تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲

معرفی موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه خواهیم پرداخت.

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

رویداد۲۴  حسین فلاحی: RS-28 Sarmat با نام مستعار Satan 2، با نام رمز ناتو SS-X-30، جدیدترین نسل ICBM (موشک بالستیک بین قاره ای) مبتنی بر سیلو است که توسط مرکز موشکی دولتی Makeev روسیه طراحی و توسط کارخانه ماشین سازی کراسنویارسک تولید شده است. این موشک جایگزین Voevoda RS-20V (R-36M2) Satan ICBM خواهد شد که از سال 1988 در خدمت ارتش روسیه بوده است.

تاریخچه موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲

توسعه Sarmat در سال 2009 آغاز و توسط رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در مارس 2018 رونمایی شد. این موشک اولین بار در آگوست 2019 در نمایشگاه دفاعی انجمن فنی نظامی که در نزدیکی مسکو برگزار شد به نمایش گذاشته شد. در فوریه 2021، تولید ICBM راه اندازی شد. اولین آزمایش این موشک در فوریه 2020 انجام شد.

روسیه در فوریه سال 2021 تولید این موشک را آغاز کرد. روسیه در تاریخ 20 آوریل 2022 اولین پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای Sarmat (ICBM) را از فرودگاه فضایی پلستسک در منطقه آرخانگلسک در شمال روسیه انجام داد.

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

در همان زمان، روسیه اعلام کرد که 46 فروند ICBM Sarmat ساخته خواهد شد. در آگوست 2022، وزارت دفاع روسیه قراردادی را برای تحویل موشک های بالستیک قاره پیمای پیشرفته Sarmat (ICBMs) در سال 2022 در جریان مجمع بین المللی نظامی-فنی ارتش امضا کرد.

در 21 دسامبر 2022، وزارت دفاع روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، استقرار عملیاتی RS-28 Sarmat ICBM با نیروهای موشکی راهبردی روسیه را اعلام کردند. با استناد به اطلاعات یک منبع نظامی روسیه، ایالات متحده تا 40 سال آینده قادر به ایجاد یک دفاع موشکی ضد بالستیک که قادر به رهگیری موثر موشک‌های پیشرفته سرمات روسیه باشد، نخواهد بود. در 1 سپتامبر 2023، یوری بوریسوف، رئیس شرکت فضایی دولتی روسکوسموس روسیه  اعلام کرد که سامانه موشکی بالستیک قاره‌پیمای RS-28 Sarmat وارد وظیفه رزمی شده است.

سیستم لانچر موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲

RS-28 Sarmat Satan 2 از همان واحدهای پرتاب سیلو استفاده می کند که Voevoda R-36M ICBM (موشک بالستیک بین قاره ای) را شلیک می کند. سیلوها به درستی محافظت می شوند و قادر هستند یک انفجار هسته ای را تحمل کنند. موشک از طریق راه آهن از شرکت تولید کننده به واحد نظامی حمل می شود یا کانتینر موشک را می توان بر روی یک تریلر چهار محوره که توسط یک کامیون سنگین 8*8 یدک می شود حمل کرد.

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

مکانیسم های انتقال بار برای رساندن موشک به سکوی پرتاب طراحی و به طور کامل آزمایش شده اند. موشک سرمات به اصطلاح به روش خمپاره پرتاب می شود. یک باروت تقویت کننده آن را از سیلو بیرون می زند و موشک سنگین برای لحظه ای در ارتفاع 20 متری روی زمین آویزان می شود. ICBM تا زمانی که موتور اول روشن شود روی سیلو آویزان می شود و سپس به مسیر پرواز  وارد می شود. این موشک از طریق راه آهن از شرکت تولید کننده به واحد نظامی حمل می شود.

مشخصات و قابلیت موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲

برد RS-28 Sarmat Satan 2 در حدود 18000 کیلومتر، وزن پرتاب 208.1 تن و خطای دایره ای احتمالی آن 500 متر است. این موشک 35.5 متر طول و 3 متر قطر دارد. موشک سارمات بیشتر از آلیاژهای آلومینیوم-منیزیم ساخته شده است که به آن اجازه می دهد بادوام تر، سبک تر باشد و بتواند محموله بزرگی را حمل کند. از مواد کامپوزیتی نیز در کانتینر پرتاب و حمل و نقل و همچنین سایر واحدها استفاده می شود تا نشانه راداری موشک کاهش یابد.

این موشک حامل چندین خودروی بازگشتی با قدرت شلیک کوچک، متوسط ​​و بالا است. همچنین دارای اهداف ساختگی متعددی برای سپر موشکی دشمن است. این محموله بیش از 10 تن وزن دارد که می تواند شامل 10 تا 15 کلاهک، 16 کلاهک کوچکتر، ترکیبی از کلاهک ها و اقدامات متقابل، یا وسایل نقلیه تقویت کننده آوانگارد مافوق صوت باشد.

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

طبق گزارش ها، ICBM می تواند سه وسیله نقلیه مافوق صوت آوانگارد را حمل کند. خودروی مافوق صوت با موشک های بالستیک سنتی به دلیل توانایی آن در مانور و عملیات در ارتفاعات پایین تر متفاوت است.

موتور موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲

RS-28 Sarmat Satan 2 یک موشک بالستیک بین قاره ای سنگین سه مرحله ای با سوخت مایع است که 178 تن سوخت را حمل می کند. موشک در شروع کار سوخت زیادی مصرف می کند، سپس درمراحل مختلف اجزای آن از هم جدا می شوند تا زمانی که محموله باقی بماند و به دلیل انرژی انباشته شده پرواز کند.

مرحله سوم Sarmat دارای چهار موتور است که نیروی رانش بیش از 100 تن را توسعه می دهند. مرحله دوم دارای یک پیشرانه یا موتور اصلی است که موشک را در مرحله فعال مسیر شتاب می دهد. مرحله دوم نیز دارای یک موتور چهار محفظه کوچکتر برای کنترل پرواز است. این امر باعث می شود که Sarmat در یک مسیر مستقیم پرواز کند.

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

این موشک از موتورهای جدید RS-99 استفاده می‌کند که به‌روزرسانی نیروگاه RD-263 است. افزایش نیروی رانش موتور RS-99 زمان مرحله فعال پرواز را کاهش می دهد و در نتیجه عملیات دفاع موشکی متخاصم را پیچیده می کند.  Sarmat در طول طی مسیر در یک منطقه امن باقی می ماند، بنابراین در برابر دفاع موشکی دشمن آسیب ناپذیر است. در اولین پرتاب در 20 آوریل 2022، موشک 20 دقیقه طول کشید تا شش هزار کیلومتر پرواز کند و در محدوده کورا در کامچاتکا به هدف اصابت کند.

استفاده رزمی از موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ مرگبارترین موشک روسیه است که توانایی انهدام اهدافی را دارد که در سراسر قطب شمال و جنوب پرواز می‌کنند. انتظار می‌رود برد آن بیش از ۶۸۰۰ مایل باشد. 

این کلاهک یکی از جانشینان R-۳۶M Voyevoda است. Satan ۲ جدید جایگزین موشک‌های SS-۱۹ Satan می‌شود و این ترس را تقویت می‌کند که جهان بدون سلاح‌های هسته‌ای رویایی است که به پایان رسیده است.

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

طبق گزارش ها، RS-28 Sarmat Satan 2 می تواند در هر سرزمینی حرکت کرده و می تواند از شمال به قطب جنوب پرواز کند. Sarmat برای فرار از سیستم های دفاع ضد موشکی با یک مرحله تقویت اولیه کوتاه طراحی شده است و به سیستم های نظارتی دشمن یک پنجره کوچک برای ردیابی می دهد. این موشک طیف وسیعی از بارهای هسته‌ای پرقدرت را حمل می‌کند و مجهز به سیستم حفاظت فعال «موزیر» است که قادر به خنثی کردن بمب‌ها و موشک های پدافند دشمن است.

مشخصات فنی کلی موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲

موشک RS-۲۸ Sarmat Satan ۲ روسیه

نوع: موشک بالستیک بین قاره ای سیلو(ICBM)
ساخت: روسیه
خدمت: روسیه
برد موشک: 18000 کیلومتر
وزن محموله: 10000 کیلوگرم
سرعت موشک: بیش از 20 مارس
وزن پرتاب موشک: 208100 کیلوگرم
طول: 35.3 متر
قطر: 3.0 متر
هدایت: هداست اینرسی، GLONASS، Astro-inertial

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان