تاریخ انتشار: ۰۰:۵۳ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

جامعه از اصلاح طلبی و اصولگرایی عبور کرده است/ اصلاح‌طلبان شرایط لازم برای تایید صلاحیت را ندارند

امیر رضا واعظ آشتیانی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی می‌گوید: نرخ مشارکت در انتخابات اسفند ماه بالا خواهد بود و نباید به شورای نگهبان بابت رد صلاحیت‌ها اتهام «خالص سازی» زد.

واعظ آشتیانی
رویداد۲۴ امیررضا واعظ آَشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به رویداد۲۴ گفته در انتخابات مجلس مشارکت بالایی به ثبت خواهد رسید.  بخش‌های مهم گفتگوی او را در ادامه بخوانید:

گرانی‌های اخیر را نباید گردن دولت رئیسی و مجلس یازدهم انداخت

* اینکه برخی می‌گویند، آمار مشارکت در انتخابات پایین خواهد بود، درست نیست و سیاه نمایی است. من هم قبول دارم که گرانی مردم را تحت فشار قرار داده است. اما اینطور نیست که مشکل معیشت مردم، مختص دولت رئیسی یا مجلس فعلی باشد. در واقع در زمان همه دولت‌ها بسته به وضعیت، گرانی بوده است. عملکرد قوا در هر دوره‌ای تاثیرگذار است، اما مطلق نیستند. گرانی‌های اخیر را نباید فقط گردن دولت رییسی و مجلس یازدهم بیاندازیم.

* شرایط اقتصادی از ابتدای دهه ۹۰ برای مردم به میزان قابل توجهی سخت شد واین سختی به هر حال در ذهن مردم اثرگذار بوده است. اما شور انتخاباتی بیشتر از اینکه به مشکلات اقتصادی ربط داشته باشد، به گفتمان چهره‌های سیاسی ارتباط دارد. دیالوگ‌ بین چهره‌های سیاسی هر چقدر دور از ادب و نزاکت باشد و مردم شاهد توهین و تهمت باشند، طبیعی است که بر اراده‌شان برای شرکت در انتخابات اثر منفی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: جریان خالص‌سازی چگونه تصفیه می‌کند و پیش می‌رود؟


مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم پررنگ خواهد بود

* تاکید می‌کنم، مشارکت در انتخابات مجلس پررنگ خواهد بود. این در حالی است که کشور‌هایی که ادعای دموکراسی دارند، نرخ مشارکت مردم‌شان در انتخابات بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است. امیدواریم نرخ مشارکت ما در انتخابات پیش‌رو بیشتر از این‌ها باشد.

* گروهی عامدانه با تخریب شورای نگهبان درصدد ضربه زدن به نرخ مشارکت در انتخابات هستند. نمی‌توانیم به شورای نگهبان بگوییم، آنچه که دل ما می‌خواهد را انجام دهد. شورای نگهبان تعارف ندارد و به همین دلیل خیلی از اصولگرایان را هم رد صلاحیت کرده است. در انتخابات مجلس گذشته چند رییس کمیسیونی که به خانواده اصولگرایی منتسب بودند هم نتوانستند مجوز حضور در انتخابات را بگیرند.

اصلاح طلبی و اصولگرایی دیگر برای جامعه مهم نیست

* اینکه برخی از اصلاح طلبان رد صلاحیت‌های شورای نگهبان را دلیلی بر عدم توفیق خود می‌دانند، در واقع نوعی بهانه جویی است. خودشان هم می‌دانند مردم با توجه به عملکردشان از آن‌ها عبور کرده اند. بهتر است بگوییم که اصلاح طلبی و اصولگرایی برای جامعه دیگر مهم نیست. برای مردم این مهم است که چه کسانی می‌توانند مشکلات کشور را رفع کنند. نباید که حتما چهره‌های شاخص باشد تا بتوانند به درد مردم برسند؛ مهم کارآمدی است.

* این که عده‌ای رد صلاحیت حسن روحانی را دلیلی بر سیاسی کاری شورای نگهبان می‌دانند، سیاه نمایی است. اینکه بخواهیم با مطرح کردن اسامی شاخص، شورای نگهبان را تخریب کنیم، درست نیست. همین افراد قبل از روحانی موضوع رد صلاحیت آقای لاریجانی را بهانه قرار داده بودند. اگر ۲ نفر در دوره‌ای تایید شده و جایگاه بالایی در نظام داشتند، دلیل نمی‌شود همیشه تایید صلاحیت شوند. امام خمینی فرمودند، ملاک حال افراد است. 

*چند وقت است کلید واژه «خالص سازی» وارد در ادبیات سیاسی شده است که این نوعی اتهام زدن است. اگر بنا به خالص سازی باشد، آیا رد صلاحیت همین اصولگرایان هم نوعی خالص سازی است؟ شاید اصلاح‌طلبان ظرفیت لازم را نداشتند و شرایط‌شان را به حساب خالص سازی می‌گذارند!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انتخابات مجلس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
4
2
جامعه از اصلاح طلبی و اصولگرایی عبور کرده است
این اصولگرا فهمید بعضی از اصلاح طلبون هنوز در خواب خیال اصلاحاتند.اصلاح طلبون خواهشا به سمت رضا پهلوی دیگر شیفت نکنید . انهم مهره سوخته شد رفت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
0
9
کی به تو اجازه داد صحبت کنی همینقدر که در استقلال گند زدی بسه
ALI
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
0
10
کی به تو حق داده تعیین کنی چه کسی صلاحیت دارد یا نه؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان