تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۳ آذر ۱۴۰۲

روش تهیه رشته‌ پلو با قیصی

کشور ما با تنوع جغرافیایی و اقوامی که دارد غذاهای گوناگونی هم دارد که همگی بسیار خوشمزه و پرطرفدارند به‌گونه‌ای که معمولا غذای یک منطقه در دیگر مناطق هم پخته می‌شود. در این گزارش با روش تهیه رشته‌ پلو با قیصی آشنا می شوید.

روش تهیه رشته‌ پلو با قیصی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از شهر‌های خوش آب و هوا در ایران آذربایجان است که آداب و رسوم ویژه به خود دارد و غذا و فرهنگ اصیل کم ندارد. زنان و مردان آذری افزون‌بر این‌که اصالت خود را حفظ کرده‌اند دست‌پختی زبان‌زد خاص و عام دارند و خوب می‌دانند چگونه باید از مهمان خود به بهترین شکل پذیرایی کنند.

رشته پلو قیصی از جمله غذا‌های سنتی آذربایجان است که نه تنها میان آذری‌ها بلکه در سایر نقاط ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد.

رشته پلو قیصی آذربایجان غذای سنتی آذربایجان شرقی و غربی است که پر از مواد مقوی و خوشمزه است. تهیه رشته پلو قیصی حدود یک ساعت زمان خواهد برد، اما ارزش زمان سپری شده را خواهد داشت.

به‌گزارش رویداد۲۴ با این‌که اصل این غذا از رشته و برنج است، اما مناطق گوناگون آن را به روش‌های مختلف که معمولا تفاوت در استفاده و میزان شکر و گوشت است درست می‌کنند.

ادامه این مطلب را همراه ما باشید تا با طرز تهیه رشته پلو قیصی آذربایجان آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو قیصی آذربایجان

برنج: ۲ پیمانه
رشته پلویی: ۱ پیمانه
قیصی: ۱۰۰ گرم
زعفران دم‌کرده: ۱ قاشق چای‌خوری
پیازداغ: ۲ قاشق غذاخوری
برگ زردآلو: ۱۰۰ گرم
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

روش تهیه رشته‌ پلو با قیصی

طرز تهیه رشته پلو با قیصی

برای درست‌کردن و تهیه رشته پلو نخست باید برنج را به مدت سه ساعت خیس کنید. در قابلمه‌ای آب ریخته و روی شعله قرار دهید تا به جوش آید. در قابلمه که آب درحال جوشیدن است نمک بریزید و سپس برنج را در قابلمه بریزید.

برنج که به حد آبکش شدن رسید، رشته پلویی را به آن اضافه کرده و کمی هم بزنید. سپس اجازه دهید رشته‌ها همراه برنج کمی بجوشند. چند جوش که زد، برنج و رشته‌ها را آبکش کنید.


بیشتر بخوانید:  طرز تهیه انواع کباب در خانه


تابه‌ای در سایز متوسط را برداشته و برگه زردآلو و قیصی را به همراه کمی زعفران، زردچوبه، فلفل، شکر و پیاز داغ را مخلوط کرده و در تابه بریزید.

تابه را روی حرارت ملایم گذاشته و مواد را کمی تفت دهید.

به گزارش رویداد۲۴ فراموش نکنید نیم ساعت پیش از این‌که قیصی و برگ زردآلو را استفاده کنید حتما باید آن‌ها را خیس کنید. برای خیس‌کردن آن‌ها از آب گرم استفاده کنید.

روش تهیه رشته‌ پلو با قیصی

قابلمه مورد نظرتان را بردارید و کف آن را ته دیگ دلخواه و مورد علاقه‌تان را بگذارید. سپس کمی برنج روی ته دیگ بریزید؛ طوری که روی ته دیگ را یک لایه برنج گرفته باشد. روی برنج را یک لایه از مواد تفت داده شده (ترکیب برگ زردآلو و قیصی و پیازداغ) بریزید. سپس دوباره یک لایه برنج و یک لایه مواد بریزید و به همین صورت تا پایان ادامه دهید.

در پایان کمی از کره و زعفران آب گرفته را باهم مخلوط کنید و روی برنج بدهید. در این بخش و مرحله در قابلمه را بگذارید تا برنج دم بکشید.

در صورت تمایل می‌توانید لابه‌لای برنج‌تان به جز مواد زردآلو و قیصی، از مرغ پخته و سرخ شده هم استفاده کنید. بعد از اینکه برنج دم کشید زیر گاز را خاموش کنید. ظرف مناسبی را بردارید و رشته پلو را در آن بریزید.

روی غذا رامی‌توانید با برگ قیصی، دارچین، خلال پسته و فیله مرغ تزیین کنید. رشته پلو قیصی آذربایجان شما حاضر و آماده سرو است. نوش جان.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان