تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۱ دی ۱۴۰۲

شایع‌ترین سرطان در جهان

در سال ۲۰۲۰، حدود ۲.۳ میلیون زن در سراسر جهان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند و ۶۸۵۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. هر ۱۴ ثانیه، یک زن در جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

شایع‌ترین سرطان در جهان

رویداد۲۴ سیما صابری: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در سراسر جهان است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از سرطان ریه پیشی گرفت. همچنین سرطان سینه شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در زنان آمریکایی است. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور‌های کمتر توسعه یافته و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان آمریکایی است.

آمار سرطان سینه در سراسر جهان

در سال ۲۰۲۰، حدود ۲.۳ میلیون زن در سراسر جهان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شدند و ۶۸۵۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. هر ۱۴ ثانیه، یک زن در جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

سرطان سینه چقدر شایع است؟

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان در کشور‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته است. در سال ۲۰۱۲، حدود ۱۲ درصد از کل موارد سرطانی جدید و ۲۵ درصد از کل سرطان‌ها در زنان را همین سرطان تشکیل می‌داد.

شایع‌ترین سرطان در زنان

سرطان سینه به طور کلی شایع‌ترین سرطان در بین زنان است. این سرطان شایع‌ترین سرطان تشخیص داده شده در بین زنان در ۱۴۰ کشور از ۱۸۴ کشور در سراسر جهان است.

بررسی آمار سرطان سینه در جهان در حال حاضر نشان دهنده یک مورد از هر چهار سرطان در زنان است. از سال ۲۰۰۸، بروز سرطان سینه در سراسر جهان بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. به همین ترتیب مرگ و میر به دلیل این بیماری نیز ۱۴ درصد افزایش یافته است. گزارش صندوق بین المللی تحقیقات سرطان و سازمان جهانی بهداشت این داده‌ها را تایید می‌کند.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یک نوع سرطان است که در بافت‌های سینه ایجاد می‌شود. این نوع سرطان از بافت‌های غده‌ای، بافت‌های لوبولار (بافت‌های تولید شیر) یا بافت‌های داخلی لوله‌های شیری (کانال‌های شیری) منشأ می‌گیرد. سرطان سینه می‌تواند در هر جای اندام سینه ایجاد شود و ممکن است به بافت‌های اطراف و حتی به دیگر اندام‌ها منتقل شود.

علائم سرطان سینه شامل توده یا تومور در سینه، تغییرات در اندازه یا شکل سینه، ترشحات خونی از پستان، تغییرات در پوست سینه و تغییرات در شکل و اندازه پستان است. عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه شامل عوامل ژنتیک، عوامل محیطی، عوامل زندگی روزمره و عوامل هورمونی می‌شود.

تشخیص و درمان سرطان سینه نیز شامل انجام آزمون‌های تصویربرداری مثل ماموگرافی، بررسی‌های بالینی، بیوپسی و درمان‌های مختلف مانند جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی است. زمان مهم برای تشخیص و درمان سرطان سینه بسیار مهم است و به مرور زمان، روش‌های جدید در تشخیص و درمان این بیماری بهبود یافته است.

آمار سرطان پستان در ایالات متحده

سرطان سینه بعد از سرطان پوست غیر ملانوما شایع‌ترین سرطان در بین زنان آمریکایی است. بیش از ۴ میلیون بازمانده از سرطان سینه در ایالات متحده وجود دارد، از جمله زنانی که هنوز تحت درمان هستند و کسانی که درمان را تکمیل کرده اند، در این آمار گنجانده شده است.


بیشتر بخوانید: بیماری قارچی پوستی چیست؟


چه نژادی بیشتر تحت تاثیر سرطان سینه قرار می‌گیرد؟

از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، میزان بروز سرطان سینه تهاجمی در زنان سفیدپوست ثابت بود و در زنان سیاه پوست اندکی (۳/۰ درصد در سال) افزایش یافت.

میزان زنده ماندن پس از ابتلا سرطان سینه چقدر است؟

نرخ بقای نسبی پنج و ۱۰ ساله برای زنان مبتلا به سرطان سینه مهاجم به ترتیب ۹۱ درصد و ۸۴ درصد است. نرخ بقای نسبی کلی پنج ساله برای بیماری موضعی ۹۹ درصد، برای بیماری منطقه‌ای ۸۶ درصد و برای بیماری در مرحله دور ۳۰ درصد است. از سال ۱۹۷۵، میزان بقای نسبی پنج ساله سرطان سینه برای زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. در حالی که شکاف قابل توجهی وجود دارد، به خصوص برای تشخیص‌های در مراحل پایانی، به نظر می‌رسد اختلاف نژادی در حال کاهش است. در آخرین دوره، نرخ بقای نسبی پنج ساله برای زنان سیاه پوست ۸۳ درصد و برای زنان سفیدپوست ۹۲ درصد بوده است.

شایع‌ترین انواع سرطان در زنان

طبق منبع ACSTrusted، سرطان‌هایی که اغلب زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

شیوع سرطان (از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر)

سرطان پستان ۱۲۹.۱

سرطان کولورکتال ۳۳.۳

سرطان آندومتر ۲۸.۱

سرطان ریه ۴۷.۹

سرطان سرویکال ۷.۵

سرطان ملانوما ۱۸

سرطان تخمدان ۱۰.۹

شایع ترین انواع سرطان در مردان

برخی از سرطان‌ها بر مردان بیشتر از سایرین تأثیر می‌گذارند که با توجه به داده‌های انجمن سرطان آمریکا (ACS)، برخی از سرطان‌هایی که اغلب مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارتند از:

شیوع سرطان (از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر)

پروستات ۱۱۱.۳

سرطان کولورکتال ۴۳.۲

سرطان ریه ۶۰.۱

ملانوما ۲۹.۳

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان