تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا مردم ایران از نژاد آریایی هستند؟

یک گزاره معروف که اکنون بین همه ایرانیان جا افتاده، این است که آنها از نژاد آریایی هستند. این عبارت به عنوان یک پیش‌فرض تغییر ناپذیر مطرح می‌شود و هرگونه خللی در آن به مثابه نادیده انگاشتن تاریخ و پیشینه ایران و اقدامی ضدملی تلقی می‌شود! اما کمتر کسی از خود پرسیده نژاد آریایی چیست و چرا در هیچ متن تاریخی ایران نامی از آن وجود ندارد؟

نژاد آریایی

رویداد۲۴ رایان حسینی: « بلی! ما شرقی، اما مقدم بر آن آریایی هستیم. این خاورمیانه یعنی چی؟ جایی که هیچ معرفتی ندارد! اما آسیا حرف دیگری است. ما قدرت آسیایی-آریایی هستیم. قدرتی که باورها و فلسفه آن از هر لحاظ با قدرت‌های اروپایی و مقدم بر همه با فرانسوی‌ها نزدیک است. ایرانی‌ها آریایی نژاد و بنابر این از هر لحاظ عضو خانواده اروپایی‌اند. این صرف تصادف جغرافیایی بوده که ایران به جای بودن در میان ملل اروپاییِ هم‌خانوده خود، در خاورمیانه واقع گشته است!» محمدرضاشاه پهلوی، خطاب به آنتونی پیرسن سفیر وقت بریتانیا در تهران

پیشینه نژاد آریایی

آریایی‌نژاد خواندن ایرانیان تفکری غلط و خطرناک است و اصطلاح «نژاد آریایی» برساخته‌ای تخیلی و مجعول است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط اروپاییان ساخته و در قرن بیستم بدل به ایدئولوژی رسمی «حزب نازی» شد. عبارت «نژاد آریایی» از همان دهه‌های پایانی قرن نوزده توسط تعدادی از روشنفکران ایرانی وارد متون فارسی شد و در سال های بعد به یکی از مفاهیم محوری ناسیونالیسم ایرانی بدل گشت.

لغت «آریایی» در متون باستانی هندوها و متونی چون اوستا آمده است، ولی در این متون معنی روشنی ندارد و دلالت های گوناگونی دارد؛ از اشاره به طبقه روحانیون و مومنان به دین مهر تا اشاره به اشراف و پادشاهان. کاربرد واژه آریایی در دوران‌های مختلف زبان فارسی به یک معنا نبوده و مثلا در شاهنامه فردوسی عبارت آریایی‌ها وجود ندارد. معنی مدرن و نژادی کلمه آریایی در قرن نوزدهم توسط متفکران ضدمدرنیته اروپایی جعل شد و نه تنها سابقه‌ای پیش از آن نداشت بلکه از لحاظ علمی نیز کاملا مهمل و بی‌اساس بود.

پیدایش آریایی در زبان‌شناسی

در قرن نوزدهم کشف بزرگی در زبان‌شناسی رخ داد: سر ویلیام جونز با مطالعه در ساختارهای زبان‌های باستانی متوجه شد که زبان‌های اروپایی، ایرانی و هندی ریشه مشترکی دارند و آنها را ذیل زبان‌های هندواروپایی قرار داد. در همان دوران یک شرق‌شناس فرانسوی به نام نکوتیل-دوپیرون کتاب اوستا را به فرانسوی ترجمه کرد و لغت آریایی را در زبان‌های جدید مطرح کرد.

تمام مباحث جونز و دوپیرون مربوط به زبان و «ساختارهای زبانی» بود و هیچ دلالتی بر مسئله «نژاد» نداشت. اما در قرن نوزدهم و با فراگیری رمانتیسیسم متفکران آلمانی از واژه آریایی برای دلالت بر نژاد استفاده کردند. این گروه ناسیونالیست‌های تندرویی بودند که اساس ایدئولوژی نازیسم توسط آنها ساخته شد.

تبدیل ریشه زبانی آریایی به نژاد آریایی

طرح اسطوره نژاد آریایی از سوی اروپاییان از خواسته و تمایل آن‌ها برای یافتن انسانی در هند باستان که از یهودیت و مسیحیت ریشه و سابقه‌ای کهن‌تر و برتر داشته باشد، سرچشمه می‌گرفت. رمانتیک‌ها که اساسا ضد ارزش‌های عصر روشنگری و برابری انسان‌ها بودند، واژه آریایی را در تقابل با سامی و یهودی به کار بردند. عبارت سامی به ریشه زبان‌هایی چون عبری دلالت داشت که متفکران رمانتیک آن را زبان یهودیت و مسیحیت، و عامل انحطاط تمدن می‌دانستند.

یوهان گوتفرید فون هردر

یوهان گوتفرید فون هردر فیلسوف آلمانی

در آلمان «یوهان گوتفرید هردر» بود که با هندوپرستی جنون‌آمیز و شیفتگی بیش از حد خود تصورات تخیلی عصر رمانتیک را که پس از او به وجود آمد، الهام بخشید. از دیدگاه او آلمانی‌ها از نظر نژاد و قومی کهن‌تر از سامی‌ها هستند و نسبت به دیگر اقوام برتری دارند.

تبدیل آریایی بودن به گفتمان نژادپرستانه

«فردریش شلگل» راه هردر را ادامه داد و به واژه آریایی نوعی بار حماسی و ارزشی بخشید و تاکید کرد که این واژه به افتخار و شرافت دلالت دارد. شلگل با وجد و اشتیاقی عارفانه و روحانی در مقاله‌ای در سال ۱۸۰۸ درباره‌ی «زبان هندو و نیز خرد و فرزانگی آنان ادعا و تاکید بسیار داشت که یک شاخه از این قوم در طول تاریخ به غرب مهاجرت کرده و یک گروه کوچ‍نشین هندو را به وجود آورده است.

به گزارش رویداد۲۴ در اواخر قرن نوزدهم گفتمان نژادپرستانه رشد کرد و واژه آریایی بیش از پیش دلالتی نژادپرستانه به خود گرفت. نژادپرستان اعتقاد داشتند هر قوم و قبیله‌ای ارزش‌های اخلاقی و رفتاری خود را دارد و انسان اسیر نژاد خود است و در واقع نژاد هر انسان بیان‌گر شخصیت اوست. به تعبیر رضا ضیا ابراهیمی، انسان‌شناسان نژادباور جمجمه انسان‌ها را اندازه‌گیری کردند و گروه‌های انسانی بر اساس خصوصیات فزیکی در دسته‌های نژادی مختلف طبقه‌بندی کردند.

به دنبال آن ویژگی‌های بی‌شمار روان‌شناختی نیز بر خصوصیات فزیکی علاوه شده و آریایی باوران تا جایی پیش رفتند که حتی ادعای شناسایی نژاد‌های مرکب را در کنار نژاد‌های خالص مطرح کردند. نتیجه‌گیری آریایی‌باوران این بود که صرف یک نژاد که همانا نژاد آریایی است، حساس، خلاق و آفریننده بوده و نژاد‌های دیگر که عمدتا نژاد‌های غیر آریایی‌اند، منحط، خنثی، تنبل و مطیع هستند.

«آرتور دو گوبینو» خاورشناس فرانسوی نقش فراوانی برای بسط ایده‌های نژادپرستانه ایفا کرد. از منظر گوبینو، نژاد انسان‌ها «موتور محرک تاریخ» است و آنچه باعث انحطاط تاریخ شده همانا ارتباط و ازدواج نژاد‌های اصیل (آریایی) با نژاد‌های غیراصیل است.


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

تست اصلاح نژادی در آلمان نازی و برتری خیالی نژاد آریایی

ناسیونالیسم چیست؟

ناسیونالیسم ایرانی چگونه اقوام گوناگون را تحقیر می‌کند؟


دعوا بر سر نژاد آریایی در اروپا

چند دهه بعد در اروپا بحث و مشاجره‌ای بر سر این ماجرا در گرفت که کدام یک از ملل اروپایی می‌تواند ادعای مقام افتخارآمیز «آریایی اصیل» را برای خود داشته باشد؟ در سال ۱۸۷۱ در بطن جنگ آلمان و فرانسه، آلمانی‌ها مدعی بودند که آریایی اصیل هستند و فرانسوی‌ها را آریایی کرده‌اند؛ در صورتی که فرانسوی‌ها ماجرا را کاملا وارونه می‌انگاشتند و بر این باور بودند که ایشان زاده و نوادگان آریایی‌های اصیل هستند و آن‌ها بودند که آلمانی‌ها را آریایی کرده‌اند.

از این جا بود که به منظور تقویت و ایجاد تکیه‌گاهی برای ادعای آلمان، مشخصاتی چون بلندی قد، مو‌های طلایی، چشمان آبی و جمجمه‌ای کشیده پدید آمد. نقطه نژادی مقابل این آریایی جدید از آن پس «سامی» یا به بیان دقیق‌تر «یهودی» تلقی شد و به تدریج استفاد از صفت آریایی به عنوان مترادف غیریهودی افزایش یافته و به سرعت جایگزین آن شد.

نخستین باری که واژه آریایی به زبان فارسی وارد شد

ورود واژه آریایی به زبان فارسی در همین ایام اتفاق افتاد. آریای‌تبار خواندن ایرانیان نخستین بار در نوشته‌های میرزا آقاخان کرمانی اتفاق افتاد. وی این واژه را در متون فرانسوی دیده بود و آن را با همان املای فرانسوی به فارسی می‌نوشت. در واقع مطرح کردن نژاد آریایی در ایران واکنشی به انحظاظ و عقب‌ماندگی ایران در عصر جدید بود.

میرزا آقاخان کرمانی تحت تاثیر میرزا فتحعلی آخوندزاده این مبحث را مطرح می‌کرد. آخوندزاده را می‌توان پدر روشنفکری یا به تعبیر دقیق‌تر پدر «اینتلیجنسیای» ایران دانست. آخوندزاده در نوشته‌های خود با گلایه از وضعیت اسفناک ایران، آرزو داشت ایران بدل به کشوری مدرن شده و به کاروان ترقی و عقلانیت غربی بپیوندد و گفتمان ناسیونالیستی را یکی از راهکار‌های این هدف می‌دانست. اما نکته منفی این نوع از ناسیونالیسم، قومی بودن آن است.

انواع ناسیونالیسم ایرانی: ناسیونالیسم قومی و ناسیونالیسم مدنی

این گفتمان ناسیونالیست‌ها اساسا بر بیزاری از اوضاع آشفته ایران معاصر، حرمان گذشته و شکوهمندی ایران باستان بنا یافته بود. آن‌ها دولت حاکم را «انحرافی از برتری ذاتی ایرانیان» می‌پنداشتند. این نگاه بلندپروازنه درباره ماهیت ایرانی بر افتخارات ایران پیش از اسلام تکیه داشت و اساسا توسط شرق‌شناسان مطرح شده و تا آن زمان در داخل ایران غریب و نا شناخته بود.

نماینده «یوهان گوتفرید فون هردر» در ایران افرادی چون میرزا فتحعلی آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، عارف قزوینی، ذبیح بهروز و رضا شفق بودند و آن را می‌توان در برابر ناسیونالیسم مدنی مشروطه‌خواهانی چون میرزا ملکم خان، مسشارالدوله و محمدعلی فروغی قرار داد.

ورود عبارت نژاد آریایی در کتب درسی ایران

پس از میرزا آقا خان کرمانی به تدریج واژه آریایی در زبان فارسی جا افتاد و با کتاب «حسن پیرنیا» همه‌گیر شد. پیرنیا که خود از دولتمردان حکومت پهلوی بود، تهیه نخستین کتاب‌های درسی عصر پهلوی را به عهده داشت و تاثیر او بر شناخت هویت ایرانی از طریق متون درسی تاثیری عمیق بود. از همین روی کتاب تاریخ قدیم ایران اولین کتاب درسی نوشته پیرنیا که توسط وزارت معارف وقت نشر شد اهمیت خاصی دارد. این کتاب فصلی دارد زیر عنوان «نژادها، نژاد سفیدپوست و مردمان هندواروپایی» که کاملا با توسل به «علم نژاد» و به طور مشخص بر اساس «علم تفکیک نژاد‌ها و شکل و کیفیت انسان‌های متعلق به آنها» نوشته شده است.

این فصل کتاب کاملا به شیوه اروپایی آن زمان که انسان را به نژاد‌های آریایی، سامی و امثال آن دسته‌بندی می‌کرد نوشته شده، و از ترمینولوژی ادیان ابراهیمی که نسل بشر را به سه پسر نوح (سام، حام و یافث) می‌رساند به مثابه ابزار ابزار دسته‌بندی نژادی کار گرفته است.

در این کتاب فرض بر این است که اجداد آریاییان یا هندواروپاییان امروزی دارای یک خاستگاه اولیه بوده‌اند. پیرنیا در این زمینه نظریه رایج اوایل قرن بیستم را که ادعا داشت خاستگاه آریاییان شبه جزیره اسکندیناوی است، با صراحت پذیرفت. بنابر فرضیه پیرنیا ایرانی‌ها مردمانی‌اند که از اسکندیناوی به فلات ایران کوچیده‌اند.

نژاد آریایی در دوره رضاشاه پهلوی

پس از روی کار آمدن حزب نازی در آلمان و گسترش روابط ایران و آلمان در دوره هیتلر، دلالت‌های نژادپرستانه واژه نژاد آریایی بیشتر شد. با شکل‌گیری فاشیسم در دهه سی قرن بیستم، افسانه نژاد آریایی بدل به ایدئولوژی رسمی نازی‌ها در آلمان شده و فجایع فراوانی آفرید.

آدولف هیتلر در کتاب نبرد من آشکارا بیان داشت که بزرگترین و شدیدترین ضدیت در برابر آریایی‌ها یهودیان هستند و در حالی که یهودی‌ها از نظر ذاتی و غریزی منفعت و بقای فردی را در برابر همه چیز در الویت قرار می‌دهند، آریایی‌ها حاضر به چشم‌پوشی از زندگی و منفعت خود و قربانی ساختن خویش به سود منافع، بقا و ادامه هستی جمع هستند.

از دید نازی‌ها ایرانیان قرن بیستم مقام و منزلت آریایی خود را از دست داده و آن را به جنس و تبار ژرمن‌ها واگذار کرده بودند. سال ۱۹۳۰ «آلفرد روزنبرگ» رئیس سازمان پروپاگاندای آلمان یا همان حزب نازی در کتاب مشهور خود زیر عنوان اسطوره قرن بیستم این مطلب را به تصویر کشیده و شرح داد.

روزنبرگ تنها تاریخ باستانی و فقط آلمانی‌ها را به عنوان «آریایی» می‌ستاید و در ایران از نفس افتاده و فلاکت زده عصر حاضر تنها فرسودگی و تباهی فرهنگ و تمدن ایرانی را می‌بیند. او در کتاب خود چنین می‌نویسد: «امروز الاغ سوار ایرانی از پای کتیبه‌ای داریوش و کورش کبیر بر آن نقش دارد می‌گذرد، بدون این که کمترین احساس و عشق و علاقه‌ای به آن داشته باشد.»

حتی از دید «هانس گونتر» نظریه‌پرداز نژادی آلمان نازی، یهودی‌ها از جمله به ایرانی‌ها منتسب هستند و روشن است که در نگاه نژادپرستی نازی‌ها یهودیان نمی‌توانند آریایی باشند. همچنین نماینده اداره سیاست نژادی بار‌ها در جلسات حزب اعلام کرده بود: «تهران به هیچ وجه نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ایرانیان به عنوان آریایی تمام‌عیار تعریف و تایید گردند.»

اما ضرورت نگه داشتن ایران به عنوان متحد سیاسی برای آلمانی‌ها ضرورت ژئوپلتیک داشت و به همین دلیل سیاست خارجی رایش سوم بر این قرار گرفت که مصلحتا به دولت رضاشاه اعلام کند از نظر آلمانی‌ها ایرانیان نیز از تبار قوم آریایی هستند. همچنین دولت آلمان نازی ایرانیان را از قوانین نژادی نورنبرگ معاف و مستثنی کرد و حتی با وجود این که تهران و برلین درک و دریافت متفاوتی از «آریایی بودن» داشتند، از آن پس استناد به یک نژاد مشترک به مثابه مایه اتحاد آلمان و ایران و به تعبیر گرامشی مانند یک «بلوک تاریخی» نقش بازی کرد که دوستی و تعلق خاطر کذایی بین آلمان و ایران را سبب می‌شد.

در همین دوران، در اصفهان یک موزه باستان‌شناسی آلمانی که به تاریخ آریایی اختصاص داشت دایر شد و آلفرد روزنبرگ در سال ۱۹۳۹ به دولت ایران یک مجموعه بالغ بر ۷۵۰۰ جلد کتاب درباره نسبت و خویشاوندی نازی‌ها با فرهنگ آریایی ایران اهدا کرد.

البته ساختار فکری، زیست‌شناسی و بیولوژیک نژادپرستی نازیسم برای ایرانی‌ها پدیده‌ای ناملموس بود. چنان که «ادموند پارلیمک» مورخ آلمانی در شرح و یاداشت‌های خاطراتش نقل می‌کند برخی از ایرانیان ترجیحا خویشاوندی و گرایش ویژه خود را با آلمانی‌ها به وسیله عوامل عجیب جغرافیایی توجیه می‌کردند.

پارلمیک می‌نویسد: «در آن زمان همواره اظهار می‌شد که ما دارای یک ریشه هستیم و بنا بر برداشت افراد بومی ایرانی، رگ و ریشه و خاستگاه ژرمن‌ها استان کرمان است و بنابراین ایرانی‌ها و آلمانی‌ها برادرند.» این روایت توسط مورخان ایرانی نیز نقل شده که در دهه بیست معروف شده بود که عبارت «ژرمنی» همان «کرمانی» است!

چرا ایرانیان علاقه دارند خود را از نژاد آریایی بدانند؟

رواج افسانه نژاد آریایی در ایران را از دو طریق می‌توان تحلیل کرد؛ یکی در نسبت با سیاست خارجی آلمان ناری و دیگری درنسبت با گفتمان عقب‌ماندگی ایران که توسط روشنفکران ایرانی مطرح شد. در مورد وجه نخست باید به آرای «برنار هانری لوی» مراجعه کنیم. لوی در کتاب «امپراطوری و پنج پادشاه» سیاست موفق آلمان نازی را در هم‌رنگ کردن دولت ایران با خود، با وجود اینکه نازی‌ها اعتقادی به آریایی بودن ایرانیان نداشتند، تحلیل می‌کند و می‌نویسد: «در روابط میان قدرت‌ها، حتی قدرت‌هایی که با هم دشمن هستند، هم مواجهه وجود دارد و هم همرنگی. از یک سو، ارزش‌هایی هست که رقیب آن‌ها را رد می‌کند و از طرف دیگر، تلاش می‌کند که آن‌ها را به عنوان غنایم از آن خود ساخته و صاحب شود.»

هانری لوی تغییر نام کشورمان از پرشیا به ایران که در زمان رضاشاه صورت گرفت، یکی از مثال‌های این ماجرا می‌داند. به ادعای لوی و گروه دیگری از مورخان ایرانی و غیرایرانی، این تغییر به خواست آلمان نازی صورت گرفته است. لوی می‌نویسد: «رضاشاه فکر می‌کرد امپراطوری جدید آلمان که در حال تولد است، نه رومی و نه ژرمنی است، بلکه آریایی است. سفیر آلمان نازی به ایرانی‌ها اعلام کرد که ما آریایی‌های غرب هستیم و شما آریایی‌های شرق. ما بر جهان مسلط خواهیم شد.»

هانری لوی همچنین به گزارشی نوشته «پی‌یر دای» یک فاشیست معروف بلژیکی در تاریخ ششم ژوئیه ۱۹۳۵ اشاره می‌کند که با عنوان «پارسی که به ایران تبدیل شد» در نشریه‌ای متعلق به جناح راست افراطی فرانسه منتشر شد. لوی اضافه کرد که ایرانی‌ها با قبول پیشنهاد آلمان نازی در واقع دست به یک «کودتای معناشناسانه» زدند، زیرا پارس فقط نام یک کشور نبود، بلکه برای خارجی‌ها یادآور بسیاری از عناصر تمدنی مثل شعر و قالی پارس بود.

وجه دوم را نیز می‌توان با مفهوم «سیاست نابه‌جایی» توضیح داد که رضا ضیاء ابراهیمی در کتاب خود آن را از متفکرانی چون «ادوارد سعید» وام گرفته و درباره ایران به کار می‌برد. به زبان ساده «سیاست نابه‌جایی» به معنی جدا کردن یک واقعیت تاریخی از زمینه جغرافیایی و زمانه تاریخی آن است. برای مثال گفتاری که در ابتدای این نوشته از محمدرضاشاه پهلوی نقل شد، نمونه‌ای از تفکر نابه‌جاساز است که به صورتی بسیار تخیلی ایران را از زمینه جغرافیایی آن جدا کرده و در جوف کشور‌های اروپایی قرار می‌دهد.

در واقع ناسیونالیسم نانابه‌جا ساز با انکار واقعیت‌های شرقی، اسلامی، غیرمدرن و استبدادی ایران، این کشور را به گونه تصنعی در یک واقعیت جدید که همانا غرب است جابجا می‌کند. این تفکر علاوه بر غیرواقعی بودن، به وضعیت کنونی ما نیز کمکی نمی‌کند. فراروی از وضعیت کنونی مستلزم مواجهه با واقعیات ولو دردناک آنچه بودیم و نقد رادیکال آن است و با تخیل و آرزواندیشی گسستی از وضع کنونی رخ نخواهد داد.

امروزه گروه‌های جمعیتی مختلفی در ایران زندگی می‌کنند؛ فارس، ترک، کرد، لر، عرب، قشقایی، بختیاری، بلوچ، گیلک، کرمانج، مازنی، تالشی، یهودی، ارمنی و ترکمن و ... بعضی از این‌ها هستند. حتی گفته شده بعضی از ما ایرانی‌ها آفریقایی‌تبار هستیم. ایران کشوری چندفرهنگی است با تنوعی از اقوام و زبان‌های گوناگون است و می‌توان این مسئله را یکی از نقاط قوت کشورمان بدانیم اما گفتمان‌هایی چون «ملی‌گرایی قوم‌محور» که بر آریایی نژاد بودن ایرانیان باور دارند، در کنار گفتمان‌هایی مانند گفتمان اسلام‌گرایی، هر کدام در پی از بین بردن این کثرت منحصر به فرد و یکدست‌سازی ایدئولوژیک آن هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تاریخ ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
29
14
مردم ایران از یک نژاد نیستند نیاز به آزمایش ژنتیک هم ندارد فقط آمریکا از ایران بیشتر تنوع نژادی دارد.
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
آره چون وجود منحوس تو و امثال تویه بیگانه باعت تنوع نژادی شده ،چون ایرانی هرگز هرگز به ایران و ایرانیان خیانت نمی کند مگر بیگانگانی چون تو امثال تو که یادگار تهاجم بیگانگان به ایران ما می باشید
ناشناس
| France |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
جز ترکا و عربا بقیه مردم از یک نژادن ، لر و کرد و فترس و گیلک و تالش و سیستانی و ..
عصبانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
سال ۹۷ با مبلغ بیست تا سی هزار تومان هر جمعه با گروه گردشگری میرفتم بیرون تفریح الان شده ۶۰۰ هزار تومان دیگه جایی نمیتونم برم دیگه تفریح ندارم افسردگی گرفتم عصبانی هستم عصبانی
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
درود بر شما بنده تا حالا دو بار کامنت گذاشتم که منتشر نکردین لطفاً اینو منتشر کنین.
داریوش بزرگ هخامنشی پس از شکست یونان و در مسیر بازگشت به میهن در کوه بیستون کرمانشاه شرح پیروزی خود را بر یونان در سنگ نبشته مشهور خود به خط میخی آورده است.در همین سنگ نبشته داریوش شاه به روشنی بیان میکند که من داریوش فرزند فلان از خاندان فلان و (از نژاد آریایی)هستم.
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
9
38
در واقع نژاد آریایی وجود داشته است شکی نیست اما در دسته بندی نژادی قرن بیست و بیست و یک که مبنی براصول ضد نژادپرستانه است این دسته بندی آریایی را منسوخ کردند آنهم بالجبار و به دلایکی که آلمان و نازیها بر سر جهان آوردند.ولی به هیچ وجه نمیتوان قوم و نژاد آریایی را کذب کرد....فعلا مصلحت دنیا بر این است که آنرا منسوخ بداند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
نژاد آریایی ؟ سید جان قربان جدت فقط خودت آریایی هستی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
8
12
من عمیقا به نژاد برتر اعتقاد دارم. نه بدین معنی که همه یک نژاد برتر، برتر هستند بلکه به این معنی که فراوانی ظهور انسان برتر از نژاد برتر بیشتر است.
البته ابتدا باید برتری را تعریف کرد مثلا در دوی استقامت نژاد برتر در ناحیه کنیا و اتیوپی زندگی می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
6
43
پ نه پ از نژاد حماس و حزب اله هستیم
همایون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
7
46
"اما کمتر کسی از خود پرسیده نژاد آریایی چیست و چرا در هیچ متن تاریخی ایران نامی از آن وجود ندارد؟"
همین یک جمله در تیتر کافیه نشون بده که این مقاله فاقد ارزش خوندن است و من هم تا آخر این مطلب رو نخوندم. سنگ نگاره داریوش بزرگ مربوط به 2500 سال پیش که در معرفی خودش را از نژاد آریا معرفی می کند هم شوخی است. اصلا نام ایران به معنی سرزمین آریایی ها چی؟ اونم جعلی است؟ چرا برای اینکه خودتون متفاوت و روشعنفکر نشون بدین به تاریخ ایران حمله میکنید؟
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
دقیقا ...من واقعا متاسفم برای جناب رایان که همچین مقاله ای نوشتند وخواستند ثابت کنند این نژاد وجود نداشته و ما آریایی نیستیم
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
چرا زر میزنی؟ لینک عکس این سنگ‌نوشته رو بذار
اگر داریوش همچین چیزی گفته باشه، من شده تا دفتر کار رویداد میرم بهشون میگم بابت این مطلب عذرخواهی کنن!!
زر مفت نزن
اصلا همچین سنگ‌نوشته‌ای وجود خارجی نداره
یعنی حتی تو سالهای بعد هم همچین چیزی جعل نشده که بگیم درست باشه یا غلط
پس یاد بگیر وقتی نمیدونی زر نزن
نقی معمولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
6
46
من مخالف نژاد پرستی هستم. ولی اگراین جمله ایرانی ها آریایی هستند را بجای محمد رضا شاه فلان آخوند یا مرجع گفته بود . الان شما صد تا مقاله در تایید آن مینوشتید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
4
40
آنچه مسلم است ما عرب نیستیم.
پاسخ ها
تاج
| United States of America |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
دروددبه شرفت هم میهن،
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
2
27
آريائى به کنار, ما مردم ايران فقط ايرانى هستيم و ملى گرائى براى ما يک اصل است و نه هيچ پسوند ديگرى با هزار من چسب و سريشم به آن نمى چسبد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
4
33
نژاد رو هم زدید؟
حتما عرب و سامی و ....
چرا نمیرید همون جاهایی که خودتون رو اهلش می دونید
اسم ایران از کجا اومده؟
ما آریایی هستیم خیلی هم افتخار می کنیم از نژاد ژرمن ها باشیم
شما برید از ...سوسمار خورها بخورید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
6
15
بهر حال اکثریت ایرانی ها از نظر ظاهر و نژاد با مردمان کشورهای شرق و غرب و جنوب کشور ایران متفاوت هستند و با کشورهای شمال ایران و ترکیه بیشتر شبیه هستند .
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
2
19
اگر خواستین یک قلعه بزرگ و یک تمدن رو فرو بریزید مثل موش تو پایش لونه بسازید مثل رویداد 24 یا یواش یواش خشت خشت شو بیرون بکشید اینه لق کردن باورها و تاریخ ما هر چی باشیم مسلما عرب نیستیم جناب آقا سید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
3
15
لغت «آریایی» در متون باستانی هندوها و متونی چون اوستا آمده است، ولی در این متون معنی روشنی ندارد ؟وبعد آریای‌تبار خواندن ایرانیان دوسه هزار سال بعدتر نخستین بار در نوشته‌های میرزا آقاخان کرمانی اتفاق افتاد؟معنی روشن نداشتن می تونه پوششی باشه برای معنی رودرک نکردن ببین دوست من لزومی نداره همه ماتاریخ دان باشیم ولی حالا پدرت پولداربوده یا کارت درست بوده یا پسرخاله یکی بودی یه سایت زدی حالالازم نیست خودتو درگیرمتونی بکنی که معنیش رو نمی فهمی بعدبگی معنی روشنی نداره بجاش می تونی راجع به درست کردن مربا یا پختن قرمه سبزی اظهار فضل کنی که تمامش معنی روشنی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
3
30
ایرانی از نژاد اریایی است ، چشمتون دربیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
عاریاییهایی که بیشتر شبیه خلافکارهای کلمبیایی هستید.عاریاییهایی که میانگین هوشتان,در خاورمیانه کمتر از دیگر ملتهاست.مردمِ زیبا و نژادِبرتری که همه جایشان را عمل و دستکاری میکنندتا بلکه شبیه آدمیزاد بشوند که نمیشوند.عاریاییهای آنرمال,ناآرام و ناسازگارِ خاورمیانه که بهره هوش هیجانی پایینی هم دارند. نارسیستهای شَرورِ منطقه.
ناشناس
| France |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
00:24 عاریایی هم باشن از اطراک بیابانگرد مغولزاده برترن منتشر کنید لطفا شما که فحاشیهای این پانطرک ....و منتشر میکنید جوابشم منتشر کنیذ نشید مثل فدراسیون فوتبال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
خودت چه شکلی هستی خونوادت فامیلات قومت همسایهات همه مردم ایران از هر قومی شبیه هم و یک شکل هستن پس دهنتو ببند
تاج
|
United States of America
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
2
16
دروددبر ایران و ایرانی و نژاد ناکامل یافته آریایی ، اگر حتا یک نفر عرب پیدا کردید در تان طول تاریخ بشر که دانشمند و نابغه و مخترع و چهره جهانی بوده باشه مت دیگه حرفی ندارم !!! خوشبختانه هم در زمان هخامنشیان تا پایان ساسانی و هم بعد از آن همه دانشمند و مکتشف و نابغه ایرانی بودند و گاهی بخاطر اجبار شمشیر حکومت عباسی و اموی نان‌ها عربی می‌شده مثل زکریا رازی و بو علی سینا و عمر خیام وووو حتا پیروز توسی پرد سی و بهمن جاوید را به نام های ابوالقاسم فردوسی و ابن ملجم مرادی!!!!! تغییر داده اند!!!!!!!
.......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
0
مهم نیست نژاد گرایی چقدر غیر علمی باشه
مهم اینکه این نژاد گرایی ملی گرایی ایرانی رو تقویت کرده و همین ملی گرایی ایران شهر رو ۱۴۰۰ سال از شر دشمنانش نگهبانی کرده و به امید خداوند ایران شهر همین طور هم می ماند
و اینکه چون آفریقایی و مغول و عرب بیگانه به زور وارد ایران شهر شدن دلیل بر ایرانی بودنشون نیست
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان