تاریخ انتشار: ۱۹:۴۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲

۲۲ دقیقه ورزش میتواند شما را از مرگ زودرس نجات دهد

تحقیقات نشان داده است که تنها ۲۲ دقیقه پیاده روی سریع، کار‌های خانه یا دویدن در روز می‌تواند اثرات منفی نشستن بیش از حد بر سلامتی را جبران کند.

۲۲ دقیقه ورزش میتواند شما را از مرگ زودرس نجات دهد

رویداد۲۴ محققان دریافتند افرادی که برای مدت طولانی می‌نشینند مانند کار اداری یا تماشای تلویزیون؛ احتمال مرگ زودتر آنان بیشتر است، اما فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید (MVPA) این خطر را از بین می‌برد.

براساس گزارش یاهو نیوز؛ این مطالعه از توصیه افسران ارشد پزشکی انگلیس حمایت می‌کند که افراد ۱۵۰ دقیقه MVPA در هفته تقریباً ۲۱ دقیقه در روز را هدف قرار می‌دهند.

نمونه‌هایی از فعالیت‌های متوسط ​​عبارتند از: پیاده‌روی بسیار سریع (۴ مایل در ساعت یا بیشتر)، نظافت سنگین مانند شستن پنجره‌ها یا تمیز کردن، دوچرخه‌سواری با سرعت ۱۰ تا ۱۲ مایل در ساعت یا بدمینتون می باشد. همین طور برای فعالیت شدید میتوان پیاده روی، دویدن با سرعت ۶ مایل در ساعت یا بیشتر، بیل زدن، دوچرخه سواری سریع، بازی فوتبال، بسکتبال یا تنیس را نام برد.

در انگلیس، دستورالعمل‌ها می‌گویند: «برای سلامت جسمی و روانی، بزرگسالان باید هر روز فعالیت بدنی داشته باشند. هر فعالیتی بهتر از هیچ و سعی بر فعالیت های بیشتر هدف اصلی است.»

در مطالعه جدید که به صورت آنلاین در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شد، کارشناسان داده‌های ۱۱۹۸۹ فرد بالای ۵۰ سال را بررسی کردند که نیمی از آن‌ها زنان نروژ، سوئد و ایالات متحده بودند.

افراد شرکت‌کننده در این مطالعه از ردیاب‌های فعالیت استفاده می‌کردند که MPVA آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد.

در مجموع، ۵۹۴۳ نفر هر روز کمتر از ۱۰.۵ ساعت را در حالت نشسته سپری کردند در حالی که ۶۰۴۲ نفر ۱۰.۵ ساعت یا بیشتر را در حال بی تحرکی سپری کردند. طی یک پیگیری پنج ساله، ۶.۷ ٪ (۸۰۵) از افراد فوت کردند.

این تحقیق نشان داد MPVA به مدت ۲۲ دقیقه در روز اثرات منفی بی تحرکی را جبران کرده و خطر مرگ زودهنگام به دلیل نشستن طولانی مدت را از بین می‌برد.

نویسنده ادوارد ساگلو، از دانشگاه قطب شمال نروژ گفت: در مطالعه ما متوجه شدیم که تنها افرادی که بیش از ۱۲ ساعت در روز نشسته اند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. این موارد شامل همه نوع نشستن مانند حضور در دفتر یا تماشای تلویزیون برای مدت طولانی و ...است. در مطالعه ما، هر دقیقه MVPA بالاتر، خطر مرگ کمتری را نشان داد، به این معنی که اگر افراد کمتر از ۲۲ دقیقه (مانند ۱۰ دقیقه) کار می‌کردند، همچنان خطر مرگ کمتری وجود داشت. با این حال، انجام ۲۲ دقیقه خطر مرگ ناشی از کم تحرکی را از بین برد.

وی ادامه داد: این بدان معناست که اگر ۲۲ دقیقه یا بیشتر در روز انجام دهید، هیچ خطر اضافی از زمان بی تحرکی وجود ندارد؛ و اگر بیش از ۲۲ دقیقه در روز انجام دهید، به طور کلی خطر مرگ کمتری وجود دارد. اصولا هر چه بیشتر بهتراست.

تیم تحقیقاتی کلی نتیجه‌گیری کرد: تلاش‌ها برای ارتقای فعالیت بدنی ممکن است مزایای سلامتی قابل‌توجهی برای افراد داشته باشد و مقادیر کمی از MVPA ممکن است یک استراتژی مؤثر برای کاهش خطر مرگ و میر مرتبط با زمان کم تحرکی بالا باشد.

رجینا جیبلین، پرستار ارشد قلب در بنیاد قلب انگلیس گفت: این تحقیق از یافته‌های قبلی حمایت می‌کند که اثرات منفی نشستن طولانی مدت و تأثیر مثبت ورزش را نشان می‌دهد. قبلاً نشان داده شده بود که بی تحرکی برای مدت طولانی خطر بیماری قلبی و گردش خون را افزایش می‌دهد.

جیبلین ادامه داد:چند نکته ساده وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند زمان کمتری را برای نشستن صرف کنید.

دور شدن از صفحه نمایش رایانه در فواصل زمانی منظم، پیاده روی یا پختن یک غذای سالم از ابتدا راه‌هایی برای گنجاندن زمان فعال در روز شما هستند.فعال بودن می‌تواند به شما در کنترل وزن، کاهش فشار خون و بهبود سلامت روان کمک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان