تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷ نظر

رحیمی جهان‌آبادی: باید تلاش کنیم روابط خوب با طالبان را حفظ کرده و آن را گسترش دهیم

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مجلس گفت: سفر هیأتی از طالبان به ایران فرصت ارزشمند بود و نباید توقع داشته باشیم همه چالش‌های ما با افغانستان با این سفر حل شود.

رحیمی جهان‌آبادی: باید تلاش کنیم روابط خوب با طالبان را حفظ کرده و آن را گسترش دهیم

رویداد۲۴ ایلنا نوشت: یک نماینده مجلس گفت: سفر هیأتی از طالبان به ایران فرصت ارزشمند بود و نباید توقع داشته باشیم همه چالش‌های ما با افغانستان با این سفر حل شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی درباره سفر هیأتی از طالبان به کشورمان گفت: کشور افعانستان دارایی مرز طولانی و تاریخ بسیار طولانی‌تر و اشتراکات زیادی با کشورمان است. ما درحال حاضر پذیرایی میلیون‌ها مهاجر افعانستانی هستیم که به صورت مجاز و غیرمجاز در ایران حضور دارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این‌که ما مسائل مرزی با افعانستان داریم، عنوان کرد: با تبادلات مرزی ما با افغانستان مرز تجاری دوغارون، مرز میلک و سایر نقاط ارتباطی مرزی تامین می‌شود. ما تعاملات اقتصادی با این کشور داریم و شرکت‌های ما در بعضی از زمینه‌ها فعال و رو به گسترش است.

وی با بیان این‌که سفر هیات طالبان به عنوان حکومت مستقر در افغانستان به نظر من می‌تواند فرصت ارزشمندی برای شنیدن دیدگاه‌های یکدیگر باشد، اظهار داشت: به هرحال ما دیدگاه‌هایی نسبت به حضور مهاجرین افعانستانی، حقابه‌ها و بعضی از اختلاف‌نظر‌های مرزی و همچنین پیرامون افرایش تعاملات مرزی و گمرکات داریم و این سفر می‌تواند فوق‌العاده موثر و راهگشا باشد.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: از اقدام شایسته آقای کاظمی‌قمی در دعوت از این هیات تشکر می‌کنم، زیرا ما دغدغه‌های زیادی در رابطه با افعانستان داریم.

وی یادآور شد: علیرغم این‌که یکی از دغدغه حضور آمریکا در افغانستان بود که رفع شد، در حال حاضر بحث تشکیل دولت فراگیر و مشارکت همه گرو‌ه‌ها، اقوام و مذاهب برای ما دارای اهمیت است تا چالش‌ها در افغانستان کم شود، صلح و ثبات به وجود بیاید و یک زیست شرافت‌مندانه فراهم شود که مهاجرین این کشور به کشورشان بازگردند و باعث توسعه و گسترش آن شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: ما قصد دخالت در امور افعانستان را نداریم و الان که صحبت می‌کنیم به عنوان یک کشور همسایه و پیشنهاد است، اما هر میزان دولت فراگیرتری تشکیل دهند و قومیت و مذاهب مختلفی در این دولت بگنجانند و شرایط بازگشت را برای سرمایه‌داران، نخبگان و افراد مختلف فراهم کنند به نفع خودشان است که جمعیتی که در کشور‌های مختلف آواره و پراکنده هستند، بازگردند و در خدمت توسعه و پیشرفت افغانستان باشند.

وی افزود: یکسری دغدغه هم ما خودمان در خصوص تردد‌های مرزی، آشنایی مرزبانان با حدود مرزی، تنش‌هایی که ایجاد می‌کنند، بحث حقابه هیرمند، آب هریرود و سد دوستی و آبی که به این سد می‌ریزد داریم و شاید یکی از جدیدترین موضوعاتی که می‌خواهیم صحبت کنیم بحث تبادلات تجاری و منطقه آزاد تجاری در استان خراسان است، زیرا این استان متصل به منطقه غربی افعانستان و هرات و منطقه آزاد دوغارون که در مجلس تصویب شد، است و ایران قصد دارد سرمایه‌گذاری وسیعی آنجا انجام دهد هم کالا به افعانستان صادر شود و هم کالا‌های اگر افعانستان دارد در این منطقه آزاد برای صادرات آماده و به جهان صادر شود که به نظر من این نکات مهم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این سفر می‌تواند فوق‌العاده ارزشمند باشد، اما اینکه توقع شود تمام مشکلات منطقه و حقابه با یک سفر حل شود قدر مسلم نه ما چنین توقعی داریم و نه طرف طالب و این غیر واقع‌بینانه است؛ زیرا دولت‌ها در طول تاریخ قرارداد‌هایی می‌بندند که در زمان ممکن است مشکلاتی پیدا کند و نیاز به صبر و رایزنی دارد چیزی که مهم است سطح روابط و نحوه تعاملات ما با طالبان است که مطلوب و خوب است و باید تلاش کنیم همین روابط خوب را حفظ کرده و گسترش دهیم و برای رفع دغدغه‌ها تلاش کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا کمیسیون امنیت ملی دیداری با هیات طالبان داشته گفت: کمیسیون امنیت ملی چنین برنامه‌ای ندارد اگر از طرف دولت و یا آقای کاظمی قمی قصدی برای این مورد وجود داشته قطع به یقین در کمیسیون بررسی می‌شود و استقبال می‌کنیم.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
خاک تو سرت گدایی محبت میکنی از تروریتسهای افغانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
هیتلر هم با موسولینی روابط خوبی داشت !
خوش بگذرد !!!
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
خاک تو اون سرتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
اگر غیر از این می گفتی جای تعجب بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
حفظ کنید و گسترش دهید .کبوترباکبوترباز با باز
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
بهتره همین روش فعلی که میزبانی از افغانهاست ادامه دهیم لازم نیست کل افغانستان را میزبانی کنین یک بار سنگین که هیچ چی برای ما هم بلحاظ اعتقادی و هم اقتصادی نداره . لازم نیست حرف بزنی گاهی سکوت بهتره. یعنی چی که با پاکستان شکراب شده اومده ما را بگزه .
خودم
|
France
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
0
0
معلوم شد که تو شعورت به اندازه شعور نیم کیلو لبو هم نیست
طالبان دست نشانده امریکاست.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان