تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۲

نفربر زرهی پاتریا فنلاند

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های نفربر زرهی مدولار «پاتریا» خواهیم پرداخت.

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

رویداد۲۴ حسین فلاحی: خودروی زرهی مدولا پاتریا (Patria) توسط شرکت فنلاندی پاتریا با همکاری نیروهای دفاعی این کشور ساخته شده است.

تاریخچه پاتریا فنلاند

تولید نفربرهای زرهی چرخدار سری XA در سال 1984 آغاز شد. از آن زمان به بعد شرکت پاتریا بیش از 1200 خودروی چرخدار زرهی سری XA را بدون وقفه در نسخه های مختلف تولید کرده است.

در ژوئن 2020، پاتریا خودروی زرهی مدولار  را برای اهداف آزمایشی به ساب تحویل داد. خودروی پاتریا مدولار زرهی به عنوان یک پلت فرم آزمایش و توسعه برای سیستم های الکترونیکی و بصری در جدیدترین طیف خودروهای ساب استفاده می شود.

خانواده خودروهای زرهی مدولار پاتریا 

خانواده محصولات خودروی زرهی مدولار از پلت فرم بدنه یکسان مجهز به برجک ها و سیستم های ماموریتی برای هر یک از انواع نفربر زرهی، خودروی جنگی پیاده نظام، سیستم خمپاره انداز سنگین آموس، شناسایی، پست فرماندهی، موشک هدایت شونده ضد تانک، خودروی تعمیر و بازیابی زرهی، آمبولانس پشتیبانی آتش و میدان نبرد استفاده می کند.

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

خودروی جنگی پیاده نظام پاتریا P2

نوع خودرو جنگی پیاده‌نظام پاتریا مجهز به یک برجک دو نفره است. اولین نمونه اولیه خودرو با نام خودروی مدلار  زرهی P2 توسط نیروهای دفاعی فنلاند مورد آزمایش قرار گرفت. AMV 8×8 P2 به برجک GDLS CTC LAV 30 میلی متری مجهز شده است.

برجک LAV 30 به یک توپ 30 میلی‌متری بوش مسترATK، یک مسلسل کواکسیال 7.62 میلی‌متری و دید در روز و شب مجهز است. این وسیله نقلیه کاملا آبی خاکی است.

سیستم خمپاره انداز پیشرفته آموس

سیستم خمپاره انداز دوقلو 120 میلی متری آموس را می توان بر روی پاتریا مدولار زرهی نصب کرد. پاتریا برای 24 نسخه آموس با نیروی دفاع فنلاند قرارداد امضا کرد. اولین واحد از چهار واحد تولید اولیه در می 2006 تحویل داده شد. آموس دارای سیستم های کنترل خودکار مهمات و درگیری و شلیک هدف الکترونیکی است.

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

وسیله نقلیه پاتریا AMVXP 8×8

پاتریا AMVXP 8×8 آخرین نسخه است که دارای یک سیستم کنترل زمین یکپارچه و یک موتور قدرتمند با توان نامی 450 کیلووات است. این خودرو یک خودروی زرهی مدولار و بادوام نوآورانه است که قدرت شلیک، حفاظت و تحرک بیشتری را ارائه می دهد.

یک سیستم تولید برق روی پاتریا AMVXP طراحی شده است تا نیازهای آینده برای C4I، مدیریت میدان جنگ و سیستم های آگاهی موقعیت را برآورده کند

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

این وسیله نقلیه دارای حداکثر وزن رزمی 30000 کیلوگرم است و می تواند حداکثر بار 13000 کیلوگرم را حمل کند. دارای یک سیستم مدولار بالستیک، مین و حفاظت در مقابل وسایل انفجاری دست سازاست. وزن این وسیله نقلیه با توجه به زره، سیستم های تسلیحاتی، مهمات و خدمه بین 15 تن (تن) تا 32 تن است.

نفربر زرهی پاتریا AMV 8×8 APC

نسخه پاتریا AMV 8×8 APC به برجک پاتریا PML 127 OWS برای یک مسلسل سنگین 12.7 میلی متری مجهز شده است. برجک PML 127 OWS دارای پیشرانه های الکترو هیدرولیک با تراورس 360 درجه و ارتفاع 8- تا 48 درجه می باشد.

این توپچی دارای دید زایس PERI-Z16A1 و دید پریسکوپیک روز/شب NAE 200 با تقویت کننده تصویر GEN II+ است. دوربین ACCD/حرارتی اختیاری است.

بدنە ضد آب شناور

این خودرو دارای حفاظت بالستیک مدولار مطابق با مشخصات مشتری تا سطح حفاظت در برابر گلوله‌های APFSDS سوراخ‌دار 30 میلی‌متری است. حداکثر حجم داخلی خودروی AMV 8×8 13 متر مکعب، وزن رزمی تا 25 تن و محموله 10 تن است.

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

پاتریا همچنین یک نسخه سبک تر، یک پیکربندی 6×6 از AMV را توسعه داد که از زیرسیستم ها و اجزای خودروی سنگین 8×8 استفاده می کند.  پاتریا 6×6 AMV می تواند حداکثر بار 8.5 تن را حمل کند و وزن رزمی آن تا 24 تن است.

قابلیت مانور پاتریا

حداکثر سرعت جاده ای این خودروی زرهی بیش از 100 کیلومتر در ساعت با برد عملیاتی 800 کیلومتر است. این وسیله نقلیه می تواند شیب های رو به جلو60٪ ، شیب های جانبی 30٪، 0.7 متر پله را طی کند. این وسیله نقلیه می تواند از آب تا عمق 1.8 متری عبور دهد.

این وسیله نقلیه دارای دو ملخ که در هر طرف در عقب بدنه برای قابلیت آبی خاکی نصب شده مجهز شده است. سرعت شنا این وسیله نقلیه 6 کیلومتر در ساعت تا 9 کیلومتر در ساعت است.

موتور دیزل اسکانیا DI 12

موتور دیزلی DI 12 اسکانیا دو قدرتی 360 کیلووات و 1974 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. سیستم محرک از جعبه دنده اتوماتیک ZF Ecomat 7HP902 با دنده 7+1 استفاده می کند. این وسیله نقلیه همچنین می تواند با موتورهای دیزل دیگری مانند کاترپیلار، کامینز یا MTU مطابق با نیازهای لجستیکی کشور مشتری مجهز شود.

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

خط محرکه شامل چهار چرخ متحرک، لاستیک‌های 14.00 R 20 با دستگاه‌های run-flat، ترمزهای دیسکی و سیستم باد کردن مرکزی تایرها است. قابلیت باد کردن مرکزی تایر باعث کاهش فشار زمین می شود. همه چرخ ها دارای سیستم تعلیق مستقل هستند. در سیستم تعلیق عناصر هیدرو پنوماتیک با کنترل ارتفاع سواری وسیله نقلیه اختیاری وجود دارد.

سفارشات و استقرار AMV پاتریا 

پاتریا در حال تولید سریالی است و بیش از 1400 خودرو سفارش داده شده است. این خودروی زرهی توسط کرواسی، فنلاند، لهستان، اسلوونی، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و اسلواکی سفارش داده شده است.

نیروهای دفاعی فنلاند 24 نسخه AMV 8×8 سیستم خمپاره‌انداز پیشرفته (آموس) را برای تحویل از سال 2006 تا 2009 سفارش دادند و در سه‌ماهه اول سال 2003 یک قرارداد برای خرید 100 نسخه پاتریا AMV 8×8 APC امضا کردند. .

در دسامبر 2004، پاتریا سفارش اولین 62 وسیله نقلیه APC، مجهز به برجک‌های مسلسل سنگین کونسبرگ را دریافت کرد. اولین محموله دو خودروی آموس در مارس 2006 تحویل داده شد.

WZM لهستان و پاتریا قرارداد مجوز جدیدی را در جولای 2013 امضا کردند که بر اساس آن WZM مجوز تولید روسوماک ( یک خودروی شبه پاتریا) را تا سال 2023 و حقوق تعمیر و نگهداری تا سال 2052 است. WZM در سال 2013 قراردادی را با ارتش لهستان برای تامین 307 دستگاه خودروی AMV 8×8 روسوماک تا سال 2019 منعقد کرد.

نفربر زرهی «پاتریا» فنلاند

در دسامبر 2006، اسلوونی 135 دستگاه خودروی پاتریا AMV را در چهار نوع سفارش داد. یکی از انواع آن به سیستم جدید خمپاره‌انداز پیشرفته NEMO 120 میلی‌متری NEMO مجهز شده است.

انواع دیگر شامل موشک ضد زره رافائل اسپایک است. 13 وسیله نقلیه اول توسط پاتریا در فنلاند تولید شد و مابقی توسط یک شرکت سرمایه گذاری مشترک که توسط پاتریا و شرکت های اسلوونیایی گورنجی و روتیس ایجاد شده است.

در می 2007، دنل لند سیستمز (پیمانکار اصلی) قراردادی برای 264 وسیله نقلیه پاتریا AMV برای ارتش آفریقای جنوبی منعقد کرد. خودروهای اولیه در فنلاند تولید شدند و بعداً تولید آن به بی لند سیستمز در آفریقای جنوبی منتقل شد. دنل برجک وسیله نقلیه را تامین کرد. این وسیله نقلیه در پنج نوع فرماندهی، خمپاره، موشک، بخش و پشتیبانی آتش مورد نیاز بود. این نوع موشک مجهز به موشک ضد زره Denel Dynamics Ingwe است.

در اکتبر 2007، کرواسی سفارش 84 خودروی پاتریا AMV را صادر کرد. این خودروها توسط پاتریا در فنلاند و شرکت خودروهای خاص دجورو دژاکوویچ در کرواسی تولید شدند.

در ژانویه 2008، امارات متحده عربی سفارش تعداد نامعلومی از خودروهای زرهی پاتریا را صادر کرد. امارات متحده عربی در ژانویه 2016 سفارش دیگری برای وسایل نقلیه اضافی داد.

در آگوست 2010، ارتش دفاعی سوئد 113 AMV پاتریا را برای ارتش این کشور سفارش داد. قرارداد 2.5 میلیارد کرون شامل گزینه ای از 113 وسیله نقلیه اضافی است.

مشخصات کلی نفربر زرهی مدولار «پاتریا»

نوع پروژه: خودروی زرهی مدولار 

خدمه: سه (فرمانده، راننده، توپچی اختیاری)؛ 8-12 سرباز

سازنده: پاتریا

طول: 8.5 متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان