تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲

قهر حقیقی‌ها از بازار سرمایه

ساعات معاملاتی در روز یکشنبه در حالی شروع شدند که شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران کار خود را با ثبات آغاز کرد، اما از حدود ساعت ۹:۲۰ تمایلات صعودی در این شاخص دیده شد، به‌طوری‌که در ساعت ۱۰:۰۵ نماگر اصلی بورس تهران به محدوده ۲‌میلیون و ۳۱‌هزار واحد صعود کرد و به نسبت روز ماقبل در ارتفاع بالاتری قرارگرفت، اما پس از این ساعت مجددا روند نزولی شاخص‌کل شروع شد که تا پایان ساعات معاملاتی ادامه یافت، به‌طوری‌که در نهایت عدد ۲‌میلیون و ۲۶‌هزار واحد برای این شاخص به‌ثبت رسید.

قهر حقیقی‌ها از بازار سرمایه
رویداد۲۴ شاخص هموزن نیز با حدود ۲‌هزار واحد افزایش در محدوده ۷۰۴‌هزار واحد قرارگرفت. همچنین بازار سهام در این روز شاهد ۲۵‌میلیارد‌تومان خروج پول بود و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴هزار و ۶۵۲‌میلیارد‌تومان قرارگرفت. وضعیت در فرابورس ایران متفاوت بود و شاخص‌کل آن با ۱۴۰ واحد افزایش در سطح ۲۵‌هزار و ۸۴ واحد قرارگرفت، اما در هفته‌ای که گذشت عملکرد هفتگی بازار سهام نیز طی گزارشی از سوی پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) منتشر شد که ۴مورد از این آمار، در این گزارش بررسی شدند.

آمار‌ها نشان می‌دهند که در هفته منتهی به ۲۴آبان، تعداد سهامداران فعال بازار سهام اعم از حقیقی و حقوقی با ۱۷‌هزار و ۷۴۸ کد افزایش، در محدوده ۳۳۳‌هزار و ۹۵۶ کد قرارگرفت، اما ارزش معاملات خرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله یا‌ETF‌ها با ۲۵۸‌میلیارد‌تومان کاهش نسبت به هفته ماقبل، به محدوده ۲۰‌هزار و ۲۶۲‌میلیارد تومان سقوط کرد. همچنین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با یک‌هزار و ۳۲۱‌میلیارد‌تومان کاهش در محدوده ۱۷‌هزار و ۴۴۱‌میلیارد‌تومان قرارگرفت و در نهایت سهم کلی گردش معاملات خرد نیز کاهش یافت. روز گذشته ۲۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد که تعداد روز‌های خروج پول را به ۸ روز رساند.

گزارش‌های سنا چه می‌گوید؟

بر اساس گزارش هفتگی منتشرشده توسط پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در هفته منتهی به ۲۴آبان تعداد سهامداران فعال بازار سهام مجموعا ۳۳۳‌هزار و ۹۵۶ کد بوده‌است که از این میزان ۳۳۲‌هزار و ۶۴۸ کد سهم سهامداران حقیقی و ۱۳۰۸ کد سهم سهامداران حقوقی بوده‌است. توجه در آمار هفته‌های گذشته نشان می‌دهد که از هفته دوم مهر تا هفته چهارم آبان ماه، تعداد سهامداران فعال نوسان محدودی حول محور ۳۰۰‌هزار کد داشته‌است که این میزان در مقایسه با تعداد کد‌های موجود در بورس تهران و حتی شرکت‌کنندگان در خرید عرضه اولیه ناچیز است، به‌طوری‌که توجه در تعداد شرکت‌کنندگان در خرید عرضه اولیه‌ها از ابتدای سال‌۱۴۰۲ در بورس تهران نشان می‌دهد که تمامی سهامی که در این مدت عرضه اولیه شدند، بیش از یک‌میلیون کد و حتی بعضی نزدیک به دو‌میلیون کد در خرید آن‌ها مشارکت کرده‌اند که این تعداد بسیار بیشتر از تعداد سهامداران فعال در این بازار است. دقت در این ارقام این مساله را مشخص می‌سازد که رکود بر بازار سهام کشور سایه انداخته است و همچنین به‌طور موازی نقدینگی (که از مهم‌ترین موتور‌های محرکه بازار سرمایه است) به اندازه کافی در بازار سهام ایران وجود ندارد که از دلایل مهم این اتفاق می‌توان به بی‌اعتمادی سهامداران و سرمایه‌گذاران بالقوه که طی سال‌ها به‌وجود آمده و تثبیت شده‌است، اشاره کرد.

همچنین آمار‌های منتشرشده توسط سازمان بورس و اوراق‌بهادار تهران نشان می‌دهد که مجموع ارزش معاملات خرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) در هفته چهارم آبان، مجموعا ۲۰‌هزار و ۲۶۲‌میلیارد تومان بوده‌است که از این میزان حدود ۱۷‌هزار میلیارد‌تومان سهم «صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت»، حدود ۳‌هزار‌میلیارد تومان سهم «صندوق سرمایه‌گذاری در سهام» و حدود ۲.۵‌هزار‌میلیارد‌تومان نیز سهم سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ارزش معاملات خرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در این هفته نسبت به هفته ماقبل در حدود ۲۵۸‌میلیارد‌تومان کاهش یافته‌است.

در روز‌هایی که بازار سهام کشور در سراشیبی قرار دارد و شاهد ریزش در شاخص‌های اصلی خود است، برخی از کارشناسان و تحلیلگران عقیده دارند که از مهم‌ترین عوامل برای برون‌رفت از این وضعیت، افزایش سطح معاملات خرد و تثبیت آن در سطوح مناسب است، اما در شرایط ناپایدار فعلی که نااطمینانی در بازار موج می‌زند و گاه‌وبیگاه شاهد قرمزپوش‌شدن بازار سهام هستیم، نااطمینانی بر سر سهامداران سایه انداخته است که نمود این مساله در ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم مشخص است، به‌طوری‌که آمار منتشرشده از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار نشان می‌دهد که در هفته چهارم آبان‌ماه، مجموع ارزش معاملات خرد ۱۷‌هزار و ۴۴۱‌میلیارد تومان بوده که از این میزان حدود ۱۰‌هزار و ۸۶۴‌میلیارد‌تومان مربوط به بورس اوراق‌بهادار تهران و ۶‌هزار و ۵۷۷‌هزار‌میلیارد‌تومان آن سهم فرابورس ایران بوده‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در هفته یادشده، ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس به میزان یک‌هزار و ۳۲۱‌میلیارد تومان کمتر از هفته ماقبل بوده‌است. همچنین آمار منتشرشده در این گزارش نشان می‌دهد که بالاترین سهم اشخاص از گردش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در این هفته، مانند هفته‌های گذشته مربوط به اشخاص حقیقی بوده‌است، به‌طوری‌که از مجموع ارزش معاملات (خرید و فروش) این هفته بازار سهام که برابر با ۳۴‌هزار و ۹۰۰‌میلیارد تومان است، حدود ۲۸‌هزار میلیارد‌تومان معادل ۸۰.۳‌درصد سهم حقیقی‌ها بوده‌است. در جایگاه دوم نیز سهامداران حقوقی با حدود ۲‌هزار و ۸۴۲‌میلیارد‌تومان معادل با ۸.۱‌درصد و و در جایگاه سوم صندوق توسعه و تثبیت بازار با یک‌هزار و ۱۳۵‌میلیارد‌تومان معادل با ۳.۳‌درصد قرار دارد. باقی‌مانده این میزان نیز به‌ترتیب به بازارگردان‌ها، سبد حقوقی، صندوق‌های سهامی، سبد حقیقی و در نهایت صندوق‌های درآمد ثابت با سهم ۲.۳‌درصد، ۲.۲‌درصد، ۲‌درصد، ۱.۴‌درصد و ۰.۵‌درصد اختصاص دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار سرمایه ، بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان