تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

مشخصات توپ خودكششی اتموس اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های توپ خودكششی اتموس اسرائیل خواهیم پرداخت.

مشخصات توپ خودكششی اتموس اسرائیل

رویداد۲۴  حسین فلاحی: هویتزر اسلحه ای خودکششی ATMOS 2000 (سیستم هویتزر سوار بر کامیون خودکار) توسط Soltam به عنوان یک سرمایه گذاری خصوصی توسعه داده شد. بعداً این شرکت بخشی از Elbit Systems شد. وجود این سامانه توپخانه اسرائیلی در سال 1999 فاش شد اما جزئیات رسمی آن در سال 2001 منتشر شد.

هدف این هویتزر عمدتاً بازار صادرات بود. در سال 2003 یک مشتری صادراتی نامشخص تعداد نامشخصی از این سیستم های توپخانه را سفارش داد. در سال 2006 آزمایشات ATMOS 2000 با نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) آغاز شد. در سال 2013 تحویل آن به تایلند آغاز شد. در سال 2016 این سیستم توپخانه ای در رواندا مشاهده شد.

 تسلیحات توپ خودكششی اتموس اسرائیل

ATMOS 2000 با یک توپ 155 میلی متری/L52 مسلح می شود. این هویتزر از هویتزر یدک‌کش Soltam ATHOS 2052، مجهز به سیستم کمک‌رسان بار ساخته شده است. این سلاح با تمام مهمات استاندارد 155 میلی متری ناتو سازگار است. حداکثر برد شلیک با پرتابه استاندارد HE 30 کیلومتر و با پرتابه برد بلند 41 کیلومتر و با پرتابه جدید به کمک راکت 56 کیلومتر است.

مشخصات توپ خودكششی اتموس اسرائیل

این سامانه توپخانه ای در مجموع 32 گلوله و گلوله های مربوطه را حمل می کند. سرعت شلیک بین 4 تا 9 گلوله در دقیقه است. ATMOS 2000 همچنین با تفنگ های مختلف از جمله اسلحه کوتاه تر Soltam 155 mm/L39 و 155 mm/L45 نیز موجود است. بسته به نیاز مشتری، این سیستم توپخانه را می توان با اسلحه 130 میلی متری M-46 شوروی نیز راه اندازی کرد.

نحوه عملکرد توپ اتموس اسرائیل

سیستم کنترل آتش پیشرفته ATMOS 2000 اطلاعات هدف را از ناظران جلویی دریافت می کند. این شامل سیستم های ناوبری، هدف گیری و رایانه بالستیک است. وسیله نقلیه معمولاً توسط یک خدمه چهار نفره از جمله دو لودر اداره می شود.

مشخصات توپ خودكششی اتموس اسرائیل

کابین ATMOS 2000 زره پوش است و از خدمه در برابر شلیک اسلحه های کوچک و ترکش های گلوله توپ محافظت می کند. ATMOS 2000 از شاسی کامیون Tatra T815 VVN 6x6 استفاده می کند.

نیروی محرکه توپ اتموس اسرائیل

این خودرو از یک موتور دیزلی بهره می برد که 315 اسب بخار قدرت دارد. یک واحد قدرت کمکی تعبیه شده است که وسیله نقلیه را برای شلیک آماده می کند، ارتفاع سلاح و تراورس را به کار می اندازد و هنگامی که موتور اصلی خاموش است، سیستم کمک بار را نیرو می دهد. هویتزر را می توان در مواقع اضطراری به صورت دستی راه اندازی کرد.

توپ خودكششی اتموس اسرائیل

این سامانه توپخانه ای را می توان با هواپیمای ترابری تاکتیکی C-130 Hercules حمل کرد. ATMOS بر روی کامیون های 8x8 نیز پیاده سازی شده است. با این حال این نسخه تاکنون هیچ سفارش تولیدی دریافت نکرده است.

انواع توپ اتموس اسرائیل

ATMOS: این مدل برای ارتش تایلند چندین ارتقا دریافت کرد. این هویتزر با همکاری مجتمع صنعتی نظامی تایلند توسعه یافته است. توسعه آن در سال 2012 آغاز شد. این هویتزر مبتنی بر کامیون در سال 2013 رونمایی شد. همچنین این مدل مجهز به کابین زرهی است. بسیاری از سیستم های تفنگ آن خودکار هستند و توسط خدمه ای متشکل از سه یا چهار نفر اداره می شود. نام ATMOS 2000 برای آن بکار نمی رفت و هویتزر جدید به سادگی به نام ATMOS شناخته می شد. برنامه ریزی شده بود که این نسخه تایلندی ATMOS با مجوز در تایلند تولید شود. با این حال، نیاز ارتش تایلند تنها برای 6 مورد از این هویتزر بود. برنامه ریزی شده بود که 5 سامانه توپخانه ای اول تایلندی تا سال 2016 تحویل داده شود.

ATROM: نوع رومانیایی ATMOS 2000، که بر روی شاسی کامیون 6x6 توسعه یافته محلی نصب شده است. این سیستم توپخانه هیچ دستور تولیدی دریافت نکرد.

Kryl: یک هویتزر لهستانی مجهز به مهمات ATMOS 2000 که روی شاسی کامیون Jelcz 6x6 نصب شده است. این مدل اولین بار در سال 2014 در معرض دید عموم قرار گرفت.

مشخصات کلی توپ خودكششی اتموس اسرائیل

مبدا: اسرائیل
ورود به خدمت: 2001
خدمه: 4 - 6 نفر

ابعاد و وزن
وزن: 22 تن
طول (لوله): 9.5 متر

طول بدنه
عرض: 2.65 متر
ارتفاع: 3.24 متر

مشخصات توپ خودكششی اتموس اسرائیل

تسلیحات
اسلحه اصلی: 155 میلیمتری اسلحه-هویتزر
طول بشکه: 52 کالیبر
حداکثر برد شلیک: 30 - 41 کیلومتر
حداکثر سرعت شلیک: 4 - 9 دور در دقیقه
زاویه آتش: تا +70 درجه
گردش برجک: 50 درجه

بار مهمات
تفنگ اصلی: 32 گلوله

نیروی محرکه
موتور: موتور دیزل
قدرت موتور: 315 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 80 کیلومتر در ساعت
برد: 1000 کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
اینها که میگن اسراعیل هیچی نداری تاحالا رژیم سهیونیستی بود الان اسراعیل شده
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
1
0
فقط مرگ بر اسرائیل کودک کش
مرگ بر آمریکا حنایتکار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
مرگ بر اونایی که پشت پرده با امریکا واسراییل دوست هستن واینجور سیاه بازی درمیارن مرگ بر اونایی که بچه هاشون تو امریکا هستن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان