تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا خواهیم پرداخت.

ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا

رویداد۲۴ حسین فلاحی: ربات 710 کبرا (710 Kobra)، یک ربات سنگین و چند ماموریتی است که توسط سازنده ربات‌های آمریکایی شرکت دفاعی و امنیتی آی ربات (در حال حاضرهلدینگ رباتیک اندیور) طراحی شده است. هدف از طراحی این ربات، ایمنی و اثربخشی مأموریت برای سربازان و پرسنل امنیتی است.

این ربات برای ماموریت هایی مانند کشف مواد منفجره، خنثی سازی مهمات انفجاری و بمب، رصد مداوم و بازرسی ایست بازرسی خودرو مناسب است. همچنین می توان از آن برای رصد و شناسایی مواد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته ای استفاده کرد.

در سپتامبر 2015،  شرکت دفاعی و امنیتی آی ربات سفارشی از مشتریان آمریکایی و خارجی برای عرضه 710 کبرا به همراه سایر وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین خانواده آی ربات از جمله 110 فرست لوک، 310 SUGV و 510 PackBot دریافت کرد. شرکت اندیور رباتیک هولدینگ در مارس 2019 توسط فلیر سیستمز خریداری شد.

تاریخچه ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا

710 کبرا نسخه ارتقا یافته 710 ماریور است که در ابتدا در سال 2007 طراحی و با همکاری مرکز تانک و خودروی فرماندهی تحقیقات، توسعه و مهندسی ارتش ایالات متحده توسعه یافت.

طراحی و ویژگی های 710 کبرا

طراحی ماژولار و مستحکم ربات 710 کبرا اجازه می دهد تا این ربات در محیط های داخلی و خارجی و مناطق صعب العبور کار کند. این ربات در یک شاسی بلند یا ون قابل حمل است و می تواند در 60 ثانیه مستقر شود.

ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا

طول این ربات 91.4 سانتی متر، ارتفاع 45.7 سانتی متر (در زمان انبار کردن)، وزن 166.5 کیلوگرم و ظرفیت حمل بار بیش از 68 کیلوگرم است. این ربات با دو پورت 500 وات و سه پورت بار 100 وات نصب شده است. این ربات نرم افزار هوش ربات آور2 را برای پیکربندی، آموزش و پشتیبانی آسان در خود جای داده است.

محموله ها و لوازم جانبی

این ربات بسته به نیاز ماموریت می تواند محموله ها و لوازم جانبی مختلفی را حمل کند. پیکربندی پایه مجهز به یک دستکاری کننده سنگین با دوربین های دستگیره با زوم اپتیکال 26 برابر و دوربین برجک زوم دیجیتال 12 برابر و چهار پورت بار است.

بازوی دستکاری 60.3 کیلوگرمی را می توان تا 190.5 سانتی متر افزایش داد. این ربات می تواند اجسام با وزن بیش از 35 کیلوگرم را در حالت کشش کامل بازو و تقریباً 150 کیلوگرم در موقعیت نزدیک بلند کند.

ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا

شاسی این ربات به دوربین های رنگی جلو و عقب، زاویه باز، درایو با LED های سفید و مادون قرمز مجهز شده است. همچنین دارای سنسورهایی مانند صدای دو طرفه، مانیتورینگ حرارتی سیستم و واحد اندازه گیری داخلی است.

پیکربندی EOD دارای یک کیت دوربین پشت بالا، یک پایه مختل کننده دو شات با دوربین با وضوح بالا، لوازم جانبی برای یکپارچه سازی اخلالگرهای مختلف، یک دوربین دستگیره با وضوح بالا، یک قفسه لوازم جانبی و یک فیبر غیرفعال است.

ارتباطات 710 کبرا

710 کبرا مجهز به رادیو دیجیتال 2.4 گیگاهرتز یا 4.9 گیگاهرتز، تتر و سیستم ارتباطی خط دید با برد 800 متر است. همچنین دارای قابلیت مش با گره رادیویی 4.9 گیگاهرتز مستقل یا ارتباطات رادیویی به رله 110 فرست لووک است. 710 کبرا نسخه ارتقا یافته 710 واریراست که در ابتدا در سال 2007 طراحی شد.

سیستم کنترل

ربات چند ماموریتی با استفاده از سیستم کنترل چند رباتی یو پوانت (uPoint) کنترل می شود که دارای یک کنترلر مبتنی بر اندروید و یک شبکه رادیویی ربات است.

قدرت و عملکرد ربات چند ماموریتی

710 کبرا توسط 12 باتری BB-2590/U تغذیه می شود که مدت زمان کارکرد بین شش تا ده ساعت را فراهم می کند. این ربات دارای ترمزهای مکانیکی است و به لطف سیستم دو مسیره با باله های مفصلی، حتی در شرایط سخت محیط های شهری، تحرک بیشتری را ارائه می دهد.

ربات چند ماموریتی ۷۱۰ کبرا

ارتفاع این ربات تا 3.5 متر و حداکثر سرعت آن 12.9 کیلومتر بر ساعت است. این ربات می تواند موانع عمودی تا ارتفاع 81 سانتی متری را پشت سر بگذارد و می تواند در عمق 45.7 متری آب پیشروی کند. همچنین این ربات می تواند از پله ها تا شیب 45 تا 60 درجه بالا برود. این ربات قابلیت فعالیت در تاریکی های بصری تحت هر شرایط آب و هوایی را دارا است . این ربات برای مطابقت با استانداردهای نظامی MIL-STD-461 و MIL-STD-464 و همچنین حفاظت از نفوذ با استاندارد IP67 طراحی شده است.

مشخصات کلی ربات۷۱۰ کبرا

نوع:  ربات چند ماموریتی

سازنده: سیستم های فلیر (FLIR)

وزن: 166.5 کیلوگرم

طول: 91.4 سانتی متر

ظرفیت بار: 68 کیلوگرم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان