تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

طرز تهیه انواع دسر شب عید

دسر‌های جذاب و خوشمزه هم می‌توانند پای ثابت میهمانی‌ها و شب‌نشینی‌های عید باشند. تهیه دسر مناسب شب عید، نیاز به یک دستور جذاب و دقیق و کمی تلاش دارد تا به عید و دیدار‌های شما طعم دیگری ببخشد.

طرز تهیه انواع دسر شب عید

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: مهمانی‌های عید نوروز یکی از رسوم و سنت‌های مهم در فرهنگ ایرانی هستند که در روز‌های آخرین هفته سال، برای استقبال از سال جدید برگزار می‌شوند. انواع شیرینی‌ها و آجیل به همراه میوه همواره اجزا ثابت میهمانی‌ها بوده و تقریبا از قبل می‌دانیم که در یک دید و بازدید عید با چه چیز‌هایی مواجه می‌شویم، اما دسر‌های جذاب و خوشمزه هم می‌توانند پای ثابت میهمانی‌ها و شب‌نشینی‌های عید باشند. تهیه دسر مناسب شب عید، نیاز به یک دستور جذاب و دقیق و کمی تلاش دارد تا به عید و دیدار‌های شما طعم دیگری ببخشد.

تاریخچه دسر‌ها

آثار نقاشان باستان نشان می‌دهد که ثروتمندان از برخی خوراکی‌ها به عنوان دسر استفاده می‌کرده‌اند، اما اولین دسر‌ها شامل نوعی شیرینی یا آبنبات می‌شدند که در ترکیبات آن‌ها از عسل و خرمای خشک استفاده می‌شد. «مارزیپان» هم نوعی خمیر خوراکی بود که از شکر و بادام تهیه می‌شد و طرفداران زیادی داشت. دسر‌ها انواع مختلفی دارند و ویژگی مشترک‌شان هم شیرین بودن آن‌ها است. شاید جالب باشد بدانید که در زمان‌های قدیم شکر جزو گران‌قیمت‌ترین مواد غذایی به حساب می‌آمد، به همین خاطر شیرین کردن غذا‌ها با عسل انجام می‌شد، اما ثروتمندان می‌توانستند خوراکی‌های حاوی شکر را تهیه کنند.

انواع دسر‌های ایرانی

دسر‌ها بسیار متنوع هستند و از خوراکی‌های شیرین زیادی به عنوان دسر استفاده می‌شود و هر کشور دسر‌های مخصوص به خود دارد. انواع پودینگ و کاستارد، انواع دسر‌های سرد مثل بستنی با طعم‌های مختلف، انواع کیک و پنکیک‌ها، انواع کوکی، انواع پای، شکلات و آبنبات‌ها، شیرینی‌هایی مثل ناپلئونی، دانمارکی و …. در ایران، اما این دسر‌ها تا حدودی متفاوت هستند.

۱- رولت رنگینک: رولت رنگینک دسری با طبع گرم و بسیار مقوی است، که در کشور‌های عربی برای افطار‌های ماه رمضان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسر خوشمزه به عنوان شیرینی مناسب شب عید می‌تواند گزینه‌ای ایده آل محسوب شود. مواد تشکیل دهنده رولت شامل خرما، روغن یا کره، مغز گردو، دارچین، شکلات بن ماری و هل است. خرما را از هسته و پوست جدا کرده و در کره تفت می‌دهیم بعد به آن پدر دارچین و هل می‌افزاییم. سپس کف سینی پهن نموده و مغز گردو‌ها را به همراه هر دانه یا آجیلی که دوست دارید، روی خرما قرار داده و رول می‌کنیم و برای حدود یک ساعت در یخچال می‌گذاریم. بعد شکلات بن ماری را گرم می‌کنیم و رولت‌ها را با آن آغشته می‌کنیم.

۲- چیز کرم انبه: چیز کرم هم یک دسر برای شب عید است که تقریبا شبیه به کرم کارامل است که می‌توان آن را با انواع میوه‌ها ترکیب نمود. موادی مانند انبه، پودر ژلاتین، شکر، پنیر ماسکار پونه و خامه به صورت بن ماری بر بخار آب کاملاً هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس در قالب‌های متنوع با اشکال مختلف بریزید و در یخچال برای دو ساعت بگذارید تا کاملا ببندد. سپس می‌توانید با پودر شکلات، پودر نارگیل یا شکلات‌های رنده شده رنگی آن‌ها را تزیین و سرو کنید.

۳- پاناکوتا زعفرانی: پاناکوتا زعفرانی ظاهری شیک و اشتها‌آور دارد و میزان سلیقه و ذوق شما را به مهمانان نشان خواهد داد. شکر، خامه، زعفران، ژلاتین و شیر مواد تشکیل دهنده پاناکوتا هستند. شیر را با ژلاتین، خامه و شکر مخلوط نمایید و روی شعله ملایم خوب هم بزنید. زعفران را در مرحله بعد اضافه می‎کنیم و به مدت حدودا ۱۲ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا خوب جا بیوفتد.

۴- شله زرد: شله زرد یکی از قدیمی‌ترین دسر‌های ایرانی است، که برای تمام مراسمات می‌توان از آن استفاده نمود. برنج نیم دانه، شکر، هل، زعفران، گلاب و روغن محلی یا کره مواد تشکیل دهنده این دسر لذیذ هستند. ابتدا برنج نیم دانه را با آب می‎گذاریم تا بجوشد و دانه‌ها خوب شکافته شوند، سپس شکر را بیافزایید و اجازه دهید تا قوام بیاید، در مرحله بعد زعفران و کره را بریزید و بعد از حدود نیم ساعت گلاب را افزوده و حدود ۵ دقیقه که جوشید شعله را خاموش کنید. شله زرد را در ظروف مخصوص سرو دسر ریخته و بگذارید خنک شود.

طرز تهیه انواع دسر شب عید

۵- دسر شیری شکلاتی: کافی است همه مواد را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار داده و آنقدر هم بزنید که به حالت فرنی برسد. داخل یک ظرف پلاستکی را کاغذ روغنی پهن کنید و موادتان را داخل ظرف بریزید. به مدت سه الی چهار ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. سپس از قالب در بیاورید و کاغذ روغنی آن را جدا کرده و به حالت دلخواه برش بزنید. می‌توانید این دسر خوشمزه را با توت فرنگی، ترافل و انواع شکلات و پودر شکلات تزیین کنید.

۶- دسر جامی: ابتدا کره را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم ذوب کنید. سپس آرد را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خامی آرد گرفته شود. پس از اینکه کمی خامی آرد گرفته شد، کم کم شیر را به آن اضافه کرده تا کمی داغ شود بعد از این مرحله پودر ژلاتینی که به روش بن ماری درست کرده بودید را به موادتان اضافه کنید. سپس شکر را اضافه کرده و بگذارید به غلضت فرنی برسد. در انتها هم خامه و وانیل را بیفزایید و بگذارید خنک شود. در انتها این دسر خوشمزه را به سه قسمت تقسیم کنید و به هر قسمت آن شکلات، نسکافه و زعفران اضافه کنید.

۷- ژله بستنی لایه‌ای: ابتدا دو بسته ژله آبمیوه را با یک فنجان آب داغ ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کنید تا کاملاً حل شود. سپس دو بسته ژله خامه‌ای را نیز با یک فنجان آب داغ ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کنید تا کاملاً حل شود. حالا یک قابلمه بزرگ داشته باشید و آن را به نیمی از ارتفاع با آب سرد پر کنید. قابلمه را روی حرارت قرار داده و هنگامی که آب به جوش آمد، برای کم کردن حرارت، آن را از روی حرارت بردارید و به یخچال ببرید تا آب یخ شود. بعد از آب یخ شدن، یک قاشق غذاخوری از ژله آبمیوه را به قابلمه اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید تا ژله در آب یخ غلیظ شود. سپس یکی از لایه‌های ژله خامه‌ای را به قابلمه اضافه کرده و برای چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا مقداری سفت شود. این فرآیند را برای بقیه لایه‌ها تکرار کنید.

طرز تهیه انواع دسر شب عید

۸- سالاد میوه: مفیدترین و رنگارنگ‌ترین دسر شب عید سالاد میوه است. طرز تهیه سالاد میوه به شکل است که ابتدا میوه‌های موجود در خانه را به خوبی پوست کنده و آن‌ها را به شکل دلخواه برش دهید. برش‌های میوه را داخل ظرفی ریخته و به کمک آب آناناس طعم فوق العاده‌ای را به وجود آورید.

۹- موس شکلات: دسر‌های شکلاتی نسبت به سایر دسر‌ها طرفداران بسیاری دارند. طرز تهیه موس شکلات به این صورت است که ابتدا زرده تخم مرغ را جدا کرده و به همراه شکر و وانیل به خوبی مخلوط می‌کنیم. بعد از آن ژلاتین را به کمک بن ماری ذوب کرده و به مخلوط شیر و شکلات تخته‌ای اضافه می‌کنیم. مواد تهیه شده را در یخچال قرار می‌دهیم تا دمای آن سرد شود. در مرحله آخر سفیده تخم مرغ و خامه را به آن اضافه می‌کنیم و در یخچال قرار می‌دهیم. 

۱۰- دسر آجیل: دسر آجیل یک دسر خوشمزه و شیرین است که شامل مخلوطی از مغز‌های آجیل مانند بادام، فندق، بادام زمینی و پسته است. در یک قابلمه، شکر، عسل و آب را با هم مخلوط کنید و آن را روی حرارت بالا به جوش آورید. مغز‌های آجیل را به مخلوط اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا همه مغز‌ها با مایع پوشیده شوند. کره را به مخلوط اضافه کرده و با مواد دیگر کاملا مخلوط کنید. نمک و وانیل را به مخلوط اضافه کرده و دوباره با هم مخلوط کنید. مخلوط را بر روی حرارت ملایم تا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پخته کنید، به صورتی که مخلوط به صورت غلیظ شود. دسر آجیل را به دلخواه گرم یا سرد سرو کنید و با تزییناتی مانند آجیل‌های خرد شده و یا مغز‌های تازه خرد شده تزیین کنید.

طرز تهیه انواع دسر شب عید

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، عید نوروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان