تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۳ آبان ۱۴۰۲

جوش کیستی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی است. از آنجایی که از بین بردن آکنه کیستی نسبت به سایر انواع آکنه می‌تواند چالش برانگیزتر باشد.

جوش کیستی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
رویداد۲۴ سیما صابری: به وجود آمدن آکنه‌های عمیق و کیستیک احتمالاً برای افراد آزاردهنده هستند. از لحظه‌ای که این جوش‌ها ایجاد می‌شود درد آزار دهنده‌ای را احساس می‌کنید که نشان‌دهنده آمدن یک جوش زیر پوست است.
برخلاف جوش‌های سرسفید و سرسیاه که در نهایت از سطح پوست شما بیرون می‌زنند، آکنه کیستی به حالت نهفته باقی می‌مانند و سپس سرسختانه برای روز‌ها یا هفته‌ها باقی می‌مانند. به علاوه دردی که ایجاد می‌کنند باعث می‌شود تا نادیده گرفتن آن غیرممکن باشد. خیلی سریع هم ممکن است به بقیه مناطق پوست منتقل شوند.

آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی است. از آنجایی که از بین بردن آکنه کیستی نسبت به سایر انواع آکنه می‌تواند چالش برانگیزتر باشد، پیشنهاد می‌کنیم با متخصص پوست مشورت کنید.

آکنه کیستی چیست؟

درحالیکه جوش‌ها اشکال، اندازه‌ها و اشکال مختلفی دارند، آکنه کیستی به عنوان شدیدترین نوع آکنه در نظر گرفته می‌شود و به صورت گره‌های حساس و التهابی در زیر پوست وجود دارند.

آکنه کیستی اغلب در امتداد چانه اتفاق می‌افتد، اما می‌توانند در جای دیگری از صورت و حتی روی بازو‌ها یا پشت کمر نیز ظاهر شوند. این جوش‌ها معمولاً بار‌ها و بار‌ها در یک مکان ظاهر می‌شوند، اغلب بر اساس چرخه قاعدگی در زنان تا زمانی که تحت درمان قرار نگیرید، این جوش‌ها دیده می‌شوند.

علت ایجاد آکنه کیستی چیست؟

آکنه کیستیک اغلب به دلیل محرک‌های غذایی، استرس و هورمون‌ها ایجاد می‌شود. اگرچه تعیین دقیق علت آکنه سخت است و بعید است که رژیم غذایی تنها علت آکنه شدید باشد، اما خوردن برخی از غذا‌ها باعث بدتر شدن آکنه می‎‌شوند. این غذا‌ها شامل شیر بدون چربی، مکمل‌های ویتامین B۱۲ و غذا‌هایی هستند که قند بالایی دارند.


بیشتر بخوانید: انواع جوش صورت


تغییرات سبک زندگی، مانند تغییر رژیم غذایی و کاهش استرس، می‌تواند به شفافیت پوست کمک کند. همان هورمون‌هایی که بدن ما را برای مقابله با موقعیت‌های استرس زا آماده می‌کنند، غدد چربی ما را نیز به سمت فعالیت بیش از حد سوق می‌دهند که می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.
علاوه بر این، هورمون‌های آندروژن مانند تستوسترون نیز غدد چربی را تحریک می‌کنند. از آنجایی که سطح هورمون‌ها در طول چرخه قاعدگی بالا و پایین می‌رود، آکنه ممکن است در طول دوره قاعدگی ایجاد شود.

کاهش درد آکنه کیستی

اگر می‌خواهید درد ناشی از کیست را کاهش دهید، دکتر جاکوبز توصیه می‌کند به آرامی یک حوله گرم و مرطوب را چند بار در روز به آن ناحیه فشار دهید تا به کاهش التهاب کمک کند.

درمان آکنه کیستی

برای درمان آکنه کیستی متخصصان پوست معمولاً ترکیبی از نسخه‌های خوراکی و موضعی و تغییرات سبک زندگی را توصیه می‌کنند. آن‌ها سبک زندگی همراه با کاهش استرس را به شما توصیه می‌کنند. یکی از درمان‌هایی که اغلب مردم به سراغ آن می‌روند تزریق کورتیزون است.

معمولاً، افراد برای تزریق سریع کورتیزون به مطب متخصص پوست خود می‌روند تا جوش‌ها را ظرف چند ساعت خشک کنند. اما همه افراد وقت (یا پول) ندارند. ضمناً تاثیر این تزریقات موقتی است و در دراز مدت به درمان یا درمان آکنه کیستی شما کمک نمی‌کند.

درمان‌های موضعی می‌تواند شامل ترکیبی از بنزوئیل پراکسید و یا کرم آنتی‌بیوتیکی تجویزی در صورت وجود جوش‌های سرسفید متعدد در صبح، همراه با کرم داپسون (Aczone) در صورتی که ناحیه مورد نظر کمتر چرب است، باشد. همچنین رتینوئید برای کمک به افزایش گردش سلولی مفید است که به کاهش آکنه کمک می‌کند. با اینحال این نوع درمان‌ها را پزشک باید تجویز کند. در مورد درمان‌های بدون نسخه، کرم حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید به عنوان درمان ترکیبی می‌تواند مفید باشد. برای جلوگیری از تحریک در هنگام استفاده از دومی، باید ابتدا پوست را با یک مرطوب‌کننده سبک بپوشانیم، سپس روی ناحیه جوش مقدار کمی از کرم حاوی بنزوئیل پراکسید بزنید.

جوش کیستی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

اگر بعد از سه ماه هیچ بهبودی حاصل نشد متخصص پوست ممکن است اسپیرونولاکتون را تجویز کند. این دارو یک داروی خوراکی برای افرادی است که آکنه دارند و به مسدود کردن هورمون‌های اضافی که موجب افزایش چربی می‌شود، کمک می‌کنند.

آیا نوشیدن آب به آکنه کیستی کمک می‌کند؟

نوشیدن آب به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند و ممکن است سلامت پوست را بهبود ببخشد، اما بعید است که به خودی خود آکنه کیستیک را از بین ببرد. آکنه کیستیک عمدتاً به عوامل هورمونی، ژنتیک و التهاب مربوط می‌شود، که هیچ یک از آن‌ها را نمی‌توان تنها با مصرف آب درمان کرد.

کدام محصولات به درمان آکنه کیستیک کمک می‌کنند؟

با یک پاک کننده بدون روغن شروع کنید.اولین راهکار مربوط به پاک‌کننده‌های صورت است. بیماران مبتلا به آکنه کیستی باید از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنند که حاوی غلظت‌های بالایی از اسید سالیسیلیک یا بتا هیدروکسی اسید (BHAs) است که با از بین بردن چربی اضافی، از بین بردن سلول‌های مرده پوست، و خشک کردن آن‌ها به کوچک شدن جوش‌های کیستیک کمک می‌کند.پاک‌کننده به زمان کافی برای تماس با پوست نیاز دارد تا مواد مؤثره خود را اعمال کند.ضمناً انتخاب مرطوب‌کننده‌ای که حاوی سرامید، نیاسینامید یا اسید هیالورونیک باشد نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. این مواد به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کنند و سد محافظ پوست را بازیابی می‌کنند. همچنین ماده‌ای همچون بنزوئیل پراکسید با کاهش سطح باکتری‌های مولد آکنه روی پوست عمل می کند و در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد.

چقدر طول می‌کشد تا آکنه کیستی از بین برود؟

بهبودی آکنه‌های پوستی ممکن است بین یک تا سه هفته طول بکشد.
عواملی مانند سن، تغییرات هورمونی، داروها، روال مراقبت از پوست و سلامت کلی، تعیین می‌کنند که آکنه کیستی طی چه مدت درمان شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان