تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قالیباف برای رسیدن به ائتلاف با جبهه پایداری چه باج‌هایی داد؟ / همه یاران قالیباف که از لیست به بیرون پرت شدند

محمدباقر قالیباف از هر زمان دیگری به لحاظ سیاسی ضعیف‌تر است؛ چه شد که قالیباف در موضع ضعف قرار گرفته است؟ قالیباف برای رسیدن به ائتلاف با پایداری چه باج‌هایی داد؟


محمدباقر قالیباف
رویداد۲۴  محمدحسن نجمی: سرانجام فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری منتشر شد. در انتشار غیررسمی آن، ابتدا از قالیباف به عنوان سرلیست یاد شد، اما کمتر از یک ساعت پس از انتشار فهرست، بر اساس شنیده‌ها، دبیرکل جبهه پایداری فشار آخر را وارد و اعلام کرد که در صورتی که ائتلاف شکل بگیرد، دو سر لیست خواهیم داشت و مرتضی آقاتهرانی سرلیست جبهه پایداری خواهد بود.

ضعیف‌ترین قالیباف دهه‌های اخیر/ یک فهرست، دو سرلیست

همین اتفاق هم افتاد؛ وبسایت جبهه پایداری زودتر از رسانه‌های نزدیک به شورای ائتلاف فهرست نهایی را منتشر کرد و در آن تاکید شده بود «این فهرست دارای دو سرلیست است؛ یکی قالیباف و یکی آقاتهرانی.» به عبارت ساده‌تر، جبهه پایداری با این اقدام توانست قالیباف را از برج عاج پایین بکشد و با تحمیل آقاتهرانی، به عنوان یک سر دیگر لیست مشترک، ضربه محکمی به پایه‌های جایگاه سیاسی قالیباف وارد کند.

این ضربه پایداری به قالیباف، در واقع نتیجه تضعیف او در میان افکار عمومی بدنه اجتماعی اصولگرایان بود؛ هفته‌های اخیر هجمه‌های سنگینی توسط نیرو‌های نزدیک به پایداری و سایر جریان‌های تندرو به قالیباف وارد شد که جایگاه او را در میان افکار عمومی اصولگرایان و همچنین چهره‌های شاخص این جریان، متزلزل کرد؛ از ماجرای درخواست اقامت دائم اسحاق قالیباف در کانادا گرفته تا مدیریت مجلس و مطرح شدن نقاط ضعف او، همه و همه دست به دست یکدیگر دادند تا محمدباقر قالیباف را بیش از پیش زیر ضرب ببرند.

یاران موافق قالیباف همه از دست شدند؟


بیشتر بخوانید:

جزییات دادگاه رسیدگی به پرونده اقامت دائم اسحاق قالیباف در کانادا/ آیا کانادا درخواست فرزند رئیس مجلس را رد می‌کند؟

سعید محمد: یکی از مشکلات قالیباف را هر فرد دیگری داشت، صد بار حذف شده بود/ این مصونیت به خاطر چیست؟


قالیباف در این شرایط قدرت چانه‌زنی‌اش را به شدت از دست داد و مجبور شد به هرآنچه که پایداری‌چی‌ها می‌خواهند تن بدهد تا فهرست مشترک به هر قیمتی که شده، منتشر شود. مهم‌ترین شکست اینجا رخ داد: حذف یاران نزدیک قالیباف از جمله مجتبی توانگر، محسن پیرهادی، ابوالفضل عمویی از نمایندگان فعلی تهران. این چهره‌ها جایی در این فهرست مشترک ندارند. همچنین وکیل مدافع توییتری قالیباف، یعنی جلیل محبی هم که امید داشت بتواند جایی در فهرست شورای ائتلاف پیدا کند، با وحدت ظاهری میان شورا و پایداری از رقابت‌ها حذف شد.

سایه سنگین پرونده هلدینگ یاس بر سر قالیباف

قالیباف از طرف دیگری هم زیر ضرب شدید رفته است؛ جریان‌های وابسته به علی‌اکبر رائفی‌پور و سعید محمد. به نظر می‌رسد جریان پشت این دو چهره در اقدامی مشترک، با تمام توان علیه قالیباف فعال شده‌اند. رائفی‌پور را می‌توان به عبارتی جنگجوی نیابتی برخی گروه‌های مخالف قالیباف دانست، که به دلیل ملاحظات سیاسی نمی‌توانند به وضوح و آشکارا علیه رئیس فعلی مجلس فعالیت کنند. سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم هم از مخالفان قدیمی قالیباف است؛ مخالفی که افشای پرونده‌ فساد هلدینگ یاس را در کارنامه خود دارد؛ پرونده ای که به خودی خود می‌تواند تهدید سنگینی برای قالیباف باشد.

در ماجرای فساد  هلدینگ یاس که در زمان شهرداری قالیباف در تهران رخ داده بود، عیسی شریفی قائم‌مقام شهردار وقت تهران به حبس محکوم شد. سعید محمد از آنجایی این پرونده را در دست دارد که مدیر تصفیه این گروه پس از انحلال شد و ریز فساد‌ها و نام‌های دخیل در آن را دارد.

در چنین شرایطی قالیباف ضعیف‌تر از همیشه شده است. او برای تمام نشدن عمر سیاسی‌اش مجبور شده که به تمام خواسته‌های پایداری‌چی‌ها تن دهد و مجوز حذف یاران نزدیکش را صادر کند. از سوی دیگر او که هیچ واکنشی به ماجرای درخواست اقامت دائم کانادای فرزندش نشان نداده، چهره‌های نزدیک به او هم صرفاً در حال دفاع چشم‌بسته از رئیسشان هستند. همین مسئله او را در افکار عمومی اصولگرایان به شدت زیر تیغ تیز انتقاد برده است؛ انتقاد از پدری که با شعار‌های سبک زندگی جهادی و انقلابی خود را ری‌برند کرد، اما حتی نتوانست این شعار‌ها را در چاردیواری خودش جا بیندازد و فرزندش را متقاعد به رعایت اصول این سبک زندگی کند. همچنین با انتشار لیست سفر‌های متعدد اسحاق قالیباف به اروپا در سال‌های اخیر، عملاً ادعای او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ درباره فهرست دارایی‌های خود و خانواده‌اش نیز زیر سوال رفته و منتقدان او را به تزویر و ریا متهم می‌کنند.

در مجموع شرایط فعلی را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که قالیباف به امید آنکه بتواند از این مهلکه جان سالم به در ببرد و دوباره در مجلس به عنوان رئیس در بالای مجلس بنشیند، حاضر شده تمام این تیر‌های آمده از سمت مخالفانش را تحمل کند، به امید روزی که دوباره رئیس شود؛ امید به روزی که مخالفان امروزش که او را «می‌زنند»، قطعاً حال خوشی نخواهند داشت؛ امید به روز انتقام.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
1
12
ایران شده دشت سرنگتی آفریقا مملو از انواع گوشت خواران و زنده خواران و زد و خوردهایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
1
12
مخالف و موافقش مثل همند. دعوا سر لحاف ملانصرالدین هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
1
8
اندکی صبر سحر برکناری خودبخودی آخرين نفرشان هم می‌رسد، همونکه همه چیز گردان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
1
10
بخدا نمي دونم بخندم يا گريه كنم! چه قدر سرنوشت ايران تلخ و تراژيك شد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان