تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

همه ما می‌دانیم بهترین بازیکن تاریخ فوتبال بودن کار ساده‌ای نیست و برای این انتخاب فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود.

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

رویداد۲۴ نازنین احمدی: همه ما می‌دانیم بهترین بازیکن تاریخ فوتبال بودن کار ساده‌ای نیست و برای این انتخاب فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. بدیهی است که گل‌ها مهم‌ترین جنبه بازی هستند. اما معیارهای دیگری مانند نفوذ و رقابت در دوره‌های مختلف وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را با اعداد و ارقام اندازه‌گیری کرد. در این محتوا شما را با 10 نفر از برترین‌ها آشنا می‌نماییم.

10-میشل پلاتینی (فرانسه)  

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

میشل پلاتینی مسلماً بهترین هافبک گل‌زن تاریخ بازی‌های فرانسه است. او در پنج بازی 9 گل به ثمر رساند تا فرانسه را به افتخار یورو 84 برساند.

پلاتینی به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد. این پیروزی طی یک دوره فوق‌العاده به دست آمد که پلاتینی را نیز سه عنوان توپ طلای متوالی (1983-1985) کسب کرد.

رکورد 104 گل پلاتینی در 223 بازی با یوونتوس باعث شرمساری بسیاری از مهاجمان دوران او شد. پلاتینی در فینال جام ملت های اروپا در سال 1985 مقابل لیورپول گل برتری را به ثمر رساند. او با دو قهرمانی در سری آ، یک قهرمانی در لیگ 1 با سنت اتین و یک قهرمانی در جام بین‌قاره‌ای اسم خود را ماندگار کرد.

9-رونالدو نازاریو (برزیل)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

دوران حرفه‌ای رونالدو نازاریو یکی از بزرگ‌ترین چه می‌شد فوتبال است. اگر برای آسیب‌دیدگی زانو و کم‌کاری تیروئید نبود، مهاجم برزیلی به‌خوبی می‌توانست خود را به‌عنوان بهترین بازیکن بی چون و چرای تاریخ معرفی کند.

رزومه رونالدو مملو از جوایز است. او دو بار با برزیل قهرمان جام جهانی شد. همچنین دو قهرمانی در کوپا آمریکا، دو قهرمانی لالیگا، یک کوپا دل ری و یک جام یوفا دارد.

رونالدو در دوران حرفه‌ای خود دو عنوان توپ طلا (1997 و 2002)، سه عنوان بهترین بازیکن سال فیفا، توپ طلا در جام جهانی 1998، کفش طلا در جام جهانی 2002، 1996-97 را به دست آورد. کفش طلای اروپا، بهترین بازیکن سال سری آ در سال 1998 و دو جام پیچیچی.

رونالدو همچنین در 19 بازی 15 گل در جام جهانی به ثمر رساند که تنها یک گل کمتر از میروسلاو کلوزه، بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال جهان است.

بهترین فصل او در فوتبال باشگاهی، سال انفرادی او با بارسلونا در سال 1996-97 بود. رونالدو تنها در 51 بازی 47 گل به ثمر رساند و 12 پاس گل داد. او با 62 گل پس از پله و نیمار در رده سوم لیست گلزنان برزیل قرار دارد.

8-آلفردو دی استفانو (اسپانیا)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

دی استفانو در سال 1953 در آغاز موفق ترین دوره تاریخ لوس بلانکوس وارد مادرید شد. یک دهه بعد، او به‌عنوان بهترین بازیکنی که نماینده این باشگاه نمادین بود، کنار رفت.

دی استفانو و رئال‌مادرید قبل از خروج او از پایتخت اسپانیا در سال 1964 پنج جام اروپایی شگفت انگیز را به دست آوردند.

آن‌ها همچنین هشت عنوان لالیگا را به دست آوردند و دی استفانو پنج جایزه Pichichi را به دست آورد. دو جایزه توپ طلا در سال‌های 1957 و 1959 به دنبال داشت و دی استفانو با 267 گل در 348 بازی برای رئال‌مادرید به پایان دوره خود رسید.

7-زین‌الدین زیدان (فرانسه)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

او پلی بین فوتبال مدرن و دوران گذشته است. زیدان به دلیل دوران طولانی پر افتخارش و قهرمانی در جام جهانی فوتبال 1998، از برتری متفاوتی نسبت به پلاتینی برخوردار است.

زیدان با زدن دو گل در شکست 3-0 برزیل در فینال پاریس 1998، فرانسه را به سوی اولین جام جهانی خود هدایت کرد. دو سال بعد، فرانسه قهرمان یورو 2000 شد و زیدان به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.

او سپس آن‌ها را در یک حرکت غافلگیرکننده به فینال جام جهانی فوتبال 2006 هدایت کرد و در مرحله یک چهارم نهایی در برابر برزیل بهترین بازیکن مسابقه شناخته شد. با وجود مشکلات در فینال، توپ طلای بهترین بازیکن تورنمنت به زیدان اهدا شد.

او توانست خود را به‌عنوان یک فوق‌ستاره جهانی با یوونتوس تثبیت کند. او 212 بازی برای بیانکونری انجام داد و 31 گل به ثمر رساند و 38 پاس گل داد و دو عنوان قهرمانی سری آ را به دست آورد.

اوج دوران حضور زیدان در ایتالیا کسب توپ طلا 1998 بود. او همچنین در سال‌های 1998 و 2000 بهترین بازیکن سال فیفا شد.

این بازیکن فرانسوی 227 بازی برای لوس بلانکوس انجام داد و 49 گل به ثمر رساند و 67 پاس گل داد. زیدان دوباره در سال 2003 به‌عنوان بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شد. رئال‌مادرید در سال 2002 قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی لالیگا در 2003 با این بازیکن فرانسوی شد. قبل از کریستیانو رونالدو، زیدان تنها بازیکن تاریخ بود که در سه لیگ برتر داخلی اروپا به‌عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد.

6-فرانتس بکن باوئر (آلمان)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

ستاره آلمانی، نشان داد که مدافعان می‌توانند بسیار بیشتر از متوقف کردن حملات حریف و پاک کردن توپ در سکوها کار انجام دهند.

این کاپیتان الهام‌بخش، آلمان غربی را در جام جهانی فوتبال 1972 و یورو 1974 به افتخار رساند. همچنین چهار بار به‌عنوان بهترین بازیکن سال آلمان انتخاب شد.

بکن باوئر همچنین بدون شک بهترین بازیکن تاریخ بایرن‌مونیخ است. او 546 بازی برای غول باواریایی انجام داد و 58 گل زد و 74 گل داد.

بایرن در زمان حضور بکن باوئر در این باشگاه بهترین تیم اروپا بود. او سه جام متوالی اروپا را بین سال‌های 1974 تا 1976 به همراه پنج عنوان قهرمانی بوندسلیگا و چهار جام DFB Pokal به دست آورد. بکن باوئر در سال‌های 1972 و 1976 برنده جوایز توپ طلا شد. از او به‌عنوان کامل‌ترین بازیکن تاریخ این بازی یاد می‌شود.

5-یوهان کرایوف (هلند)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

اسطوره آژاکس و بارسلونا همچنان تأثیرگذارترین بازیکن تاریخ یوهان کرایوف است. با وجود فهرستی از افتخارات فردی، کرایوف همچنین بهترین بازیکنی است که هرگز جام بین‌المللی را نبرده است.

بااین‌حال، حرفه باشگاهی او به همان اندازه که انقلابی بود خیره‌کننده نیز بود. کرایوف با کسب 8 عنوان قهرمانی اردیویژه در دو دوره حضور خود با این باشگاه، آژاکس را به مقام نخبه رساند و سه قهرمانی متوالی اروپا را به دست آورد. اعداد او برای غول‌های هلندی کاملاً حیرت‌آور بود. او در 287 بازی 194 گل و 140 پاس گل به ثمر رساند.

بین دو دوره حضورش در آژاکس یک دوره موفقیت‌آمیز با بارسلونا بود، جایی که کرایوف قهرمان لالیگا و همچنین کوپا دل ری شد.

او 176 بازی برای بلوگرانا انجام داد و 59 گل به ثمر رساند و 5 پاس گل داد. کرایوف حتی در پایان دوران حرفه‌ای خود با رقبای آژاکس، فاینورد، یک عنوان دیگر در اردیویژه کسب کرد. او در دوران حرفه‌ای خود سه بار برنده جایزه توپ طلا شد (1971، 1973، 1975).

او به طرز عجیبی اورانژ را به فینال جام جهانی فوتبال 1974 هدایت کرد، جایی که آن‌ها توسط آلمان غربی فرانتس بکن باوئر مبهوت شدند.

با وجود ناراحتی، توپ طلای بهترین بازیکن مسابقات به کرایوف اهدا شد. نکته قابل‌توجه این است که هلند هرگز در بازی ای که کرایوف در آن گل زده بود شکست نخورد.

4-پله (برزیل)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

اینکه پله را مهم‌ترین بازیکن تمام دوران بدانیم غیرمنطقی نیست. مجله تایم او را در فهرست 100 فرد مهم قرن بیستم قرار داد. او برزیل را در سه قهرمانی جام جهانی هدایت کرد، (1958، 1962 و 1970).

اولین پیروزی او را به جوان‌ترین بازیکن تاریخ تبدیل کرد و به‌عنوان بهترین بازیکن جوان در این مسابقات انتخاب شد. کار او با توپ طلا در سال 1970 به پایان رسید. پله با ده پاس گل همچنان رکورددار بیشترین پاس گل در تاریخ جام جهانی فوتبال است.

پله از بین تمام بازیکنان بسیار با استعدادی که برزیل داشته است، بی‌نظیر است. او با 77 ضربه، بالاتر از نیمار و رونالدو نازاریو، بهترین گل‌زن تاریخ سلسائو است.

اسطوره برزیلی تنها بازیکنی است که در میان ده بازیکن برتر در هیچ مقطعی از دوران حرفه‌ای خود در هیچ یک از لیگ‌های برتر اروپا حضور نداشته است.

در سال‌های گذشته، تعداد گل‌های پله 1281 بود (طبق اعلام فیفا)، اما تعداد قابل توجهی از این گل‌ها در بازی‌های غیررسمی به ثمر رسید.

تعداد گل های او در بازی‌های رسمی 757 گل در 812 بازی است. هنوز هم برای بازیکنی که به‌عنوان رکورددار گل‌زن سانتوس شناخته می‌شود، عدد خیره‌کننده ای است.

پله در دوران حضورش با سانتوس دو قهرمانی کوپا لیبرتادورس، شش عنوان کمپئوناتو برازیلریو در سری آ و دو جام بین‌قاره‌ای به دست آورد و 643 گل زد. این بازیکن برزیلی به همراه دیگو مارادونا، اسطوره آرژانتین، به‌عنوان برنده مشترک جایزه بهترین بازیکن قرن فیفا شد.

3-دیگو مارادونا (آرژانتین)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

او در نوجوانی توجهات همه را به خود جلب کرد و اولین بازی خود را برای آرژانتینوس جونیورز قبل از اینکه ۱۶ساله شود انجام داد.

مارادونا تنها یک‌فصل انفرادی را با بوکاجونیورز گذراند و سپس در سال 1982 با بارسلونا به سواحل اروپا رسید. مبلغ انتقال 5 میلیون‌پوندی او در آن زمان رکورد جهانی بود.

دوران حضور این بازیکن آرژانتینی در اسپانیا بسیار متفاوت بود و در دو فصل 49 بازی برای بلوگرانا انجام داد. او با قهرمانی در کوپا دل ری و سوپرکاپ اسپانیا 33 بار گل‌زنی کرد و 18 پاس گل داد.

مارادونا با پیوستن به ناپولی ایتالیایی جهان را شوکه کرد. آنچه بعداً دیده شد چیزی جز افسانه نبود. او کاپیتان باشگاه شد و این باشگاه را به اولین قهرمانی خود در سری آ در سال‌های 1986-1987 رساند.

قهرمانی در کوپا ایتالیا 1987 و جام یوفا در سال 1989 به دنبال آن بود که قهرمانی دیگری در سری آ در فصل 90-1989 به دست آمد.

مارادونا با 115 گل و 58 پاس گل در 257 بازی، رکورددار گل‌زن ناپولی بود تا اینکه مارک همشیک در سال 2017 از او پیشی گرفت.

با وجود تمام دستاوردهای متعدد مارادونا در فوتبال باشگاهی، بزرگ‌ترین شاهکارش این بود که آرژانتین را به قهرمانی در جام جهانی فوتبال 1986 برد.

پایان او در هفت بازی با ده گل (پنج گل و 5 پاس گل) به پایان رسید. مارادونا توپ طلا را دریافت کرد و یک تلاش انفرادی ظالمانه در برابر انگلیس به ثمر رساند که بعداً به‌عنوان گل قرن فیفا نام گرفت.

2 -کریستیانو رونالدو (پرتغال)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

برتری آماری فوق‌ستاره پرتغالی قابل‌انکار نیست. CR7 بهترین گل‌زن تاریخ بازی است و نکته وحشتناک این است که او هنوز در حال بازی کردن و کسب موفقیت است.

رونالدو از زمان اولین بازی خود برای منچستریونایتد در سال 2003 به‌عنوان یک جوان 18 ساله، تقریباً دو دهه است که در بالاترین سطوح خود را نشان داده است.

در آن بازه زمانی، او تقریباً همه رکوردهای گل‌زنی را بازنویسی کرده و هر افتخار فردی را کسب نموده است. رکورد لوس بلانکوس او با 450 گل و 132 پاس گل در 438 بازی فراتر از باور است و بهترین رکورد در تاریخ باشگاه یک کشور است.

رکورد منچستریونایتد او نیز استثنایی است. حتی دوران نسبتاً ناامیدکننده او در یوونتوس، 101 گل در 134 بازی است که به ثمر رساند.

فوق‌ستاره پرتغالی بهترین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است. او با 141 گل پیشتاز همه بازیکنان است و بیشترین پاس گل را نیز در این مسابقات به ثبت رسانده است .

کریستیانو رونالدو با پرتغال به بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال بین‌المللی مردان تبدیل شد. رکورد 115 گل او با تیم ملی بی‌نظیر است. او آن‌ها را به اولین جام مهم خود در تاریخ این کشور در یورو 2016 رساند و با سه ضربه مهم ماندگار شد.

رونالدو در حال حاضر با 799 گل در مسابقات رسمی باشگاه و کشور، بهترین گل‌زن تاریخ فوتبال است. فهرست کردن افتخارات فردی او نیاز به نوشتن یک محتوا کامل دارد.

دستاوردهای کریستیانو رونالدو

او دارای پنج توپ طلا، سه بازیکن سال فیفا و سه جایزه بهترین بازیکن سال یوفا است. این مهاجم همچنین سه جام پیچیچی را به دست آورده است. او همچنین رکورد بیشترین تعداد گل در یک‌فصل را در لیگ برتر داشت تا اینکه توسط محمد صلاح شکسته شد.

رونالدو چهار بار برنده کفش طلای اروپا شده است. او تنها بازیکنی به جز زین‌الدین زیدان است که در سه لیگ برتر اروپا به‌عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شده است.

1-لیونل مسی (آرژانتین)

بهترین بازیکن تاریخ فوتبال

لیونل مسی سال 2021 را پربار سپری کرد. قهرمانی در کوپا آمریکا 2021 آخرین تکه پازل بود و هفتمین تاج توپ طلا اکنون مهره ای بر روی سابقه او است. اسطوره آرژانتینی جایگاه خود را به‌عنوان بهترین بازیکن تمام دوران تثبیت کرده است.

کریستیانو رونالدو و مسی به جز جام جهانی فوتبال دست‌نیافتنی، همه چیز را به دست آورده‌اند. جادوگر کوچک پس از اولین بازی خود در سال 2004، 17 سال باشکوه را با بارسلونا سپری کرد و در 778 بازی، 672 گل به ثمر رساند و 305 پاس گل داد.

مسی همراه با پپ گواردیولا در قلب بزرگ‌ترین تیم فوتبال باشگاهی تاریخ بود. تیم بارسلونا در سال 2009 برنده سه‌گانه شد. او آن را با 91 گل در سال 2012 دنبال کرد. یک رکورد کاملاً غیرطبیعی که احتمالاً برای مدت بسیار طولانی باقی خواهد ماند.

در واقع، لیونل مسی در فصل 12-2011، در 61 بازی 73 گل به ثمر رساند و 48 پاس گل داد. مسلماً این بهترین فصل فردی در تاریخ فوتبال اوست.

مسی با هفت برنده توپ طلا، جایزه بهترین بازیکن سال 2009 فیفا، هشت جام پیچیچی، دو عنوان بهترین بازیکن مرد یوفا، هفت تاج بهترین بازیکن لالیگا و پنج کفش طلای اروپا را کسب کرده است.

در دوران حضورش در این باشگاه، بارسلونا به یکی از مخوف‌ترین تیم‌های فوتبال جهان تبدیل شد. بلوگرانا و مسی با هم 35 جام باورنکردنی به دست آوردند که شامل ده عنوان لالیگا، 8 سوپرکاپ اسپانیا، 7 جام کوپا دل ری و 4 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا می‌شود.

حضور مسی در کوپا آمریکا

تنها انتقاد واقعی از لیونل مسی در گذشته ناکامی او در کسب یک جام بین‌المللی با آرژانتین بود. او سرانجام در اوایل سال جاری و به سبکی متفاوت آن مرز را فتح کرد. مسی کاپیتان کشورش در کوپا آمریکا بود و به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات نیز شناخته شد.

این رستگاری شیرین برای مسی پس از شکست در فینال جام جهانی 2014 بود. اگرچه او در آن سال توپ طلا را به‌عنوان بهترین بازیکن مسابقات برد.  مسی با 80 گل در 158 بازی، رکوردار گل‌زن تاریخ آرژانتین است. او همچنین آن‌ها را در المپیک 2008 پکن به مدال طلا رساند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فوتبال جهان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان