تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۶ آبان ۱۴۰۲

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

سامانه دفاع موشکی بالستیک پیکان ۲ اسرائیل توسط بخش MLM صنعت هوافضای اسرائیل ساخته شده است.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

رویداد۲۴ حسین فلاحی:  پیکان 2 (Arrow 2) یک سامانه دفاع موشکی بالستیک است که توسط بخش MLM صنایع هوافضای اسرائیل توسعه یافته است. این سامانه موشکی اکنون یکی از سیستم دفاع چندلایه پدافند هوایی اسرائیل را تشکیل می دهد.

این سیستم با نام رمز هما یا حصار در دو باتری، یکی در نزدیکی تل آویو و دیگری در جنوب حیفا مستقر شده است. اولین باتری در سال 2000 و دومین باتری در سال 2002 به بهره برداری رسید.

آزمایش پیکان 2

مرحله آزمایشی این برنامه در سال 1988 آغاز شد؛ زمانی که وزارت دفاع ایالات متحده قراردادی را با بخش الکترونیک صنایع هوافضای اسرائیل برای ساخت و آزمایش موشک بالستیک ضد تاکتیکی پیکان-1 با نام سیستم ATBM (نام عبری ختس) منعقد کرد. پس از اتمام موفقیت آمیز تست های نمایشگر، این سیستم وارد توسعه و پیش تولید در مقیاس کامل شد.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

وزن پیکان 1، 2000 کیلوگرم بود. موشک جدیدی به نام پیکان 2 با وزن پرتاب 1300 کیلوگرم ساخته شد که اولین بار در سال 1995 آزمایش شد.

پیکان 2، 14 تست رهگیری را با موفقیت به پایان رسانده است و ده آزمایش از سیستم کامل پیکان انجام شده است. هفتمین آزمایش، در ژوئیه 2004، اولین آزمایش علیه یک موشک بالستیک واقعی و نه شبیه سازی شده، یک موشک بالستیک کوتاه برد اسکاد-بی بود.


بیشتر بخوانید: سامانه پدافند موشکی فلاخن داوود اسرائیل


یک باتری پر پیکان برای آزمایش به محدوده نیروی دریایی Point Mugu در کالیفرنیا منتقل شد. در این آزمایش یک موشک اسکاد-B در ارتفاع 40000 متری با موفقیت رهگیری و منهدم شد. این آزمایش بخشی از برنامه بهبود سیستم پیکان (ASIP) است که به طور مشترک توسط اسرائیل و ایالات متحده انجام می شود.

در آزمایش دوم در پوینت موگو، در آگوست 2004 علیه هدف شبیه‌سازی یک موشک بالستیک جداشونده، رادار با موفقیت هدف را تشخیص داد اما رهگیری در مرحله نهایی با شکست مواجه شد که منجر به تعلیق آزمایش گردید.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

آزمایش در دسامبر 2005 از سر گرفته شد، زمانی که یک موشک block-2 پیکان 2، هدفی را با موفقیت در ارتفاع کم نامشخص رهگیری کرد. در فوریه 2007، این سامانه با موفقیت یک موشک هدف رافائل بلک اسپارو، شبیه سازی موشک بالستیک را در ارتفاع بالا رهگیری و منهدم کرد. هر دو باتری پیکان در آزمایش شرکت کردند. یک موشک پیکان2 Block 4 در فوریه 2012 آزمایش ردیابی هدف را انجام داد.

تولید پیکان 2

در فوریه 2007، آژانس دفاع موشکی ایالات متحده موافقت کرد که بودجه پیکان ASIP را به مدت پنج سال یعنی تا سال 2013 تمدید کند. کنگره ایالات متحده بودجه اضافی را در نوامبر 2007 تأیید کرد. اسرائیل همچنین موشک پیکان 3 را برای ارائه دفاع هوایی درجه یک توسعه داد. پیکان 3 موشک جدیدی است که می تواند ارتفاعات و بردهای بیشتری داشته باشد و در برابر موشک های بالستیک میان برد موثر باشد.

در آوریل 2008، سامانه تسلیحاتی پیکان موشک هدف جدید رافائل، بلو اسپارو را که موشک‌های بالستیک چابک‌تری مانند شهاب-3 ایرانی را شبیه‌سازی می‌کند، با موفقیت شناسایی و شبیه‌سازی کرد. هدف Blue Sparrow برای آزمایش پیکان 3 استفاده شد که در ژانویه 2012 تکمیل گردید. پیکان 3 اولین آزمایش خود را در فوریه 2013 و دومین آن را در ژانویه 2014 انجام داد.

در فوریه 2003، IAI اسرائیل توافق نامه ای را با بوئینگ برای ایجاد زیرساخت تولید برای ساخت اجزای موشک پیکان در ایالات متحده امضا کرد.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

پیکان 2، 14 تست رهگیری و 9 تست از سیستم کامل پیکان را با موفقیت به پایان رساند. بوئینگ مسئول تولید تقریباً 50 درصد از اجزای موشک از جمله بخش الکترونیک، موتور تقویت کننده و قوطی موشک در ایالات متحده است، 

بوئینگ همچنین تولید اجزای موشک پیکان را که توسط بیش از 150 شرکت آمریکایی از جمله ATK (قاب موتورهای موشک مرحله اول و دوم و نازل مرحله اول) تولید می شود، هماهنگ می کند. IAI مسئول یکپارچه سازی و مونتاژ نهایی موشک در اسرائیل است. بوئینگ اولین محموله قطعات پیکان را در نوامبر 2005 تحویل داد.

یک باتری سیستم تسلیحاتی پیکان معمولاً به چهار یا هشت تریلر پرتاب مجهز است که هر کدام دارای شش لوله پرتاب و موشک های آماده شلیک، یک مرکز کنترل پرتاب فندق قهوای (Brown Hazelnut) سوار بر کامیون، یک مرکز ارتباطی روی کامیون، یک کنترل آتش سیترون بر روی تریلر و مرکز و واحدهای یک سیستم راداری سیار کاج سبز (Green Pine) است.

جوخه پرتاب موشک پیکان 2

جوخه پرتاب موشک متشکل از مرکز کنترل پرتاب (LCC) سوار بر کامیون فندق قهوه ای است که توسط IAI MLM با چهار یا هشت تریلر پرتاب موشک توسعه یافته است. کل جوخه پرتاب متحرک است و می تواند به یک سایت جدید منتقل شود. پس از شلیک، پرتابگرها را می توان در عرض یک ساعت دوباره بارگیری کرد.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

بین مرکز پرتاب و مرکز فرماندهی و کنترل رادار، ارتباطات صوتی و داده های مایکروویو و رادیویی وجود دارد. سامانه پرتاب می تواند تا فاصله 300 کیلومتری از محل انتخاب شده برای مرکز فرماندهی و کنترل رادار قرار گیرد.

نحوه عملکرد پیکان 2

این موشک دو مرحله ای مجهز به تقویت کننده سوخت جامد و موتورهای راکتی استمرار دهنده است. این موشک از سوخت اولیه برای پرتاب عمودی از کانتینر و از سوختن ثانویه برای حفظ مسیر موشک به سمت هدف با حداکثر سرعت 9 ماخ یا 2.5 کیلومتر بر ثانیه استفاده می کند.

کنترل بردار رانش در مراحل تقویت و پایداری پرواز استفاده می شود. با احتراق موتور نگهدارنده مرحله دوم، مجموعه مرحله اول جدا می شود. تقویت کننده مرحله اول توسط صنایع نظامی اسرائیل تولید می شود. رافائل موتور تقویت کننده این موشک را تولید می کند.

موشک بالستیک ضد تاکتیکی دو مرحله‌ای پیکان 2 مجهز به تقویت‌کننده پیشران جامد و موتورهای موشکی است. موشک ارو قبل از مشخص شدن دقیق مسیر و نقطه رهگیری موشک تهدید کننده پرتاب می شود. با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مسیر بیشتر، نقطه رهگیری بهینه با دقت بیشتری تعریف می شود و موشک به سمت نقطه رهگیری بهینه هدایت می شود.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

بخش خودروی نابودگر موشک، شامل سرجنگی، فیوزینگ و جستجوگر پایانه، مجهز به چهار باله متحرک با کنترل آیرودینامیکی است تا قابلیت رهگیری در ارتفاع پایین را ارائه دهد. این کلاهک یک کلاهک تکه تکه کننده انفجاری با قابلیت انفجار قوی است که توسط رافائل ساخته شده است و قادر است هدفی را در شعاع 50 متری منهدم کند.

جستجوگر موشک دو حالته دارای یک جستجوگر مادون قرمز غیرفعال برای دستیابی و ردیابی موشک های بالستیک تاکتیکی و یک جستجوگر رادار فعال است که در اهداف هوایی در ارتفاعات پایین مورد استفاده قرار می گیرد. جستجوگر فروسرخ یک آرایه صفحه کانونی آنتی مونید ایندیوم است که توسط شرکت ریتون (Raytheon) توسعه یافته است. ارتفاع رهگیری از حداقل 10 کیلومتر تا حداکثر 50 کیلومتر است. حداکثر برد رهگیری تقریباً 90 کیلومتر است.

رادار کنترل آتش و هدایت موشک با هشدار زودهنگام کاج سبز

شرکت Elta Electronic Industries از گروه IAI Electronic، رادار هشدار زودهنگام و کنترل آتش  کاج سبز (Green Pine) را برای سیستم موشکی پیکان توسعه داده است. این رادار دارای نام EL/M-2090 است و شامل رادار و آرایه آنتن نصب شده در تریلر، ژنراتور برق، سیستم خنک کننده و مرکز کنترل رادار است.

کاج سبز یک رادار آرایه فازی حالت جامد و اسکن الکترونیکی است که در باند L در محدوده 500 مگاهرتز تا 1000 مگاهرتز کار می کند و از رادار آرایه فازی التا موزیک توسعه داده شده است. این رادار در حالت های جستجو، کشف، ردیابی و هدایت موشک به طور همزمان عمل می کند.

کاج سبز

این رادار می تواند اهداف را در بردهای تا حدود 500 کیلومتر شناسایی و قادر است اهداف را تا سرعت بیش از 3000 متر بر ثانیه ردیابی کند. رادار هدف را شناسایی و موشک پیکان را تا 4 متری هدف هدایت می کند.

مرکز کنترل آتش درخت سیترون

Tadiran Electronics Limited پیمانکار اصلی مرکز مدیریت نبرد/ مرکز کنترل آتش Citron Tree است. Citron Tree که روی تریلر نصب می شود، داده‌های رادار را همراه با داده‌های منابع دیگر دانلود و از ابزارهای پردازش سیگنال قدرتمند برای مدیریت رهگیری تهدیدها به‌طور کاملاً خودکار، از جمله در برابر تهدیدات منفرد و چندگانه، استفاده می‌کند. این سیستم دارای قابلیت مداخله انسان در هر مرحله است.

این رادار می تواند اهداف را در فاصله 500 کیلومتری شناسایی و اهداف را با سرعت بیش از 3000 متر بر ثانیه ردیابی کند. مرکز کنترل آتش و مدیریت نبرد دارای ایستگاه های کاری کامپیوتری برای هماهنگ کننده موقعیت آسمان، افسر اطلاعاتی، افسر تجزیه و تحلیل ماموریت پست، افسر منابع و افسر ارشد درگیری و همچنین ایستگاه فرمانده است. ایستگاه های کاری یک نقشه الکترونیکی بزرگ را نشان می دهد که منطقه نبرد را نشان می دهد. سایت‌های راه‌اندازی پیش‌بینی‌شده و تایید شده برای نشان دادن سایت‌های اولویت‌دار کد رنگی دارند.

سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل

هنگامی که پرتاب موشک شناسایی می شود، محل پرتاب، موقعیت و مسیر موشک و نقطه برخورد پیش بینی شده بر روی نقشه الکترونیکی نمایش داده می شود. نقطه برخورد پیش بینی شده به صورت بیضی روی نقشه نمایش داده می شود. اندازه بیضی برخورد با تثبیت مسیر موشک و در دسترس شدن اطلاعات مسیر کوچکتر می شود. نقطه رهگیری بهینه نیز نمایش داده می شود. این مرکز می تواند تا 14 رهگیری را به طور همزمان کنترل کند.

مشخصات کلی سیستم پدافند موشکی پیکان ۲

برد: ۱۵۰ کیلومتر
سرعت: ۹ ماخ
ارتفاع پروازی: ۵۰ کیلومتر
طول موشک: ۶/۸ تا ۷ متر
قطر: ۵۰۰ میلیمتر
وزن: ۲۸۰۰ کیلوگرم
سرجنگی: ۱۵۰ کیلوگرم ترکش‌شونده HE
پیشران: جامد دو مرحله‌ای
هدایت: PRH – ARH
فرکانس رادار: باند L
محدوده تشخیص: 500 کیلومتر
سرعت هدف: بیش از 3 کیلومتر بر ثانیه
هدایت موشک تا فاصله از هدف: 4 متر از هدف

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان