تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

معرفی نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی در ایران

نیسان سنترا و سیلفی، خودرو‌های خانوادگی نیسان در کلاس سدان با شباهت فنی و ظاهری هستند. شرکت نامی خودرو، به تازگی سیلفی را وارد ایران کرده و در حال آماده‌سازی برای پیش‌فروش است.

معرفی نیسان سیلفی

رویداد۲۴ پیش‌تر، شرکت جهان نوین آریا مسئول واردات و عرضه محصولات نیسان در ایران بود. دو کراس‌اور معروف نیسان از سری جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا به کشورمان وارد شدند؛ اما طبق اخبار موجود، هم‌اکنون شرکت نامی خودرو پیشرو، نماینده رسمی نیسان در ایران است. این مجموعه تاکنون ۵ هزار دستگاه نیسان را برای واردات ثبت سفارش کرده و پنج نمایندگی در شهر‌های تهران، تبریز، مشهد، شیراز و آمل دارد.

ظاهراً خودرو‌های نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران در حال آماده‌سازی هستند؛ زیرا انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، به ویژه ژاپن، با مشکلات فراوانی همراه است. از سوی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مانند شاسی بلند پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسبی برای بازار ایران فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، با همکاری کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ، به طور سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه انجام می‌شود.

اولین نیسان سیلفی تقریباً در سال ۲۰۰۰ همزمان با معرفی نسل پنجم نیسان سنترا معرفی شد. در آن زمان، سیلفی و سنترا تفاوت‌های ظاهری داشتند، اما از سال ۲۰۱۹ تقریباً به خودرو‌های یکسان تبدیل شدند. در حال حاضر، نیسان سیلفی به عنوان یک سدان اندازه کوچک برای چین و شرق آسیا عرضه می‌شود، در حالی که برای بازار آمریکا و بسیاری از کشور‌های غربی، نام آن سنترا است.

معرفی نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی در ایران

سیلفی در چین تولید می‌شود و سه نوع موتور بنزینی شامل ۱.۶ لیتر و ۲ لیتر با تنفس طبیعی، همراه با نسخه هیبریدی برای سیلفی (سنترا) وجود دارد. ساختار چهار درب صندوق‌دار (سدان) و دیفرانسیل جلو در تمام نمونه‌ها ثابت است. در چین، سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه نیسان سیلفی به فروش می‌رسد. همچنین، در سال ۲۰۲۲، بازار امریکا، کانادا و مکزیک در مجموع ۱۰۰ هزار دستگاه سنترا را خریداری کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که سدان کامپکت نیسان در کشور‌های مختلف جذابیت دارد، اگرچه به عنوان رقیب مستقیم تویوتا کرولا محسوب نمی‌شود.

طراهی ظاهری و نمای بیرونی نیسان سیلفی

معرفی نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی در ایران

طرح کلی چراغ‌های سیلفی (سنترا) الهام‌گرفته از دیگر سدان‌های نیسان، از جمله آلتیما و ماکسیما به نظر می‌رسد. سیلفی نسبت به رقبای ژاپنی مانند کرولا و سیویک، حس اسپرت بیشتری دارد.


بیشتر بخوانید: ارزشمندترین برند‌های خودرو جهان در سال ۲۰۲۳


در نمای جلو، سیلفی از چراغ‌های باریک و شمشیری استفاده می‌کند. جلوپنجره‌ی مشهور نیسان با ادوات کروم براق تا نزدیک سطح زمین ادامه دارد و عملاً ادوات پلاستیکی ناخوشایند، کم‌حجم و مخفی هستند. حجم‌دهی روی کاپوت و طرفین سپر نیز جذابیت سیلفی را افزایش می‌دهد.

معرفی نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی در ایران

در داخل گلگیر‌ها و زیر رکاب سیلفی، هیچ اثری از ادوات پلاستیکی ارزان قیمت دیده نمی‌شود. کشیدگی بدنه، سقف سیاه رنگ و چرخ‌های آلومینیومی ۱۷ اینچ اسپرت، جذابیت نیسان سیلفی را بیشتر می‌کند. حجم‌دهی بدنه نیز در نمای جانبی به وضوح مشاهده می‌شود. خطوط افقی در امتداد چراغ‌های جلو و عقب قابل رویت هستند و خمیدگی سقف تا صندوق عقب حالت اسپرتبک را به وجود می‌آورد.

در نمای پشت، می‌توان الگوبرداری از مرسدس بنز را در طراحی نیسان سیلفی مشاهده کرد. خطوط عمیق با حجم‌دهی واضح در قسمت عقب سیلفی استفاده شده است که در کل، حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کند. طراحی چراغ‌ها، مکان نصب پلاک و تزئینات پلاستیکی زیر سپر نیز قابل قبول هستند.

طراهی داخلی و نمای کابین نیسان سیلفی

معرفی نیسان سیلفی هیبریدی وارداتی در ایران

مانیتوری که روی داشبورد قرار دارد، فرمانی با شکل D و کلید‌های کم‌تعداد زیر خروجی تهویه مطبوع، کابین نیسان سیلفی را جوان‌پسند و اسپرت به نظر می‌رساند. همچنین کیفیت مواد استفاده شده در صندلی‌ها و تودری نیز در یک خودروی با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار، قابل قبول و رضایت‌بخش است.

در پشت فرمان سیلفی، علاوه بر عقربه‌های سنتی برای دور موتور و سرعت، یک پنل دیجیتال رنگی نیز وجود دارد. همچنین، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی روی داشبورد بسیار بزرگتر از نیاز به نظر می‌رسد. طراحی دسته‌دنده، جالب‌توجه و کنسول میانی نیز جذابیت خاصی دارند.

سیلفی به صورت مدل هیبریدی با امکانات کامل عرضه می‌شود و دارای تودری مبله و مواد نرم است. هرچند داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده است، اما خطوط دوخت صندلی‌ها و طراحی ارگونومیک نشیمن برای افراد مختلف، حس بسیار خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند. این موارد، به ویژه برای راننده پشت فرمان اسپرت نیسان سیلفی، جذابیت زیادی دارند.

فضا برای ۴ سرنشین بلند قد، کفایت می‌کند و صندوق عقب ۵۱۰ لیتری، جای شکی باقی نمی‌گذارد که طراحی نیسان سیلفی، بسیار خوب و حساب‌شده انجام شده است. حتی در صندلی‌های ردیف دوم، فضای جلوی زانو، کافی و مناسب برای سفر خواهد بود.

پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان سیلفی

نیسان سیلفی دارای چندین مدل با پیشرانه‌های مختلف است. ارزان‌ترین مدل با موتور ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی، قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌شود. این مدل در چین ساخته شده و گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک CVT در دسترس است. زمان شتاب‌زنی از صفر تا صد کیلومتر برساعت حوالی ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت آن ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

مدل دیگر با موتور ۲ لیتری با تنفس طبیعی، قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر عرضه می‌شود. این نسخه با گیربکس CVT در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷ لیتر در صد کیلومتر است. سرعت نهایی سیلفی با این موتور حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

نیسان سیلفی پلاگین هیبرید که برای ورود به ایران انتخاب شده است، از ترکیب موتور برقی با پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری، قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. عملکرد فنی سیلفی E-Power از نظر شتاب و سرعت مشابه مدل ۲ لیتری است، اما میانگین مصرف سوخت آن حدود ۳ تا ۴ لیتر در صد کیلومتر است. این مدل نیز با گیربکس CVT تک سرعته ارائه می‌شود و دارای گزینه تعویض دنده دستی نیست.

سیلفی پلاگین هیبرید یک خودروی برقی است که از یک موتور بنزینی ۱.۲ لیتری به عنوان ژنراتور استفاده می‌کند تا باتری‌های خودش را شارژ کند. این خودرو عملکرد آرام و کم صدا دارد. سیلفی E-Power دارای یک باک بنزین ۴۰ لیتری و یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۸ کیلووات ساعت است. با سوخت‌گیری کامل و شارژ کامل باتری‌ها، این خودرو قادر به رانندگی بدون توقف تا ۱۰۰۰ کیلومتر است.

زمان شارژ باتری‌های سیلفی پلاگین هیبرید با برق شهری ایران هنوز مشخص نیست، اما معمولاً نیاز به ۵ تا ۷ ساعت دارد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که با اتصال خودرو به شارژر‌های DC (که در ایران هنوز وجود ندارند)، می‌توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را در زمان ۴۵ دقیقه شارژ کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان