تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲

هتل و رستوران و پوشاک و کفش در صدر گرانی‌ها قرار گرفتند

 قبل از سقوط قدرت خرید مردم و تا اواسط دهه ۸۰ بسیاری از بازار‌ها از نیمه بهمن به استقبال نوروز می‌رفتند و فضای شهر بوی سال نو می‌داد. اما در دهه اخیر با عقب ماندن حقوق و درآمد گروه‌های شغلی مختلف از تورم، این قیمت‌ها همان‌هایی هستند که با تغییرات سال جدید پیش روی مردم تطبیق می‌دهند.

هتل

رویداد۲۴ ابوالفضل نورالدین در میهن تجارت نوشت: این موضوع امسال در آمار‌های تورم مرکز آمار در بهمن ماه به وضوح دیده می‌شود. داده‌های این مرکز دولتی نشان می‌دهد کالا‌ها و خدماتی که معمولاً در عید نوروز با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند، بیش از هر بخش دیگری در این ماه نسبت به بهمن سال قبل (نقطه‌ای) درگیر تورم بوده‌اند. در مجموع ۱۲ ماه (سالانه).

تورم هتل‌ها و رستوران‌ها در بهمن ماه ثبت شد

در بین ۱۲ بخش اصلی مورد مطالعه مرکز آمار، بخش هتل و رستوران با تورم سالانه ۶۲.۵ درصد تورم بیشتری نسبت به ۱۱ بخش اصلی دیگر داشته است. در بین تمامی گروه‌های اصلی و فرعی، تنها زیر گروه‌های گوشت قرمز و گوشت ماهی تورم بالاتری نسبت به هتل‌ها و رستوران‌ها داشته اند.

این گروه رکورددار تورم در بخش‌های اصلی در بهمن ماه نیز محسوب می‌شود و هیچ گروه دیگری نتوانسته به نرخ تورم ۵۵.۳ درصدی هتل‌ها و رستوران‌ها برسد.

به نظر می‌رسد افزایش تقاضا برای رزرو هتل در ایام نوروز باعث شده است که تورم این گروه در بهمن ماه افزایش یافته و رکورد جدیدی از خود به جای بگذارد.


بیشتر بخوانید: بانک مرکزی دوباره تصمیم گرفت؛ سوبسید به مسافران سفر‌های خارجی


تورم ماهانه هتل‌ها و رستوران‌ها نسبت به میانگین تورم ۳۰ روزه بهمن ماه (۱.۴ درصد) یک درصد بیشتر است به طوری که نسبت به دی ماه از رشد نسبتا چشمگیری برخوردار است.

عید نیامد، لباس و کفش گران شد

پوشاک و کفش را شاید بتوان پرتقاضاترین کالا در عید نوروز دانست. البته تقاضایی که در چند سال اخیر به دلیل رشد روزافزون قیمت‌ها گاهی بی پاسخ مانده و مردم موفق به خرید محصول مورد نظر خود نمی‌شوند.

امسال رشد قیمت این دو محصول در اطلاعات رسمی مرکز آمار قابل مشاهده است. پس از گروه و هتلداری، بخش پوشاک و کفش با بیشترین تورم سالانه و نقطه‌ای در رتبه دوم قرار دارد. شاخص تورم این گروه در این ماه به ترتیب ۴۸.۳ درصد و ۴۴.۳ درصد است.

تورم این گروه نسبت به دی ماه ۰.۵ درصد بیشتر از میانگین تورم ماهانه بهمن ماه است تا اثر تورمی آن بر تورم کل تخلیه شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد نوروز بویی بیش از بوی سال نو و حال و هوای خوب آن را به همراه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نرخ تورم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان