تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲

علائم هشداردهنده حمله قلبی در زنان

این مقاله علائم و نشانه‌های حمله قلبی در زنان، انواع حمله قلبی و اینکه چرا زنان در مقایسه با مردان در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی هستند، را بررسی می‌کند.

علائم هشداردهنده حمله قلبی در زنان

رویداد۲۴ سیما صابری: علائم حمله قلبی برای زنان و مردان می‌تواند متفاوت باشد. اگرچه افراد از هر جنس ممکن است علائم و نشانه‌های شناخته شده‌ای مانند درد قفسه سینه داشته باشند، اما زنان بیشتر احتمال دارد خستگی، سوء هاضمه و علائم دیگر را تجربه کنند. به علاوه، درد قفسه سینه زنان ممکن است در مقایسه با مردان متفاوت باشد. این مقاله علائم و نشانه‌های حمله قلبی در زنان، انواع حمله قلبی و اینکه چرا زنان در مقایسه با مردان در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی هستند، را بررسی می‌کند.

نشانه‌های سکته قلبی در زنان که نباید نادیده گرفته شود

علائم حمله قلبی برای زنان و مردان مشابه است. با این حال، برخی از علائم و نشانه‌های دیگری در زنان شایع‌تر است که سعی می‌کنیم به آن بپردازیم. در اینجا برخی علائم و نشانه‌های حمله قلبی در زنان وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده بگیرید:

-درد قفسه سینه که علاوه بر قفسه سینه در قسمت بالای شکم نیز احساس شود

-سرگیجه

-خستگی مفرط

-غش کردن

-حالت تهوع و استفراغ

-درد در فک، گردن یا قسمت بالای کمر

-تنگی نفس

خستگی مفرط، غش و سوء هاضمه از علائم حمله قلبی است که در زنان شایع‌تر است. علائم سکته قلبی که توسط زنان تجربه می‌شود نیز علائمی هستند که ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که فردی احساس استرس زیادی می‌کند. همین امر باعث می‌شود که علائم به جای مراجعه به پزشک، نادیده گرفته یا نادیده گرفته شوند

علائم حمله قلبی ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. اگر شما یا کسی که با او هستید علائم حمله قلبی دارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. حتی اگر کاملاً مطمئن نیستید که یک حمله قلبی است، بهتر است موضوع را جدی بگیرید.

علائم حمله قلبی در مقایسه با ایست قلبی

حمله قلبی و ایست قلبی یکسان نیستند. حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود شود. ایست قلبی یک کاهش ناگهانی عملکرد قلب است که در آن قلب قادر به پمپاژ خون نیست. البته توجه کنید که گاهی اوقات، حمله قلبی می‌تواند منجر به ایست قلبی شود. همچنین ممکن است ایست قلبی در حین بهبودی پس از حمله قلبی اتفاق بیفتد

علائم ایست قلبی عبارتند از:

-احساس سقوط

-نفس تنگی یا نفس نفس زدن

-نداشتن نبض

-فرد به لرزاندن یا فریاد زدن پاسخ ندهد

اگر کسی علائم ایست قلبی داشت فوراً با اورژانش تماس بگیرید. اگر برای انجام آن آموزش دیده اید، تنفس قلبی ریوی (CPR) را شروع کنید.

علائم هشداردهنده حمله قلبی در زنان

علائم سکته قلبی در زنان

علاوه بر علائم رایج حمله قلبی، علائم و نشانه‌هایی نیز در ارتباط با انواع خاصی از حملات قلبی وجود دارد.

حمله قلبی خاموش

حمله قلبی خاموش، حمله قلبی با علائم و نشانه‌های کم یا بدون یا علائم ناشناخته است. از بین ۸۰۵ هزار حمله قلبی در سال، ۱۷۰ هزار مورد حمله قلبی خاموش است. با حمله قلبی خاموش، فرد ممکن است متوجه نشود که دچار حمله قلبی شده است، مگر اینکه به دلیل دیگری به پزشک مراجعه کرده باشد. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید که بیشتر خسته می‌شوید، بنابراین تصمیم می‌گیرید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در این شرایط ممکن است چنین علائمی را قبلا حس کرده باشید:

-آنفولانزا

-سوء هاضمه

-کشیدگی عضلانی در قفسه سینه یا بالای کمر یا فک یا قسمت بالایی پشت یا بازو‌ها

در حمله قلبی خاموش، حمله قلبی تنها زمانی تشخیص داده می‌شود که تصویربرداری (MRI)، نوار قلب (ECG یا EKG)، یا سایر آزمایش‌ها انجام شود. یک حمله قلبی خاموش به همان اندازه خطرناک است که یک حمله قلبی با علائم و نشانه‌های آشکار.

حمله قلبی ضعیف

حمله قلبی ضعیف نوعی حمله قلبی است که در مقایسه با حمله قلبی دیگر آسیب کمتری به قلب وارد می‌کند. نام پزشکی این نوع سکته قلبی، انفارکتوس میوکارد است. در این حالت با NSTEMI، جریان خون به یکی از شریان‌های اصلی قلب تا حدی مسدود می‌شود. یا جریان خون به یکی از شریان‌های کوچک قلب به طور کامل مسدود می‌شود. یک حمله قلبی ضعیف همان علائم و نشانه‌های حمله قلبی را خواهد داشت، از جمله:

-درد یا فشار قفسه سینه

-سرگیجه

-تعرق مفرط

-حالت تهوع

-تنگی نفس

تنگی خودبخودی عروق کرونر

یکی از علل حملات قلبی که بیشتر در زنان به ویژه زنان جوان شایع است، تنگی خودبخودی عروق کرونر (SCAD) است. شریان‌ها خون را به قلب می‌رسانند. در حالت SCAD، پارگی در لایه‌های یک یا چند شریان وجود دارد. هنگامی که پارگی اتفاق می‌افتد، یک فلپ یا لخته خون ممکن است تشکیل شود. هر یک از این‌ها می‌تواند جریان خون به قلب را مختل کند و منجر به حمله قلبی شود.

بیماری SCAD علت اصلی حملات قلبی در زنان ۵۰ ساله یا کمتر و همچنین در افراد باردار و افرادی است که به تازگی زایمان کرده اند. افراد مبتلا به SCAD معمولاً سایر عوامل خطر بیماری قلبی را ندارند. علائم و نشانه‌های حمله قلبی ناشی از SCAD مشابه علائم سایر حملات قلبی است، از جمله:

-درد/فشار قفسه سینه

-سرگیجه

-عرق کردن شدید

-حالت تهوع

-درد در بازو، فک یا قسمت بالای کمر

-تنگی نفس

میانگین سن سکته قلبی در زنان

میانگین سنی برای اولین حمله قلبی در زنان ۷۲ سال است. این در مقایسه با ۶۵.۶ سال در مردان است. با این حال، در حال حاضر زنان بیشتری هستند که حملات قلبی را در سنین پایین‌تر تجربه می‌کنند. یک بررسی نشان داد که حملات قلبی به ویژه در بین زنان ۳۵ تا ۵۴.۱۱ ساله در حال افزایش است. حملات قلبی ممکن است در میان جوانان به دلیل شیوع عوامل خطر بیماری قلبی باشد. این عوامل عبارتند از:

-فشار خون بالا

-کلسترول بالا

-سیگار کشیدن

نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده حداقل یکی از این عوامل خطر را دارند. برخی از عوامل دیگری که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند عبارتند از:

-دیابت

-چاقی

-نداشتن فعالیت بدنی

دلایل افزایش خطر مرگ و میر در زنان

زنان دو برابر مردان در معرض خطر مرگ ناشی از حملات قلبی هستند. چراکه بیماری قلبی به طور سنتی به عنوان "بیماری مردانه" در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر قاتل شماره یک زنان نیز باشد. این عدم آگاهی ممکن است درمان را به تعویق بیندازد

علائم حمله قلبی در زنان یا ترکیبی از علائم حمله قلبی در زنان کمتر از مردان شناخته شده است، بنابراین نادیده گرفتن آن‌ها آسانتر است.

زنان خیلی اوقات علائم سلامتی خود را نادیده می‌گیرند یا آن را کم اهمیت می‌دانند. زنان همچنین در مقایسه با مردان بیشتر احتمال دارد که پس از حمله قلبی دچار عوارض سلامتی شوند. این امر می‌تواند به دلیل سن بالاتر در زمان حمله قلبی و افزایش مشکلات سلامتی در زمان حمله قلبی باشد.

خلاصه

علائم حمله قلبی برای زنان می‌تواند متفاوت از علائم حمله قلبی در مردان باشد. علاوه بر درد قفسه سینه و سایر علائم، زنان ممکن است خستگی شدید، حالت غش و سوء هاضمه را نیز تجربه کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان