بورس تهران در حالی اولین روز هفته را با سبزفامی نماگرهای سهام به پایان رساند که با توجه به فشار عرضه‌های چهارشنبه هفته گذشته و همچنین افزایش التهابات نظامی در خاورمیانه، کارشناسان انتظار یک روز منفی را داشتند. با این حال اما بازار دو نیمه کاملا متفاوت را پشت سر گذاشت. به گونه‌ای که روند بازار تا ساعت 10:30، صعودی بود اما از این ساعت تا پایان بازار، عرضه‌ها به مرور شدت گرفت.

از این رو حتی با عملکرد مثبت بازار نمی‌توان در مورد تداوم آن اطمینان داشت. اما همچنان برخی از تک‌سهم‌ها که در شرایط اشباع فروش و وضعیت مناسب تکنیکالی قرار دارند، پتانسیل مثبت شدن در بازار یکشنبه را دارا هستند. رصد معاملات این روزهای بورس تهران نشان می‌دهد، بازار برای عبور از وضعیت فعلی نیاز به یک محرک بنیادین قوی دارد تا انگیزه خریداران تقویت شود. از سوی دیگر، کم شدن آتش جنگ و حرکت به سوی آرامش میان دو جبهه می‌تواند تاثیر بسزایی در نوع رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بورس تهران داشته باشد.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد اندک 0.07 درصدی، معادل هزار و 428 واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و 24 هزار واحد قرار گرفت.

افزایش اندک ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی اما با شدت بیشتری را به ثبت رساند و با رشد 0.48 درصدی معادل سه هزار و 266 واحد، در ارتفاع 686 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با رشد 0.26 درصدی معادل 65 واحد از ارتفاع این شاخص، تا محدوده 25 هزار و 92 واحدی قرار گرفت.


بیشتربخوانید: بورس‌های جهانی؛ قربانی جنگ


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز آغازین هفته با افت محسوس نسبت به ارزش معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته، سه هزار و 468 میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی هنوز برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. به طور کلی تا زمانی که این شاخص ارزیابی بورس تهران، نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را پیش روی بازار سهام ترسیم کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز شنبه را 5.4 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

قدرت خرید در بازار روز چهارشنبه رقم مثبت 1.12 را به ثبت رساند که همانند سرانه بالاتر خرید نسبت به فروش، حاکی از زور بیشتر خریداران در بازار داشت. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس چهارشنبه، خبر از خروج 178 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به آنچه بررسی شد، با پابرجا ماندن ریسک‌های سیستماتیک سایه‌افکنده بر بازار سهام، نمی‌توان با قطعیت در رابطه با تداوم شرایط مثبت بازار اظهار نظر کرد. بنابراین مطابق آنچه کارشناسان پیش از شروع هفته بر آن تاکید داشتند بازار سهام برای عبور از شرایط فعلی و افتادن روی ریل صعود نیاز به یک محرک بنیادین دارد که فعلا در بازار وجود ندارد. از سوی دیگر اما برخی سهام که دو شرط شرایط تکنیکال مناسب و قرار گرفتن در منطقه اشباع فروش را دارا هستند، سهام پرپتانسیل این روزهای بازار به شمار می‌آیند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان