تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

راه‌های کاهش مصرف سوخت خودرو در زمستان

افزایش میزان مصرف سوخت در زمستان یکی از مشکلاتی است که در این فصل و روز‌های سرد سال برای خودرو‌ها پیش می‌آید. این تغییر در میزان مصرف سوخت دلایلی دارد و برای کاهش آن نیز راه‌هایی وجود دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

کاهش مصرف سوخت

رویداد۲۴ با شروع فصل سرما و حرکت خودرو در روز‌های سرد پاییزی و زمستانی، تغییری در میزان مصرف سوخت خودروی خود مشاهده می‌کنیم و احساس می‌کنیم که نسبت به گذشته، سوخت بیشتری مصرف می‌شود. در ادامه، دلایل افزایش مصرف سوخت و راه‌های کاهش آن در زمستان بررسی می‌شود و شما می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده از شدت افزایش مصرف سوخت در روز‌های سرد کاسته کنید.

افزایش مصرف سوخت در زمستان به چه اندازه است؟

تغییر در میزان افزایش مصرف سوخت بین خودرو‌های مختلف با پیشرانه‌های مختلف متفاوت است، به این معنی که میزان افزایش مصرف در خودرو‌های احتراقی، هیبریدی و تمام برقی ممکن است متفاوت باشد.

در ادامه، میزان افزایش مصرف هر یک از آن‌ها در روز‌های سرد آمده است.

خودرو‌های بنزینی و دیزلی

با کاهش دمای هوای محیطی که خودرو در آن تردد می‌کند، مصرف سوخت خودرو‌هایی که موتور‌های احتراقی دارند، در مصرف شهری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در سفر‌های کوتاه شهری بین ۱۵ تا ۳۳ درصد افزایش می‌یابد.

هیبریدی‌ها

در بین خودرو‌های هیبریدی، تأثیر کاهش دما بیشتر است و به دلیل کاهش دمای باتری، بازدهی آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. در نتیجه، در خودرو‌های هیبریدی شاهد افزایش مصرف بین ۲۰ تا ۴۰ درصد در مصرف شهری و ۲۵ تا ۴۵ درصد در سفر‌های کوتاه هستیم.

تمام برقی ها

اما در خودرو‌های تمام برقی، میزان افزایش مصرف انرژی بین ۳۹ تا ۴۱ درصد است که بیشترین سهم انرژی مصرفی برای گرم کردن کابین صرف می‌شود. در این خودروها، جریان آب گرمی برای بخاری خودرو وجود ندارد و بنابراین برای گرم کردن کابین، از توان باتری استفاده می‌شود. در صورت خاموش بودن بخاری در روز‌های سرد، تنها افت توان ناشی از سرد بودن باتری‌ها تأثیرگذار است و مصرف انرژی فقط بین ۸ تا ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

دلایل افزایش مصرف سوخت در زمستان چیست؟

۱. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف سوخت در روز‌های سرد، اصطکاک موتور و گیربکس به دلیل منقبض شدن روغن مورد استفاده در آن‌ها است. این اصطکاک بیشتر نیاز به انرژی برای حرکت خودرو ایجاد می‌کند.

۲. در روز‌های سرد، زمان رسیدن به دمای عملکردی موتور (دمای مناسب برای عملکرد بهینه) طولانی‌تر می‌شود. قبل از رسیدن به دمای عملکردی مناسب، مصرف سوخت خودرو بیشتر است. این موضوع به ویژه در سفر‌های کوتاه شهری تشدید می‌شود، زیرا موتور بیشتر در حالت سرد عمل می‌کند.

۳. در روز‌های سرد، استفاده از بخارگیر شیشه‌ها و آینه‌ها، گرم کن صندلی‌ها، گرم کن فرمان و فن بخاری برای افزایش راحتی و دفاع از دید براننده است. اما این تجهیزات برق زیادی مصرف می‌کنند. به همین دلیل، دینام خودرو بیشتر از قبل نیاز است تا توان بیشتری ارائه دهد تا بتواند برق مورد نیاز را برای باتری تأمین کند، که منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود.

۴. هوا در روز‌های سرد، فشرده‌تر است و به همین دلیل مقاومت بیشتری در برابر حرکت خودرو ایجاد می‌کند. به عبارتی، نیروی درگ بیشتری بر روی خودرو اعمال می‌شود. این عامل نیز تأثیری بر مصرف سوخت دارد، اگرچه تأثیر آن در مقایسه با دیگر دلایل کمتر است و می‌توان به آن صرف نظر کرد.

۵. در روز‌های سرد، دمای تایر‌ها کاهش می‌یابد و فشار هوای درون آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، تایر‌ها در برابر حرکت مقاومت بیشتری نشان می‌دهند و برای حرکت خودرو نیاز به توان بیشتری از موتور است. این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. در این شرایط، مهم است که همیشه فشار تایر‌های خود را در مقدار مناسب نگه دارید.

۶. عملکرد باتری‌ها در روز‌های سرد ضعیف می‌شود و این موضوع بیشتر در خودرو‌های هیبریدی و تمام برقی تأثیرگذار است و باعث کاهش مسافت قابل پیمایش آن‌ها می‌شود.

۷. در مسیر‌های یخ‌زده و برفی، اگر خودرو به تایر‌های زمستانی یا زنجیر‌های چرخ مجهز نباشد، چسبندگی تایر با سطح جاده کاهش می‌یابد و برای حرکت خودرو نیاز به انرژی بیشتری از موتور می‌شود.

راه‌های کاهش مصرف سوخت در زمستان چیست؟

با توجه به این که نمی‌توان به طور کلی تاثیر کاهش دما در افزایش میزان مصرف سوخت را از بین برد، اما راه‌هایی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید از شدت آن بکاهید و تاثیر سرما در افزایش مصرف سوخت را کم کنید.

۱. پارک خودرو در مکان‌های گرم می‌تواند زمانی که موتور خودرو راه افتاده است، را کاهش دهد و در نتیجه تأثیر آن بر افزایش مصرف سوخت کاهش یابد.

۲. سعی کنید سفر‌های کوتاه خود را کاهش دهید و در صورت امکان، آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا کمتر با موتور سرد تردد کنید.

۳. برای گرم شدن موتور، خودرو را در حالت ثابت نگه ندارید، زیرا این عمل باعث تلف سوخت می‌شود. بهتر است بعد از حدود ۳۰ ثانیه روشن کردن موتور بدون حرکت خودرو (Idle)، با دور‌های پایین شروع به حرکت کنید تا به مقصد نزدیک شوید و در عین حال موتور را به دمای عملکردی مناسب برسانید.

۴. از گرمکن صندلی‌ها، بخاری و بخارگیر شیشه‌ها به میزان کافی استفاده کنید و تلاش نکنید بی‌خود آن‌ها را روشن نگه دارید. اما بخارگیر شیشه‌ها پس از گذشت حدود ۱۰ دقیقه خاموش می‌شود و مصرف برق آن قطع می‌شود.

۵. فشار تایر‌های خود را در زمستان بیشتر بررسی کنید تا تأثیر کاهش فشار هوا در تایر‌ها بر مصرف سوخت کمتر شود یا به‌طور کلی از بین برود.

۶. اگر در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، بهتر است در فصل‌های سرد از روغن‌های با ویسکوزیته کمتر استفاده کنید تا تأثیر سفت شدن روغن در مصرف سوخت کاهش یابد. برای انجام این کار، بهتر است از کمک یک کارشناس فنی استفاده کنید و خودسری نکنید، زیرا انجام این کار به‌طور نادرست ممکن است به موتور خودرو آسیب برساند.

۷. در خودرو‌های تمام برقی، برای گرم کردن کابین، انرژی زیادی از باتری مصرف می‌شود و محدودیت مسافت پیمودن خودرو ایجاد می‌شود. برای حل این مشکل، بهتر است از گرمکن صندلی‌ها استفاده کنید، زیرا برق کمتری نسبت به بخاری مصرف می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان