تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

بررسی عملکرد نماگر‌های بورس در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت، شاخص کل بورس با افزایش ۴.۳۴ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۵۵ هزار واحدی ایستاد.

بررسی عملکرد نماگر‌های بورس در هفته‌ای که گذشت

رویداد۲۴ در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش ۵.۸۳ درصدی در پله ۶۹۸ هزار و ۷۶۲ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۳.۹۱ درصدی در تراز ۲۵ هزار و ۴ واحدی ایستاد و این هفته کاری هر سه شاخص سبز پوش بودند.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت گروه مخابرات با افزایش ۱۳.۷۵ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت سایر معادن در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت محصولات چوبی نیز با کاهش ۴.۲۱ درصدی بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۸ هزار و ۷۹۴ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان، سه شنبه ۵ هزار و ۶ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

ورود ۱۷۲ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام

به گفته او، این هفته بازار دو روز کاری خروج نقدینگی را شاهد بود به طوری که به ترتیب یکشنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۱۸۱ میلیارد تومان از بازار سهام نقدینگی خارج شد و سه روز شنبه، دوشنبه و سه شنبه به ترتیب ۱۳۰، ۱۰۱ و ۱۴۵ میلیارد تومان به بازار سهام نقدینگی تزریق شد و در مجموع در این هفته کاری بازار سهام شاهد ورود نقدینگی افراد حقیقی به میزان ۱۷۲ میلیارد تومان بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

افزایش سرانه خرید حتی با منفی شدن سهام

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از دو هفته سرانجام با آرامش نسبی اوضاع و کاهش ریسک سیستماتیک، بازار از حالت تدافعی خارج شد، رشد ارزش معاملات و مثبت بودن بخش قابل توجهی از نماد‌های بازار در اوایل هفته، امیدواری‌ها را دوباره نسبت به بازار افزایش داد و ورود پول‌های حقیقی به سهام و حق تقدم و خروج آن‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت هم نشانه خوبی بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: شکل گیری روند مثبت و تداوم تعادل بازار نیازمند افزایش فروشندگان پشیمان است؛ همچنین رنج‌های مثبت در طول هفته باعث ترغیب به خرید در قیمت‌های بالاتر شد.

او افزود: سه شنبه شاید یکی از بهترین روز‌های معاملاتی در پاییز امسال بود. شاهد قدرت نمایی تابلو‌های معاملاتی با رشد خیره کننده ارزش معاملات بودیم. آخرین روز کاری هفته را نیز متعادل پشت سر گذاشتیم، حتی روی سهم‌های بزرگ شاهد رنج‌های مثبت بودیم.

وفایی اظهار کرد: در مجموع بازار این هفته در مقایسه با هفته‌های گذشته بسیار خوب عمل کرد و با یک بازده خوب ۴ درصدی در شاخص کل به کار خود پایان داد. نکته قابل‌توجه، افزایش سرانه خرید با منفی شدن سهم‌ها بود. در واقع زمانی که سهم‌ها منفی می‌شدند، خریداران قدرتمندی روی تابلو برای خرید آماده بودند.

وی ادامه داد: شرایط نقدینگی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها و خرید‌های حقوقی‌ها در معاملات این هفته مشهود بود. سهام‌ها با شناوری کم که اخیرا افت‌های هیجانی داشتند، مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و تمایل به خرید نماد‌هایی با فاصله زیاد از سقف اردیبهشت وجود داشت. شرکت‌های با گزارش فصلی تابستان خوب، شرکت‌های درگیر با افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی و سود انباشته قوی‌تر ظاهر شدند. قیمت گاز خوراک پتروشیمی برای شهریور ماه و قیمت سوخت مصرفی صنایع مختلف برای مهرماه نیز ابلاغ شد. قیمت گاز خوراک برای شهریور ماه ۴۸۸۰ تومان به ازای هر مترمکعب ابلاغ شده است و براساس شنیده‌ها تا قبل از شهریور همان نرخ‌های سال قبل اجرایی خواهد شد. نرخ تسعیر ارز از میانه شهریور از ۲۸۵۰۰ به ۳۷۵۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان