تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

دولت چقدر از نوسان بازار مسکن سود می‌برد؟

کارشناس بازار مسکن می‌گوید: گرانی بی منطق مسکن در ماه‌های پایانی سال از وضعیت نابسامان قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و به تبع آن بازار مسکن خبر می‌دهد که در ادامه این روند مسکن قطعاً از دسترس تهرانی‌ها خارج می‌شود.

دولت چقدر از نوسان بازار مسکن سود می‌برد؟

رویداد۲۴ مریم بهنام راد در اقتصاد ۲۴ نوشت: در حالی طبق اعلام مرکز آمار، در دی ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٦،٥ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل ١١ واحد درصد کاهش داشته است که قیمت آپارتمان در تهران بدون توجه به کاهش معاملات همچنان روند صعودی گرفته است.

بیشترین و کمترین قیمت مسکن در تهران

البته در دی ماه ١٤٠٢ متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به ٨٠٦١٠٧ و ٧٧٠٤١٧ هزار ریال رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ١٦٦٣٩٢٨ هزار ریال بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ٤٢٣٤٩٢ هزار ریال کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند.

اما با این آمار‌ها نمی‌توان به وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن خوش بین بود و آرامش قیمت در این بازار را پیش بینی کرد.

با توجه به تفاوت وضعیت بازار مسکن با آمار‌های مرکز آمار، هادی سرخوش یکی از فعالان بازار مسکن در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: هنوز بازار مسکن در تلاطم قیمت بسر می‌برد به طوری که علی رغم سنوات گذشته تغییر قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران از همان ماه آبان دچار نوسان شده است.

وی تاکید کرد: هر سال تعیین قیمت‌های جدید آپارتمان از اواخر بهمن ماه کلید می‌خورد چراکه مردم در ماه‌های آخر سال اقدام به خرید و یا تعویض خانه‌های خود می‌کنند، اما امسال نوسان قیمت از همان پاییز آغاز شده است.


بیشتر بخوانید: کارشناس مسکن: تهران و شهر‌های بزرگ به جهنم کارگران و کارمندان مزدبگیر تبدیل شده


لطمه سیاست‌های سطحی دولت به بازار مسکن

سرخوش گفت: در ابتدای دولت سیزدهم قرار بود بحران مسکن حل شود، اما با سیاست‌های سطحی و افراد نفوذی در بازار، امروز قیمت‌ها چنان پیچیده شده که این کالای استراتژیک در همین سال جاری تا مدت‌های طولانی از دسترس خانوار‌ها خارج شده است.

به گفته این فعال بازار مسکن؛ همانطور که بازار، سیگنال‌های تورم را گرفته و قصد کاهش قیمت را ندارد و معاملات مسکن کاهش یافته است، این بازار به دنبال افزایش چندباره قیمت در انتهای سال جاری است.

وی تصریح کرد: گرانی بی منطق مسکن در ماه‌های پایانی سال از وضعیت نابسامان قیمت‌ها در بازارارز و طلا و به تبع آن بازار مسکن خبر می‌دهد.

سرخوش گفت: با توجه به بی اعتنایی دولت به نوسان قیمت مسکن آن هم در زمان رکود معاملات، خرید آپارتمان برای تهرانی‌های حقوق بگیر رویا شده است.

این فعال بازار مسکن خاطرنشان کرد: صفر تا صد تغییرات قیمتی در بازار مسکن به دست دولت است و قطعاً هیچ ابزاری بدون مداخله دولت نمی‌تواند وضعیت قیمت‌ها در این بازار را به ثبات برساند. پس سود دولت از تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در بازار مسکن بر هیچ کس پوشیده نیست.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان