تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

نکات طلایی برای افزایش عمر لاستیک خودرو

لاستیک‌های خودروها، مانند پا‌های ما پس از یک پیاده روی طولانی یا دویدن پرفشار، ممکن است حس خستگی و فرسودگی کنند. این لاستیک‌ها پس از طی کردن مسافتی مشخص نیاز به تعویض یا جابجایی دارند. با رعایت نکاتی طلایی که در این مطلب به آن اشاره خواهد شد، می‌توانید عمر لاستیک‌های خودرو را افزایش دهید.

عمر لاستیک خودرو

رویداد۲۴ با رعایت و انجام این ۷ نکته عمر لاستیک خودرویتان را زیاد کنید.

۱- باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید

تغییر دما می‌تواند باعث تغییر در فشار باد لاستیک شود. هر ۵ درجه تغییر در دمای هوا، تقریباً ۱ psi افت یا افزایش در فشار باد تایر را ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، هر ۱۵ درجه سانتی‌گراد کاهش در دما، تقریباً ۱۰ درصد کاهش فشار باد را نتیجه می‌دهد.

لاستیک‌ها به طور معمول در طول زمان کمی باد از دست می‌دهند. به طور میانگین، هر ماه لاستیک خودرو حدود ۲ psi از فشار باد را از دست می‌دهد و در هوای گرم، این کاهش فشار باد با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

در مورد تنظیم فشار باد لاستیک‌ها، مهم است بدانیم که با تنها نگاه کردن به تایر‌ها (به خصوص تایر‌های رادیال) نمی‌توانیم بگوییم آیا لاستیک کم باد است یا خیر، زیرا کاهش فشار باد تا حد ۵۰ درصد هم به طور ظاهری قابل تشخیص نیست.

برای اطمینان حاصل کردن از تنظیم درست فشار باد، می‌توانید یک اندازه‌گیر باد مرغوب تهیه کنید. درجه‌های باد معمولاً توسط آپاراتی‌ها استفاده می‌شوند، اما آن‌ها دقت کاملی ندارند، زیرا ممکن است به ضربه‌ها معرض شده و به درستی نگهداری نشوند. همچنین، فشار باد باید در حالت "سرد" اندازه‌گیری شود، یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف شده و یا کمتر از ۲ کیلومتر مسافت طی کرده باشد.

در حالت عادی رانندگی، دمای لاستیک‌ها تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر شما تا فروشگاه آپاراتی بروید، در عمل فشار باد به صورت دقیق اندازه‌گیری نخواهد شد. بنابراین، بهتر است با استفاده از یک اندازه‌گیر باد خانگی خود، آن را بررسی کنید.

۲- تایر‌ها را از لحاظ فرسایش غیرمتقارن بازدید کنید

هر نوع سایش غیرمعمول می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در سیستم فرمان و تعلیق خودرو باشد.

۳- اگر خورده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه لای آج گیر کرده باشد، آن را خارج کنید

این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و باعث بروز نشتی باد از آن شوند.

۴- تنظیم بودن چرخ‌ها

تنظیم بودن چرخ‌ها به معنای آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا قرار دارند. در غیر این صورت، لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی به بی‌هدف صرف می‌شود که علاوه بر افزایش مصرف سوخت، عمر لاستیک را کاهش می‌دهد.

برای اطمینان حاصل کردن از تنظیم بودن چرخ‌ها، می‌توانید خودرو را در یک محل صاف مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت درآورید و به آرامی فرمان را رها کنید. فرمان نباید به هیچ سمتی کشیده شود. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵،۰۰۰ کیلومتر یا یکبار در سال انجام شود.

۵- بالانس تایر‌ها

به طور معمول، تایر و متعلقات چرخ حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد، به آن "چرخ بالانس نیست" گفته می‌شود. حتی تغییر کوچکی به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلوگرم می‌تواند باعث مرتعش شدن خودرو در حال حرکت شود.


بیشتر بخوانید: در زمستان لاستیک خودرو چه قدر باید باد داشته باشد؟


اگر در فرمان لرزشی احساس می‌کنید، احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزشی مشاهده می‌کنید، چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. برای اطمینان حاصل کردن از بالانس بودن چرخ‌ها، مناسب است هر ۲۰،۰۰۰ کیلومتر یا به صورت دوره‌ای آن‌ها را بررسی کنید.

فراموش نکنید که در یک شاه‌راه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه چرخش می‌کند. بالانس نبودن می‌تواند منجر به خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما شود.

۶- جابه جا کردن چرخ‌ها

بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید. این کار به دلیل این است که لاستیک‌های جلو سریع‌تر ساییده می‌شوند، زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز بر عهده دارند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلو داشته باشد، سایش سریع‌تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو شما درج شده است.

۷- نگهداری لاستیک

لاستیک را باید در محیط تمیز و عمودی انبار کنید. اطمینان حاصل کنید که محل انبار لاستیک از نور مستقیم آفتاب یا نور‌های مصنوعی شدید، حرارت، موتور‌های الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می‌دارید، باد آن را روی ۱۵ psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟

هنگامی که آج رویه به ۶/۱ میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت لاستیک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
سپاس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان