تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

شرکت هیوندای موتور در طول سال‌ها فعالیت خود، بسیار رشد کرده است و طرح‌ها و فناوری‌های خودرویی جدیدی را بر روی محصولات خود ارائه می‌دهد. یکی از موفق‌ترین مدل‌های هیوندای که در سراسر جهان شناخته شده است، هیوندای آزرا است که در ابتدا به نام گرنجور معرفی شد، همچنین در کره جنوبی، آزرا هنوز با نام گرنجور شناخته می‌شود.  

نسل‌های مختلف هیوندای آزرا

رویداد۲۴ از سال ۱۹۸۶ تاکنون، تاریخچه هیوندای آزرا در هفت نسل ادامه پیدا کرده است و این مدل با موفقیت‌های بی نظیر خود، باعث شناخته‌تر شدن برند هیوندای شده اند. از زمان عرضه اولین آزرا به بازار‌های جهانی تا امروز ۳۷ سال می‌گذرد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با نسل‌های مختلف هیوندای آزرا بیشتر آشنا شویم. 

نسل اول هیوندای گرنجور (۱۹۸۶-۱۹۹۱)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

نسل اول هیوندای گرنجور، که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد، یک مرحله مهم برای کمپانی هیوندای بود، زیرا برای اولین بار بود که با یک خودرو سدان پا به عرصه بازار‌های جهانی می‌گذاشت. گرنجور ابتدا به عنوان مدلی با نشان تجاری میتسوبیشی Debonair عرضه شد، اما طولی نکشید که هیوندای مدل گرنجور را با نشان تجاری خود عرضه کرد.

در زیر کاپوت، گرنجور با موتور ۲.۰ لیتری SOHC MPI تولید شده توسط میتسوبیشی، که توان خروجی قابل تحسین برابر ۱۳۰ اسب را داشت، برخودار بود. هیوندای دو گزینه به مشتریان ارائه می‌کرد، یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و یک گیربکس دستی ۵ سرعته. 

طراحی خارجی آن بسیار شیک بود و گرنجور نسل اول دارای موتور جلو و دیفرانسیل جلو بود. در سال‌های بعدی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) نیز به آن اضافه شد. این خودرو به خاطر ویژگی‌های متمایز و لوکس خود، نماد یک خودرو لوکس برای افراد ثروتمند در کره جنوبی بود.

نسل دوم هیوندای گرنجور (۱۹۹۲-۱۹۹۷)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

نسل دوم هیوندای گرنجور، که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، برند هیوندای را از جایگاهی که در جهان داشت چند پله بالاتر برد. زیر کاپوت، گرنجور مجموعه‌ای گسترده از موتور‌ها را با توجه به سلیقه مشتری ارائه می‌کرد، که شامل موارد زیر بود:

موتور ۲.۰ لیتری
موتور ۲.۴ لیتری
موتور V۶، ۲.۵ لیتری
موتور V۶، ۳.۰ لیتری
موتور V۶، ۳.۵ لیتری

داخل کابین، امکاناتی مانند پنجره‌های برقی، قفل‌های برقی، سیستم تهویه هوا و سانروف وجود داشت که راحتی و آسایش را برای راننده و مسافران فراهم می‌کرد. علاوه بر این، گرنجور دارای کیسه‌های هوای، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل سرعت (کروز کنترل) بود.

نسل سوم هیوندای گرنجور (۱۹۹۸-۲۰۰۵)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

نسل سوم هیوندای گرنجور در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد و نمایانگر یک تکامل قابل توجه در رویکرد هیوندای، در بخش سدان‌های لوکس سایز متوسط بود. این نسل که به نام گرنجور XG در کره جنوبی و هیوندای XG در آمریکای شمالی و ژاپن شناخته می‌شد.

گرنجور XG به مشتریان دو گزینه از موتور‌های V۶ قدرتمند را ارائه می‌کرد: یک موتور ۲.۵ لیتری و یک موتور ۳.۰ لیتری. داخل کابین از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده شده بود و امکان آن وجود داشت تا چرم باکیفیت برای صندلی‌ها توسط مشتری سفارش داده شود. همچنین، سانروف و سیستم صوتی بوز از دیگر امکانات رفاهی هیوندای گرنجور نسل سوم بود.

این نسل دارای طراحی نرم‌تر نسبت به نسل‌های قبلی بود. علاوه بر این، نسل سوم از ویژگی‌های ایمنی مانند سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، traction control و electronic stability control بهره می‌برد.

نسل چهارم هیوندای آزرا (۲۰۰۶-۲۰۱۱)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

از نسل چهارم به بعد، نام گرنجور به آزرا تغییر کرد. برای اولین بار در تاریخ هیوندای آزرا، این سدان از امکانات رفاهی خوبی مانند آپشن گرم کن صندلی و سرد کن و ویژگی‌های ایمنی مدرن در زمان عرضه، برخوردار بود.

آزرا به یک موتور V۶ با ظرفیت ۳.۳ لیتر قدرتمند مجهز شده بود که قدرت ۲۶۳ اسب بخار و ۳۴۵ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کرد. برای گزینه‌های گیربکس، خریداران می‌توانستند بین یک گیربکس دستی شش سرعته یا یک گیربکس اتوماتیک پنج سرعته بسیار نرم انتخاب کنند.

چراغ‌های جلوی بزرگ و برجسته و گریل جلوی خودرو با جزئیات کروم کاری شده، ظاهری متمایز را ایجاد می‌کردند. همچنین، بدنه منحنی و تراکم بدنه در قسمت عقب نسبت به نسل‌های قبلی آزرا، باعث شده بود این نسل ظاهری اسپرت‌تر داشت باشد و در بازار خودرو ایران یکی از محبوب‌ترین مدل‌های خودرو از کمپانی هیوندای باشد.

داخل کابین، فضای پا بسیار خوب و صندلی‌ها با روکش چرم با کیفیت، حس خوبی را به سرنشینان القا می‌کردند. آپشن یا امکانات رفاهی مانند گرم کن صندلی‌های جلو و سانروف تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشیدند. این سدان همچنین از مجموعه‌ای از سیستم‌های پیشرفته ایمنی فعال و غیرفعال در زمان عرضه خود، برخوردار بود.

نسل پنجم هیوندای آزرا (۲۰۱۲-۲۰۱۶)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

هیوندای، نسل پنجم آزرا را در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس معرفی کرد. نمای جلویی خودرو، دارای چراغ‌های جلوی بزرگ بود که به سمت عقب خودرو کشیده شده بودند. همچنین، خطوط که از امتداد چراغ‌های جلو و عقب در نمای کناری خودرو به یکدیگر متصل می‌شدند، چهره خودرو را بسیار جذاب و دیدنی می‌کرد.

هیوندای آزرا در این نسل سه نسخه موتوری با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه کرده بود:

 موتور ۲.۴ لیتری و موتور ۲.۴ لیتری GDI که هر دو ۲۱۰ اسب بخار تولید می‌کردند.
 موتور V۶، ۳.۰ لیتری و موتور V۶، ۳.۰ لیتری GDI که به ترتیب ۲۵۰ اسب بخار و ۲۷۰ اسب بخار تولید می‌کردند.
 موتور V۶، ۳.۳ لیتری که ۲۹۳ اسب بخار تولید می‌کرد.

هیوندای در بخش کابین هیوندای آزرا در این نسل تمام تلاش خود را کرده بود که حس لوکس بودن به سرنشینان انتقال پیدا کند.. آزرا نسل پنجم دارای صندلی جلو گرم کن و سرد کن دار بود. در کنار آن، برای اولین بار یک مانیتور لمسی با قابلیت اتصال بلوتوث نیز در کابین وجود داشت.

نسل ششم هیوندای آزرا (۲۰۱۷-۲۰۲۱)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

هیوندای در سال ۲۰۱۷ نسل ششم آزرا را معرفی کرد. این خودرو در ابتدا فقط در کره جنوبی عرضه شد، که بر اساس پلتفرم Y۷ هیوندای ساخته شده بود. در سال ۲۰۱۹، هیوندای نسل جدید آزرا را بر اساس پلتفرم N خود معرفی کرد. هیوندای آزرا نسل ششم تغییرات قابل توجهی را دریافت کرد و محور عرضی خودرو به میزان ۴۰ میلی‌متر افزایش اندازه را تجربه کرد.

چهره جلویی دارای گریل بزرگتری با چراغ‌های دی لایت LED بود. در کابین خودرو، ترمز پارک برقی جایگزین ترمز دستی شده بود. علاوه بر این، برای اولین بار در تاریخ آزرا، (remote parking system) و ترمزگیری خودکار فوری وجود داشت.

در زیر کاپوت آزرا نسل ششم، یک موتور SmartStream با ظرفیت ۲.۵ لیتر به همراه گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته وجود داشت.

نسل هفتم هیوندای آزرا (۲۰۲۲)

معرفی نسل‌های مختلف هیوندای آزرا سدان محبوب ایران

در تاریخچه آزرا هیوندای، نسل هفتم این خودرو به عنوان مدل پرچمدار برند هیوندای معرفی شد. این نسل در سال ۲۰۲۲ با طراحی آینده‌نگرانه خود به بازار عرضه شد. نوار LED یکپارچه که سرتاسر نمای جلویی خودرو کشیده شده است، زبان جدید طراحی هیوندای در خودرو‌های نسل جدید این برند است.

پروفایل کناری خودرو که بسیار ساده است، در عین حال شیک و لوکس طراحی شده و توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. دستگیره‌های درب قابل جمع شدن و خطی که از امتداد چراغ‌های دی لایت جلو در نمای کناری ادامه پیدا کرده است تا به چراغ‌های عقب برسد، هارمونی و ترکیب طراحی خوبی را برای هیوندای نسل هفتم به وجود آورده است.

داخل خودرو دارای صندلی‌هایی از جنس چرم مرغوب در بخش صندل‌های جلو و عقب است. علاوه بر این، سیستم مالتی مدیا با قابلیت‌های Android Auto و Apple CarPlay همگام شده اند.
گزینه‌های موتور شامل یک موتور ۳.۵ لیتری با توان ۲۹۶ اسب بخار می‌شود. علاوه بر این، یک موتور هیبریدی ۱.۶ لیتری با توان ۱۷۸ اسب بخار نیز وجود دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Mehzad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
0
نشان تاریخ عدد است. باید تاریخ را از چپ براست نوشت مانند (1342-1300) و یا (1992-1900).
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان